Citat:
Ursprungligen postat av
vanddigomx
svensken tar återigen priset som det mest övervakade folket i världen, den vanliga målgruppen är som alltid oskyldiga etniska svenskar.
Försäkringskassan använder AI för fånga bidragsfuskare, det stora problemet är att AI är såpass dåligt att det fångar oskyldiga. Effekten för dessa blir förhör, och uttdragna utbetalningar eller ibland inga alls- fastän de är oskyldiga.
Hur stor och hur dålig övervakning skall svenskar tåla?
https://www.svd.se/a/Rzmg9x/forsakringskassans-ai-for-vab-fusk-granskade-kvinnor-oftare
"Trots att Försäkringskassans risksystem i stora delar är hemligt så har det uppmärksammats tidigare.
Till exempel sa Integritetskommittén 2016 att myndigheten ägnar sig åt medborgarprofilering, något som medför allvarliga risker för medborgarnas personliga integritet."
citat från artiklen
"Vi kan kalla henne Anja. Hon har en treåring som vaknat med feber och hosta. Anja meddelar förskolan och jobbet.
Som vanligt går hon sedan in på Försäkringskassans webbplats, fyller i en blankett, intygar att hon på heder och samvete lämnat rätt uppgifter och skickar iväg den.
Väntetid väcker desperation
Majoriteten av ärendena hanteras helt automatiskt och många beviljas snabbt ersättning.
Men för Anja dröjer det flera veckor.
Jag verkar ha fastnat i en stickprovskontroll. Någon som vet vad de gör då? frågar hon i en Facebook-grupp för föräldrar.
Hon får flera svar.
De kollar med förskolan. För mig tog det en månad innan beslut.
Det beror på vilken sjukdom du fyllde i.
Är du föräldraledig? Det kan spela roll.
För Anja väcker väntetiden irritation, hos andra desperation."
Tänk att gå runt och tro att det här stämmer: "svensken tar återigen priset som det mest övervakade folket i världen, den vanliga målgruppen är som alltid oskyldiga etniska svenskar".
Låter som om det är någon som inte har fått sitt bostadsbidrag i tid?
I övrigt tycker jag att det är bra att Försäkringskassan använder AI här. Ditt citat om "medborgarprofilering" handlar givetvis om att människor med bakgrund i mellanöstern är mer utsatta för att sorters ut, eftersom AI:n kommer titta på stora datamängder och identifiera de individer som är mest sannolika att fuska. Där kommer insatsen göra stor nytta.
Däremot verkar du inte ha förstått vad du läst, eftersom du inleder med att få för dig att målgruppen skulle vara "etniska svenskar". Det är den givetvis inte. AI:n kommer vara smartare än en människa och ringa in de som fuskar tidigare och snabbare. Det är bra, framförallt eftersom det handlar om jättebelopp.
Däremot delar jag bilden att summor ändå bör betalas ut och återkrävas (eller avräknas mot andra bidrag) i de fall det har blivit felaktigt. Det viktiga är inte att hitta någon enskild fuskare som gjort sig skyldig till att slarvigt anmäla ett vabb, det viktiga är att hitta de som systematiskt och över tid mjölkar systemet.