Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-28, 23:04
Medlem
Pruttmuffs avatar
Behöver man ladda hem drivrutiner till en modern laptop nu för tiden, eller fungerar det med Windows egna drivrutiner för grafikkort, WIFI m.m. om man ska installera om datorn?

jag har denna laptop: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15-16-tum/asus-vivobook-go-14-l1404ga-nk210w/1031209.8908/

Jag såg att det fanns drivrutiner på ASUS hemsida, men det finns flera olika varianter av drivrutinerna, så jag vet inte vilka jag ska välja.
Citera
2024-11-29, 05:55
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ladda ner senaste från tillverkares hemsida, chipset,wifi,gpu,ljud och för mus..de brukar vara bättre optimerade än de Windows erbjuder.
Citera
2024-11-29, 06:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Behöver man ladda hem drivrutiner till en modern laptop nu för tiden, eller fungerar det med Windows egna drivrutiner för grafikkort, WIFI m.m. om man ska installera om datorn?

jag har denna laptop: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15-16-tum/asus-vivobook-go-14-l1404ga-nk210w/1031209.8908/

Jag såg att det fanns drivrutiner på ASUS hemsida, men det finns flera olika varianter av drivrutinerna, så jag vet inte vilka jag ska välja.

De som kommer med W.update brukar räcka, även vid ny/ominstallation, endast vid undantagsfall behöver man hämta ifrån supportsidan. Däremot brukar BIOS-uppdateringar vara nödvändiga att hämta själv.
Citera
2024-11-29, 07:54
Medlem
Installerade just om en 5 år gammal dator (som sknar stöd för win11) med just win11.

Allt funkade i princip, dock saknades drivrutiner för det mesta kopplat till Intels grejer. Så in med chipset-drivisar för det. Samt att geforce-kortet fick en nyare drivis från nvidia.

Så jag hade laddat hem drivisar för allt ovan plus för nätverkskort just in case, och lagt på ett usb. Varför inte installationsusb-et.
Citera
2024-11-29, 17:59
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Ladda ner senaste från tillverkares hemsida, chipset,wifi,gpu,ljud och för mus..de brukar vara bättre optimerade än de Windows erbjuder.

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Installerade just om en 5 år gammal dator (som sknar stöd för win11) med just win11.

Allt funkade i princip, dock saknades drivrutiner för det mesta kopplat till Intels grejer. Så in med chipset-drivisar för det. Samt att geforce-kortet fick en nyare drivis från nvidia.

Så jag hade laddat hem drivisar för allt ovan plus för nätverkskort just in case, och lagt på ett usb. Varför inte installationsusb-et.

Jag gick in på tillverkarens hemsida och min datormodell:
https://www.asus.com/se/supportonly/l1404ga/helpdesk_download/

Om man kollar på "Networking" t.ex. så kan man klicka på "Visa alla" och då kommer det ju upp massvis med alternativ, så jag vet inte vad jag ska välja.

Samma med "Chipset" om man väljer "Visa alla" så kommer det upp massvis med alternativ.
Citera
2024-11-29, 18:11
Medlem
Citat:
Jag gick in på tillverkarens hemsida och min datormodell:
https://www.asus.com/se/supportonly/l1404ga/helpdesk_download/

Om man kollar på "Networking" t.ex. så kan man klicka på "Visa alla" och då kommer det ju upp massvis med alternativ, så jag vet inte vad jag ska välja.

Samma med "Chipset" om man väljer "Visa alla" så kommer det upp massvis med alternativ.

Generellt brukar det funka med intels egna för chipset från deras hemsida.

Men annars, för Asus egen:
I just din länk fanns mycket lull-lull, längst ner i chipset-delen finns den viktiga.

Angående wlan, så beror det på vad du har i datorn, Intel, Realtek eller Mediatek.
Spara ner alla tre. Likadant med bluetooth. Troligen går det inte att installera de som inte gäller.
Då BÖR du ha tillräckligt för att få igång internet efter en ominstallation. Resten kan man ta då.

När det gäller märkes-datorer så brukar de ha ett program för att sköta drivrutiner och annat, använd det. Risken är att man får med mer än man önskar, men kan/vet man inte vad man behöver, så är det en enkel lösning.
Citera
2024-11-29, 18:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vad är det du vill göra, åstadkomma?
Citera
2024-11-29, 19:03
Medlem
DragforADHDs avatar
det brukar oftast räcka med drivrutiner från windows update
Citera
2024-11-30, 16:02
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Generellt brukar det funka med intels egna för chipset från deras hemsida.

Men annars, för Asus egen:
I just din länk fanns mycket lull-lull, längst ner i chipset-delen finns den viktiga.

Angående wlan, så beror det på vad du har i datorn, Intel, Realtek eller Mediatek.
Spara ner alla tre. Likadant med bluetooth. Troligen går det inte att installera de som inte gäller.
Då BÖR du ha tillräckligt för att få igång internet efter en ominstallation. Resten kan man ta då.

När det gäller märkes-datorer så brukar de ha ett program för att sköta drivrutiner och annat, använd det. Risken är att man får med mer än man önskar, men kan/vet man inte vad man behöver, så är det en enkel lösning.
Ok, tack så mycket. Jag kollade i Enhetshanteraren och jag har MediaTek när det gäller wlan och bluetooth. Jag laddade ner dom två drivrutinerna. Sen så laddade jag ner Intel Chipset Driver också.

Jag ska gå in på Enhetshanteraren ikväll och kolla igenom dom andra drivrutinerna, för ljud m.m.

Jag lägger drivrutinerna på USB-stickan där jag har Windows 11-installationen.
Citera
2024-11-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ok, tack så mycket. Jag kollade i Enhetshanteraren och jag har MediaTek när det gäller wlan och bluetooth. Jag laddade ner dom två drivrutinerna. Sen så laddade jag ner Intel Chipset Driver också.

Jag ska gå in på Enhetshanteraren ikväll och kolla igenom dom andra drivrutinerna, för ljud m.m.

Jag lägger drivrutinerna på USB-stickan där jag har Windows 11-installationen.

Med lite tur behövs dem inte.
Med lite otur, så blir du glad över att ha dem...
Citera
2024-11-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
det brukar oftast räcka med drivrutiner från windows update

Helt rätt, brukar.......
Synd bara den gången då det inte räckte. Och råkar man bara ha en dator. så kan man inte ladda hem drivisarna från en annan...

Men det är klart, man kan få slut på bränsle i bilen också, och jag har då ingen reservdunk, det erkänner jag. Liten risk för det iofs, men den finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in