2006-08-22, 11:21
Medlem
Ska förhandla om ny lön på min arbetsplats. Där tillämpas individuell lönesättning (och jag är inte med i något fackförbund heller, för den delen).

Förra gången detta gjordes, fick jag min lön höjd med 5%. Nu undrar jag, finns det nån sorts praxis eller "oskriven lag", att man kan förvänta sig motsvarande höjning fortsättningsvis? (såvida inget oförutsett har inträffat förstås)

Nån som vet?
Citera
2006-08-22, 18:50
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Navinski
Ska förhandla om ny lön på min arbetsplats. Där tillämpas individuell lönesättning (och jag är inte med i något fackförbund heller, för den delen).

Förra gången detta gjordes, fick jag min lön höjd med 5%. Nu undrar jag, finns det nån sorts praxis eller "oskriven lag", att man kan förvänta sig motsvarande höjning fortsättningsvis? (såvida inget oförutsett har inträffat förstås)

Nån som vet?

Nej. Med individuell lönesättning menas att arbetsgivaren skall bedöma just dina prestationer och har du presterat dåligt ingen lönseförhöjning. Har du presterat bra - högre lön. Sen skall man ju vara medveten om att det handlar om en förhandling och att arbetsgivaren ofta inte vill betala mer än han måste. Det brukar ju också ofta finnas ett intervall att förhandla om (som facket dealat fram).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in