2024-12-06, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Vilka "anledningar" finns det "ofta" som gör att de förtjänar mobbning?

Sedan när har jag hävdat att de förtjänar att bli mobbade? Lägg inte ord i min mun, tack.

Skillnaden på "anledning till" och "förtjänar" är milsvid. Begreppen är inte ens besläktade. Till exempel är anledningen till att någon har Downs syndrom en kromosonavvikelse. Det betyder inte att människor med kromosonavvikelser förtjänar att ha Downs Syndrom. Är vi på samma bana nu eller behöver du mer ingående förklaring?
Citera
2024-12-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Sedan när har jag hävdat att de förtjänar att bli mobbade? Lägg inte ord i min mun, tack.

Skillnaden på "anledning till" och "förtjänar" är milsvid. Begreppen är inte ens besläktade. Till exempel är anledningen till att någon har Downs syndrom en kromosonavvikelse. Det betyder inte att människor med kromosonavvikelser förtjänar att ha Downs Syndrom. Är vi på samma bana nu eller behöver du mer ingående förklaring?

Förklara vidare vad "anledning till" kan vara....

Har jag sagt att någon med downs syndrom förtjänar att mobbas?

Lägg inte ord i min mun tack!
Citera
2024-12-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Förklara vidare vad "anledning till" kan vara....

Har jag sagt att någon med downs syndrom förtjänar att mobbas?

Lägg inte ord i min mun tack!

Du är inte så bra på läsförståelse va? Downs Syndrom var ett exempel. För övrigt ett utmärkt exempel vad gäller mobbning i skolan. En person med Downs kommer att ha svårt att klara sig i den allmänna skolan, oavsett hur mycket "en skola för alla" som bankas i folk. Likadant med folk som har Asbergers, är i ytterkanten av normalspektrum när det kommer till mognad eller Intronert/extrovert etc. Eller som bara är lite "elgest" rent allmänt.

För dessa personer kan det vara bätter att byta skola än att uppleva samma sak på repeat i samma skola.

Min åsikt är att man som förälder inte skall slåss med sina barn som vapen, det är nämligen barnen som tar mest skada då. Vill man förändre skolmiljön politiskt eller mera direkt kan man göra det med andra medel än sina barn som ideologiska redskap.

Du vill tillskriva mig åsikter som jag inte har för att vi har olika syn på hur mobbning skall hanteras. Det är infantilt. Precis som att lägga ord i min mun eller avsiktligt missuppfatta det jag skriver.
Citera
2024-12-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Du är inte så bra på läsförståelse va? Downs Syndrom var ett exempel. För övrigt ett utmärkt exempel vad gäller mobbning i skolan.

Bra då vet vi att DU tycker att dina argument är "utmärkta".

Jag kommer inte diskutera vidare med dig, du vrider och vänder på allt och du drar upp infantila jämföreleser istället för att diskutera sakfrågan. Och när du får mothugg så går du över till personangrepp vilket du fått varningar för.
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-07 kl. 12:33.
Citera
2024-12-11, 00:45
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vem är skyldig till att någon tar livet av sig spontant? Förmodligen mest han själv
Då finns det inte en tydlig länk till anledning, förstår du vad vållande till annans död innebär? Det är faktist en lag som finns bara så du vet och alla som dör varje dag faller inte under den lagen.
Citera
2024-12-11, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Då finns det inte en tydlig länk till anledning, förstår du vad vållande till annans död innebär? Det är faktist en lag som finns bara så du vet och alla som dör varje dag faller inte under den lagen.

"Vållande till annans död" är när man genom oaktsamhet orsakar någons död och så brottsrubriceringen "vållande till annans död" passar inte in på denna händelse.
Citera
2024-12-21, 00:35
Medlem
Max blev begravd i torsdags.
Tråden är redan glömd.

De orden avslutar jag med.

Shame on you.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2024-12-21 kl. 00:47.
Citera
2025-02-14, 19:15
Medlem
Tråden är inte glömd!
Repotage i UT i dag med föräldrarna… fy fan va vidrigt ☹️
Dom lever i en mardröm! Hoppas att även mobbarna lever i en mardröm.
Max❤️
Citera
2025-02-24, 11:57
Medlem
Bergamamman kallar hon sig, mamman till Max bloggar om hur livet varit och blivit efter det som hände.
Hon går till väldigt skarpt till attack mot kommunen m.m men det hör väl till sin rätt.
Mycket känslor i den bloggen.

https://bergamamman.blogspot.com/
Citera
2025-02-24, 12:04
Medlem
Så klagas det att det föds för få barn, men vem vill skicka sina ögonstenar till den Svensk skolan när det är kaos och elände, det tas inte i med hårdhandskar till bråkstakare o mobbare, då blir läraren anmäld. Blivit en stefan löfven, fridolin skola. Mes mesigare mesigast .
Citera
2025-02-25, 01:34
Medlem
Dagens berättelse från Bergamamman.
---
Vi har försökt samla energi och styrka men nu har vi haft en svår helg där sorgen varit som ett slukhål utan botten. Förra veckan var vi lite starka och bestämde att det var dags för gravsättning. Idag kom dagen när det var dags. Kan ni föreställa er att man står med sitt barn som aska i en påse och känner ett behov av att krama påsen för att man vill krama sitt barn en sista gång💔. Hela kroppen protesterade över att vi behöver uppleva detta. Varje gång vi måste göra ett nytt moment känner jag att det är orättvist och omänskligt. Idag hade vi stöd av vår fantastiska kyrkoherde Carolina som gjorde det till en värdig stund. Max vilar nu på en fin plats på kyrkogården. Graven är placerad så långt från skolan det går och på en plats som vi kan ta oss till även den dagen vi är gamla och har svårt att gå. Vi får ta saker i små steg så den riktiga gravstenen kommer lite senare.

Imorgon är det dessutom 3 månader sedan Max tog sitt beslut att han fått nog. Imorgon bitti kl 5 är det 3 månader sedan jag fick den sista kramen, overkligt men det är verkligen aldrig mera. Det värker i hjärtat av saknad och besvikelse över att vi inte fick dela resten av livet med Max. Vi ville precis som alla föräldrar velat se honom växa upp och få glädjen att bilda en familj. Generellt är helg svårare än vardag, det är fortfarande så sjukt tomt och tyst.

Max hade ett fint liv hemma och tillbringade i princip all tid utanför skolan med oss hemma på gården eller på aktiviteter med oss. Max uppgav i samtal med psykolog att han var trygg och mådde bra hemma men kände sig utsatt i skolan. Jag hoppas att de som varit en del av Max vardag i skolan och ansvariga personer i vår kommun förstår att detta är ett resultat av att de såg men valde att inte agera. Vi har en livslång sorg och saknad att bära. De som offrade honom vill ha dialog och förklara sig. Hur kan de förklara bort att vi nu begravt vår kära son.

När jag läser om Måns Jenninger och boken om Karolina "Flickan i korridoren" är igenkänningsfaktorn hög. Idag orkar jag inte vara arg, jag är bara förkrossad. Min man är en skugga av sig själv vilket förstärker smärtan.

Våra vänner säger ofta att vi är starka, de försöker muntra upp oss trots att de vet att vi är starka på ytan men att det är kaos på insidan. Tack alla vänner för att ni gör ert bästa för att muntra upp oss när det behövs. Att ni är glada med oss de dagar vi är lite lättare i sinnet.

Bergamamman - mamma till den finaste ängeln Max Milton Olofsson.

Källa: https://bergamamman.blogspot.com/202...e-ar-kaos.html

Citera
2025-04-09, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Abslut! Det är ju inte första gången men låt det bli sista genom att ta tag i saken och straffa dom skyldiga.
Ja tänk om man kunnat resa tillbaka i tiden med kunskapen man har idag. Kunskapen att man helt obegränsat kunde misshandla folk i skolan och det värsta straffet var kvarsittning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in