Citat:
Ursprungligen postat av
QuantumQuill
Precis.
Först och främst så andas arenan öststat från 80 -talet. Men det största misstaget är läktarutfromningen. Istället för att ha en kortsida i en sektion för 5-6 tusen så är den uppdelad på två småsektioner som tar typ 1500 pers var och som dessutom inte känns som att dom hör ihop.
Hade arenan varit 18000 i en sektion hade den varit betydligt bättre. Dock fortfarande på tok för liten om IFK skall ha ambition att växa och utmana Stockholmslagen.
Att det är en av allsvenskans sämsta bortaläktare höjer inte betyget direkt.
För mig som börjar bli till åren, tycker jag framför allt att det är ett snålbygge, trång och för branta läktare. Jag har respekt för dem som tycker det är bra stämningsmässigt med tight arena men man väljer faktiskt bort en hel del åskådare som börjar få problem. Malmös arena tar inte så mycket mer personer men känns mer vuxen. 5-10 cm extra i gången , några grader mindre i lutning ordentliga räcken mm i branta trappor är inget man tänker på när man är yngre men när du blir äldre gör man det.
Dessutom att bygga en arena för 18000 när det säsongerna innan varit 30-40000 vid flera tillfällen är ju hål i huvet. Om den åtminstone varit runt 25-30 000. Om tomten är för trång får man ju bygga på annat ställe. Typ rivit Nya Ullevi. Strunta ett friidrottsem vart 50:e år.