2025-04-24, 14:54
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Ännu ett draget korsband. Stinalisa Johansson MFF missar hela säsongen
https://fotbolldirekt.se/damallsvens...rsbandsskadad/

Alltid ett jobbigt besked att få.eftersom det är långt ifrån säkert att karriären tar fart igen.
Citera
2025-04-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Apropå publiksiffror. Jag tror MFF-supportrar är väldigt sugna på att vinna matchen på läktarna mot Bajens fans på lördag. Inte minst efter att deras herrar torskade med 2-0 på nya Söderstadion.

Ryktet säger att minst 500 Bajensupporters kommer att vara på plats, alla "aktiva". Det borde bli årets mest sedda match så här långt. Vågar.man hoppas på 5000.åskådare?

Denna är nog den mest svårgissade hittills när det gäller trolig publiksiffra. Kan bli allt mellan 1500 och 10000. Kanske MFF mobiliserar rejält, kanske en del är allmänt besvikna över herrlagets usla start och undersöker om damlaget kanske ger mer valuta för pengarna, eller kanske de ignorerar matchen då de inte vill uppleva fler besvikelser. Damlaget i sig har väl inte mer än 300-400 pers som bryr sig så allt hänger på hur många nyfikna som dyker upp. Och hur många väst- och sydsvenska Bajenfans åker dit när de skall till Hisingen på söndag? Troligen inte så många som om matchen legat ”fri” från annat under helgen.
Jag gissar på bara 1700, men blir inte förvånad om det kommer 7100. När detta skrivs har 1339 biljetter sålts.

(och givetvis vinner Hammarby med minst två mål)
Citera
2025-04-24, 17:34
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ryktet säger att minst 500 Bajensupporters kommer att vara på plats, alla "aktiva".
Hmm? Låter som att hela ligan ska dit, men BF skickar inte buss? "Aktiva" låter som att det ska bli grekisk damvolleyboll-stämning, det vill man ju inte missa. I värsta fall får man ta tåget för tio tusen riksdaler eller något, det här är årets match oavsett sport/kategori m.m.

---

Lite knasigt att man lever i någon slags filosofisk Bajenpsykos och inte hade koll på spelschemat utan tar det dag för dag, match för match, bira för bira. Har iaf koll på Häcken hemma som ska spelas på nya Söderstadion så där är man åtminstone när det vankas kraftsamling.

Spontanresa med SJ-resenärer låter kul dock, inte gjort den sedan vsk borta i superettan 2011. Norrlands Guld som resmedel då, blir nog Pripps denna gång.

Bara mitt "Närvarande" gör att spänningen i matchen ökar, det kanske t.o.m. klassas som högriskmatch m.m. som vsk i superettan 2011 med polishelikoptrar och även cupmatchen i herrfotboll i på gamla malmö stadion året vi gick upp. Förhoppningsvis blir det tvärtemot de upplevelserna en trevlig tillställning med mycket kvinnor och barn (som inte ska misshandlas), många klacksparkar, en och annan glidtackling och en jämn match som avgörs på skillz.

Det diskuterades tidigare såkallat intresse m.m. gällande damfotboll och så, man får göra som med allt annat och ta eget ansvar. Här får man beskylla Bajen Fans för att inte ens (än) ha en bussresa ned, eller om det bara är jag som missat ansökningsdatum m.m., men vafan, match på lördag, flera dagar tills dess? Vi är inga malmöiter som ska klaga på spelschema, veckodagar m.m. fast en lördag är ju perfekt för en sjuk jävla resa med mycket hålligång i sig, dessutom taggade malmöiter som vill ta revansch för långbollar och kantspel med lite skönlir antagligen?

Känner att jag gjort en "Utrecht 2007", den jävla liraren som missade den resan på grund av att ha försovit sig, själv gjorde jag samma sak matchdag vilket var lyckligt då Petter Andersson hade pangat in 1-0 när jag vaknade och slog på text-tv.

Nä, fan. Nu laddas det inför lördag. På med Sumbu Brothers och Britnet Spears. Alla ska dit. På något jävla sätt.

Noi ragazzi siamo colpevoli!
Citera
2025-04-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag förstår inte riktigt vad du menar (eller så håller jag inte med). VAR är väl just till för att avgöra om det skall bli straff utifrån en hands i straffområdet. Och i den konkreta händelsen så tar ju spelaren bollen med båda händerna i läge 2. Hur man kan få det till att det inte skall bli straff förstår jag inte. Läge 1 är ju mer öppet för tolkning tycker jag.

Att det är för många konstiga domslut i damfotbollen, både i Sverige och internationellt, det tror jag alla håller med om.

Det är för låg nivå på domarna generellt, det är problem nummer ett. Varför ska man börja med VAR som första åtgärd, när det finns så många domare på en högre, och tillräckligt hög nivå, att tillgå redan? Som man bara har bestämt att de ska man inte använda?

Att Damallsvenskan ska få VAR? Herrallsvenskan har inte ens VAR. Jag tycker inte det är det första man ska lägga pengar på. Då är det väl bättre att betala lite mer för en bättre domare än att betala för två domare, en på planen och en i videorummet, + all extra teknik.

Samma sak ute i Europa, det finns tre ligor enligt Uefa som är heltidsprofessionella rakt igenom. De flesta har inga pengar, kan inte ens betala spelarna, då har man inte råd med VAR. WSL skaffar det säkert snart men resten, knappast. Samma i Nations League, ska du ha VAR i League A måste du ha det även i League C, där spelar lag som är på amatörnivå, de kan inte tillhandahålla det. Samma med Champions League. Det är alltid lag från 10-11 länder med. Då kryper det in att de lägst rankade lagen som är med varje år de har inga stora resurser.

Då blir det i så fall Uefa som får tillhandahålla VAR i alla tävlingar. Jag tycker det finns annat att lägga pengar på som är högre prio.
Citera
2025-04-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
mff borta på lördag(?) och ser ingen resa på Bajen Fans. Avgå styrelsen? Årets match ju förfan. Dessutom på en lördag vilket dukar upp för en pangresa, serieledning och ett piggt mff på planen. Kan bli en dundermatch, borde sändas på SVT och hela den baletten.

Antar att det bara är en buss och att den är full, men borde kunna fylla en till på ett par dagar, hehe. Sista minuten ned till kontinenten för fan, un paraíso que se llama Paradisio!

Den ska visas på tv på 6an. Det är Viaplay som har matcherna. Ja den hade varit kul att gå på!
Citera
2025-04-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Hmm? Låter som att hela ligan ska dit, men BF skickar inte buss? "Aktiva" låter som att det ska bli grekisk damvolleyboll-stämning, det vill man ju inte missa. I värsta fall får man ta tåget för tio tusen riksdaler eller något, det här är årets match oavsett sport/kategori m.m.

Du kan ta snälltåget för 500kr. Det är inte riktigt lika lugnt och städat som SJ lugn kupé dock. Mer som att kliva rakt in i 80-talet och trasiga stolar med okänt innehåll utspillt över dem som torkat fast.
Citera
2025-04-25, 09:46
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Du kan ta snälltåget för 500kr. Det är inte riktigt lika lugnt och städat som SJ lugn kupé dock. Mer som att kliva rakt in i 80-talet och trasiga stolar med okänt innehåll utspillt över dem som torkat fast.

något säger mig att det passar erikp på bortahumör
Citera
2025-04-25, 15:11
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Förutom MFF- Bajen så borde Norrköping-Häcken kunna dra storpublik. Känns iofs som att hypen runt Peking lagt sig lite men här finns möjligheten att parkera sig.i toppen med Häcken på ett bekvämt avstånd bakom sig
För Häcken är tre poäng ett måste om man vill vara med och tampas om guldet. Lite antiklimax om storfavoriten spelat bort sina möjligheter redan efter fem omgångar.
Citera
2025-04-25, 15:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Nu var jag inte med i försäsongssnacket men är det inte lite överdrivet att hävda att Häcken var storfavoriter inför att Damallsvenskan skulle börja?
Citera
2025-04-25, 16:08
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu var jag inte med i försäsongssnacket men är det inte lite överdrivet att hävda att Häcken var storfavoriter inför att Damallsvenskan skulle börja?

Jag tippade själv Bajen som etta men ser man till vad tränare,spelare och andra experter trodde så var det väl 75-80% som tippade Häcken. Sen kan man diskutera om de var storfavoriter eller bara favoriter inför säsongen
Citera
2025-04-25, 18:26
Medlem
Citat:
Förutom MFF- Bajen så borde Norrköping-Häcken kunna dra storpublik. Känns iofs som att hypen runt Peking lagt sig lite men här finns möjligheten att parkera sig.i toppen med Häcken på ett bekvämt avstånd bakom sig
För Häcken är tre poäng ett måste om man vill vara med och tampas om guldet. Lite antiklimax om storfavoriten spelat bort sina möjligheter redan efter fem omgångar.

Har ingen historik hur biljettförsäljningsräknaren brukar stämma med den faktiska publiksiffran när det gäller dessa lag, men brukar väl generellt för andra matcher komma färre. Men kanske fungerar annorlunda i Malmö och Norrköping. Vi får se, men det ser dåligt ut just nu mindre än ett dygn till kickoff. Sålda: MFF 1441 och Norrköping 1026.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-04-25 kl. 18:28.
Citera
2025-04-25, 19:59
Medlem
Jobbig start på säsongen för KIF Örebro. Vann premiären men har nu två raka hemmaförluster mot Trelleborg och IK Uppsala. Skall de vara med i striden om direktuppflyttning så bör de ju inte förlora båda de matcherna. Just Trelleborg och IK Uppsala är väl de största hoten i toppen tillsammans med eventuellt Umeå. Massor av matcher kvar, men inte bra att tappa mark direkt. (fast gick ju bra för MFF förra säsongen, som låg i botten i början och sedan vann "tusen" raka)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in