Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
Haha! Jag tänkte inte på dig utan tog begreppet från ert SF-forum. Ber om ursäkt. Med det sagt, ja en del djurgårdare som varit med länge är bortskämda. Kom ihåg hur det var förut.. samtidigt är det konstigt att ni kräver mer? Nej inte alls. Till och med vårt yngre garde förväntar sig top3 varje år och allt annat är ett misslyckande vilket i ljuset av vår historia får min puls att gå upp.
Nog om det. Som du skriver och så som jag läser epitet som Sleepy Bo och att han inte orkar scouta är att framgång gör antagonister arga. Alla älskar att döda Herren på toppen. Som med Bosse som med andra kändisar. Vi bygger upp dem och sedan raserar vi dem. Jag följer Inter och efter trippeln 2010 var surret likadant, alltifrån att vi orkestrerat calciopoli osv…
Bosses impact och kunnighet vill jag också rasera men tänker ej ge efter och tönta mig med pejorativa epitet. Däremot … värvningarna du nämner och dess utfall på dem (Elias Andersson exempelvis) är så klart Bosses förtjänst eftersom han värvade dem men Elias kom som mittfältare och var ju tämligen misslyckad där. Det var ju först när KoT gjorde om honom till vänsterback som det lyfte. Mange kan sägas ha genomgått samma resa. Steget ner till centralt mittfält från yttern förvandlade honom till seriens bästa och gav honom en landslagsplats.
Diskussionen jag far efter är alldeles för komplex och med för många bottnar och där varje enskilt fall är unikt och det går inte dela upp det binärt men min upplevelse är att det i djurgårdsled väldigt lätt görs allt till Bosses förtjänst medan jag som utomstående ser att KoT får för litet credd. Kanske är helt fel på det? Samma sorts mekanismer finns i våra led. JJ har gjort alla dåliga nyförvärv och Hjelmberg alla bra.
Ingen anledning. Referensen från min sida var till en tidigare diskussion dessutom
Självklart växer förhoppningarna/förväntningarna med möjligheterna (kapitalet som Bosse skapat) men det finns också gränser i kravställandet. Är inte bara DIF som är välmående och det är underbara Allsvenskan vi diskuterar.
Helt rätt också i att Elias var en KoT-produkt mer än något annat. Eftersom en hel radda försvarare exploderat under samma tränarpar så ska de dessutom ha den högsta cred för utvecklingen av den lagdelen och därvid bärande spelare.
De var samtidigt helt oförmögna att hitta en fungerande nia och främsta frågan är hur bra truppen mådde under dem.
Av det lilla man sett i år verkar bordet ha snurrat 180 grader. Kul att vara nia och en av de fyra mest offensiva idag men lite svettigare i backlinjen. Samtidigt släppte KuPS in minst mål i ligan i fjol så får väl utvärdera längre fram när spelet satt sig lite.
Med stor risk att låta som ett vrak (

) så var ändå matchbilden mot Göteborg otroligt befriande trots resultatet.
Mackan och kanske framförallt Marquez på ingång med stora förväntningar på sig (iaf från mig). Längst bak måste dock någonting hända.
Edit: Oförskämt såklart att inte nämna Piotr.