• 4
  • 5
2024-12-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då existerar det väl knappast några anmärkningar. Vad ska du då kolla upp?

Stor skillnad på att få koll som du får på UC, och om du ringer till Kronis. Hos Kronis får du ju inga uppgifter alls om inget ligger hos dem.

Ett väldigt bra sätt att se hur det står till är om hans lån+ eventuella skulder har ökat från år till år.

Det är en väldigt bra indikation på om det är påväg att gå åt helvete eller ej.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-12-01 kl. 18:11.
Citera
2024-12-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Det har jag redan gjort, så då finns väl inget annat alternativ än att det får gå som det går

Lär ju aldrig kunna bli något annat än särbo om det inte går att undvika KF

Klokt att du förstår att kronofogden kommer börja rota i dina grejer också om ni flyttar ihop.

Hon kan ta en uc på sig själv på deras hemsida å ni kan gå igenom den tsm om hon vill. Vill hon inte vara 100% ärlig om ekonomin så kan ni inte gå vidare i relationen utan bara ses då å då typ. Om det är det ni vill
Citera
2024-12-01, 19:48
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siaso
Klokt att du förstår att kronofogden kommer börja rota i dina grejer också om ni flyttar ihop.

Hon kan ta en uc på sig själv på deras hemsida å ni kan gå igenom den tsm om hon vill. Vill hon inte vara 100% ärlig om ekonomin så kan ni inte gå vidare i relationen utan bara ses då å då typ. Om det är det ni vill
Precis så jag tänker också, tack!
Citera
2024-12-01, 20:21
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Har redan kollat Ratsit och det finns ett sjuhelvetes stort kapitalunderskott, men ingen bet anmärkning ännu

Personen i fråga har inga tillgångar

Underskott av kapital betyder inte att man är skuldsatt.
Det betyder att man tex sålt aktier med förlust, som alltså är avdragsgillt. De flesta med kapital på börsen har underskott av kapital i deklarationen de år börsen gått ner som exempel.
Så din sambo har antagligen tillgångar.
Citera
2024-12-02, 06:50
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Underskott av kapital betyder inte att man är skuldsatt.
Det betyder att man tex sålt aktier med förlust, som alltså är avdragsgillt. De flesta med kapital på börsen har underskott av kapital i deklarationen de år börsen gått ner som exempel.
Så din sambo har antagligen tillgångar.

Nej hon har inga tillgångar, och jag har sett några brev om stora skulder och indraget kreditkort
men om jag ens skall kunna försöka hjälpa henne så måste alla korten upp på bordet.
Citera
2024-12-02, 09:44
Medlem
Citat:
Nej hon har inga tillgångar, och jag har sett några brev om stora skulder och indraget kreditkort
men om jag ens skall kunna försöka hjälpa henne så måste alla korten upp på bordet.
Hjälp inte hon hittar någon annan efter dig och då har du löst ut henne själv gjort det misstaget 2 gånger 😂
Citera
2024-12-02, 09:53
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse142
Hjälp inte hon hittar någon annan efter dig och då har du löst ut henne själv gjort det misstaget 2 gånger 😂
Om jag hjälper henne så blir det med skuldrådgivning, försöka få till avbetalningsplaner mm.. inga pengar
Citera
2024-12-02, 12:26
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag trodde att samtliga skulder framgick på UC

UC är ett privat företag som det är frivilligt för långivare att rapportera till.

Rent generellt kan man säga att om den du lånar av inte tar UC, så syns inte skulden på UC. Det finns ju andra kreditupplysningsföretag.

VW Finans tar t.ex inte UC, och där är det många som lånar hundratusentals kronor upp till en miljon (eller kanske till och med mer), för att man har köpt en ny bil. Det får aldrig UC reda på. BMW:s finansbolag tar inte heller UC.

Det finns även sådana som lånar ut mindre summor utan att ta UC. Ofta den typen av lån med höga räntor som mindre kreditvärdiga personer drar på sig. Men som sagt, det finns även stora seriösa långivare som står utanför UC:s kreditregister.
Citera
2024-12-02, 14:47
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
UC är ett privat företag som det är frivilligt för långivare att rapportera till.

Rent generellt kan man säga att om den du lånar av inte tar UC, så syns inte skulden på UC. Det finns ju andra kreditupplysningsföretag.

VW Finans tar t.ex inte UC, och där är det många som lånar hundratusentals kronor upp till en miljon (eller kanske till och med mer), för att man har köpt en ny bil. Det får aldrig UC reda på. BMW:s finansbolag tar inte heller UC.

Det finns även sådana som lånar ut mindre summor utan att ta UC. Ofta den typen av lån med höga räntor som mindre kreditvärdiga personer drar på sig. Men som sagt, det finns även stora seriösa långivare som står utanför UC:s kreditregister.
Ok, det visste jag inte tack Har sagt att hon får logga in på Kivra så jag kan kolla upp allt om hon vill ha min hjälp
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in