• 1
  • 2
2024-11-26, 09:39
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Är det någon här som beställt en laptop från USA och fått den skickad hit med international shipping. Sett att vissa modeller kostar det dubbla här. Känner till att shipping kostar osv.
Citera
2024-11-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Är det någon här som beställt en laptop från USA och fått den skickad hit med international shipping. Sett att vissa modeller kostar det dubbla här. Känner till att shipping kostar osv.

Jag köpte en miniPC på Aliexpress, räknas det?
Tror inte det skulle vara annorlunda från andra sidan Atlanten.

Och du har koll på att tangentbordet kommer se annorlunda ut? Samt att laddaren har annan kontakt? Den är troligen av multivolt-variant, om inte, så är det 110 Volt istället för 230.
Troligen blir det moms också, och tullavgift om inte leverantören fixar momsbetalningen åt dig.
Citera
2024-11-26, 10:03
Avstängd
67arigGubbes avatar
Laddaren och tangentbordet kommmer vara annorlunda och du kmr få betala tull och moms via repsektive fraktföretag
Citera
2024-11-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Laddaren och tangentbordet kommmer vara annorlunda och du kmr få betala tull och moms via repsektive fraktföretag
Därtill är det inget svenskt tangentbord i den eller menyer på svenska.
Citera
2024-11-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag köpte en miniPC på Aliexpress, räknas det?
Tror inte det skulle vara annorlunda från andra sidan Atlanten.

Och du har koll på att tangentbordet kommer se annorlunda ut? Samt att laddaren har annan kontakt? Den är troligen av multivolt-variant, om inte, så är det 110 Volt istället för 230.
Troligen blir det moms också, och tullavgift om inte leverantören fixar momsbetalningen åt dig.

Tack. Känner till det. Hur har det funkat för dig? Vill du säga vilken du köpte?
Tänkte att exempelvis ASUS skulle vara billigare i USA då det väl är amerikanskt.
Citera
2024-11-26, 10:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Inte USA men däremot Kina. Inga problem. Alla avgifter som tillkommer, t.ex tullavgifter, gör det inte fullt så billigt som vissa sidors priser anger.
Citera
2024-11-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Jag var i USA en gång med min laptop och har för mig att jag bara pluggade en omkopplade mellan uttaget och stickkontakten. Tror strömmen var lika, bara det fysiska att passa som var annorlunda.
Citera
2024-11-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Inte USA men däremot Kina. Inga problem. Alla avgifter som tillkommer, t.ex tullavgifter, gör det inte fullt så billigt som vissa sidors priser anger.

Berätta gärna mer. Har du erfarenhete? Hur löste dud et med språk, tangentbord osv?
Citera
2024-11-26, 10:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack. Känner till det. Hur har det funkat för dig? Vill du säga vilken du köpte?
Tänkte att exempelvis ASUS skulle vara billigare i USA då det väl är amerikanskt.

Asus är Taiwanesiskt. Märkesmässigt spelar det ingen roll, alla PCs är billigare ändå.
Citera
2024-11-26, 10:11
Medlem
Citat:

MiniPC är ingen laptop, utan en miniPC som i stationärPC fast i mini-format.
Den kom med Win11 installerat, som såklart åkte all världens väg då den mycket väl kunnat innehålla all världens spionprogramvara (förutom Windows).
Kina har massor av tillverkare av sådana datorer, finns många på Amazon osså.

Nån jag inte har nämnt, och ingen har upprepat, är att garantier kan ju bli knepiga, då du troligen är tvungen att skicka datorn tillbaka till amerika. Samt att deras lagar och regler för konsumenter inte motsvarar våra på nåt sätt.
Citera
2024-11-26, 10:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Berätta gärna mer. Har du erfarenhete? Hur löste dud et med språk, tangentbord osv?

Enklare än du tror. Köpte en som var anpassad för Europa. De säljer sådana även i USA.
Citera
2024-11-26, 10:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
MiniPC är ingen laptop, utan en miniPC som i stationärPC fast i mini-format.
Den kom med Win11 installerat, som såklart åkte all världens väg då den mycket väl kunnat innehålla all världens spionprogramvara (förutom Windows).
Kina har massor av tillverkare av sådana datorer, finns många på Amazon osså.

Nån jag inte har nämnt, och ingen har upprepat, är att garantier kan ju bli knepiga, då du troligen är tvungen att skicka datorn tillbaka till amerika. Samt att deras lagar och regler för konsumenter inte motsvarar våra på nåt sätt.

Datorn skickas till närmsta auktoriserade reparationsverkstad för märket ifråga. Oavsett Östergötland eller Holland. Men det är en god idè att ha koll på garantins förutsättningar.
Senast redigerad av 1FF 2024-11-26 kl. 10:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in