• 1
  • 2
2024-11-28, 08:26
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Vet om att en laptop i sig inte går på 230v. Men eftersom jag inte har en laddare som omvandlar 12v-19.5 som min laptop tar samtidigt som jag har inverter redan så tänkte jag se vad jag kan göra av det jag redan har.
Sök på buck boost converter eller boost converter. De är inte så dyra. Jag skulle satsa på en sån om det enda du ska driva är din laptop och inte behöver 230V AC till något annat.

Finns generella där du sätter utspänningen själv och små fasta moduler. Ett exempel:
https://www.ebay.com/itm/185794455917
Senast redigerad av BackToHegel 2024-11-28 kl. 08:57.
Citera
2024-11-28, 10:32
Medlem
Om man köper en omvandlare 12 volt till 20 volt och sätter den i ett cigg-uttag måste man se till så att det finns en tillräcklig stark säkring bakom, eller direktkoppla till batteriet, det kan också bli lite spänningsfall på vägen som ev kan störa övriga enheter, kolla innan.
Omvandlaren måst vara tillräckligt stark för att ge laptoppen rätt effekt, ungefär som original laddaren
Du bör ha ett relativt starkt 12 voltsystem om du skall driva laptoppen offgrid.
Ladda gärna i land eller då motorn går.

Det är skönt att slippa 230 volt ombord och kan man fixa detta med en omvandlare är det bra, långa sladdar och 230 volt är inte riktigt bra för brand mm.

Det är inte säkert man kan jorda genom motorn, på vissa modeller är motorn galvaniskt isolerad mot propelleraxeln, kanske är backslaget bättre, men jag vet inte om det fungerar riktigt?.

De flesta har nog inte kopplat in jord på en inverter, men det finns en potentialskillnad mellan jord i vattnet och jord i en elstolpe på land.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in