2024-11-30, 15:16
Medlem
Har en liten hobbysida. Har haft Miss Hosting som webbhotell, men nu vil de ha 3705 kr för nästa år! Tittar på Strato deras webhotell Starter kostar 0 kr i 3 mån och därefter 29 kr/mån, vilket är mycket rimligare. När jag då söker på webhotell kommer det upp gratis webhotell. Är det något lurt med detta? Varför är det gratis? Har det något med reklam att göra?
Citera
2024-11-30, 15:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Begränsad verktygspanel, har kanske inte alla stöd, reklam, dålig hastighet.

Det finns säkert fler orsaker. Men för att nämna en del av "gratis webbhotell".
Citera
2024-11-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Har en liten hobbysida. Har haft Miss Hosting som webbhotell, men nu vil de ha 3705 kr för nästa år! Tittar på Strato deras webhotell Starter kostar 0 kr i 3 mån och därefter 29 kr/mån, vilket är mycket rimligare. När jag då söker på webhotell kommer det upp gratis webhotell. Är det något lurt med detta? Varför är det gratis? Har det något med reklam att göra?

Hur vore det att klicka på "produktinformationen" längst ner på sidan.....
Citera
2024-11-30, 15:25
Avslutad
De är gratis för att man ska bli lack till slut på de begränsade funktionerna för att sedan köpa betalversionen av webbhotellet. Rätt logiskt om du tänker efter.
Citera
2024-11-30, 17:57
Medlem
pn222jws avatar
50webs.net kostnadsfria är faktiskt bra -
https://webmail.50webs.net
Citera
2024-12-01, 11:46
Medlem
godboys avatar
Det är väl med mycket annat som är "gratis". Man upptäcker med tiden vad man saknar, som i ett sånt här läge kanske vissa funktioner. Det är väl inte helt ovanligt att låta något vara gratis eller nästan gratis i en till sex månader med "premiumfunktioner". Detta bygger ju på att binda folk till tjänsten och till slut få dem att stanna för att det är för jobbigt att byta leverantör.

Så såna där prenumerationstjänster som är gratis är sällan det i längden, eller så får man betala på annat sätt.
Citera
2024-12-17, 11:44
Medlem
Några rekommendationer på vilka som ger mest bang for the bucks men fortfarande håller ett lågt pris?

Runt 500 eller däromkring.
Citera
2024-12-17, 16:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Några rekommendationer på vilka som ger mest bang for the bucks men fortfarande håller ett lågt pris?

Runt 500 eller däromkring.

Denna aktör? -> https://www.strato.se/webbhotell/?transaction_id=102fc757172a36d3e63ffa3e6380d7&swt ssa=sweaftune1005em0000000003&em_src=affiliate&em_ cmp=tune/offer3&utm_source=aff1005&utm_medium=affiliate&utm _campaign=offer3&utm_id=31005

Välj Basic och börjar betala om 12 månader.
Citera
2024-12-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass

Ett alternativ är ju att hosta sidan själv hemma. Duger som regel med vilken gammal dator som helst, men exempelvis en laptop eller någon mini-pc som är strömsnål.
Citera
2024-12-17, 20:18
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ett alternativ är ju att hosta sidan själv hemma. Duger som regel med vilken gammal dator som helst, men exempelvis en laptop eller någon mini-pc som är strömsnål.
Då måste man ha en ISP som inte kör CG-NAT. Alternativt att man ber dem om en icke NAT:ad IP-adress - det kan gå om de har tillräckligt med IP-adresser. Sedan brukar inte privatkundsavtalen tillåta att man hostar publika webbsidor hemma, fast en liten hobbysida kan nog slinka under radarn. Jag hade nog satsat på ett webbhotell ändå.
Citera
2024-12-17, 22:11
Medlem
Jag har tittat på Strato Starter, har kollat dem på Trustpilot, de verkar bra. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Citera
2024-12-18, 00:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Största nackdelen enl mig är att så gott som all gratis webhosting saknar SSL-certifikat. Dvs i klarspråk, de allra flesta gratis webhosts erbjuder endast SSL-certifikat för några dollar extra i månaden som ett extratillägg. Skillnaden mellan UTAN SSL-certifikat och MED SSL-certifikat är att webadressen är HTTP://WWW... och INTE HTTPS://WWW... men det förstod säkert alla.

Har det då någon betydelse för en simpel websida knackad i HTML v4.0 om den saknar SSL-certifikat? Enl mig - NEJ!
Blir en sida som saknar SSL-certifikat lika lätt indexerad av Google och andra sökmotorer? Svaret är - JA!

Har själv ett tiotal jävligt supersimpla websidor som alla ligger under egna .COM domäner och dom ligger alla under samma gratishost sedan 10, 15 eller nästan 20 år tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in