2025-06-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du tillstod ju precis att det inte finns någon koppling mellan vad man betalt in och vad man får, eller kan plocka ut.

Sätter jag istället in 1 miljon på banken kan jag med mycket stor sannolikhet (närmast 100%) hämta ut den imorgon. Dessutom finns det insättningsgaranti.

Pensionssystemet - inte ens chans. 5 miljoner inbetalda i premier ger mig 5000 i månaden. Jävla tjuvsystem säger jag! Show me my money!!!
För det första verkar du ju ha gjort nåt fel i simulatorn eller missuppfattat din prognos.
För det andra finns det inte 5 mkr i inbetalda premier. Ditt förvärvsarbete har gett dig en rätt att i framtiden få en viss livslång allmän pension. Pensionens storlek beror på hur mycket du jobbat men det finns inte direkt koppling mellan de pensionsavgifter din arbetsgivare betalat in och det du får.
Citera
2025-06-13, 11:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
För det första verkar du ju ha gjort nåt fel i simulatorn eller missuppfattat din prognos.
För det andra finns det inte 5 mkr i inbetalda premier. Ditt förvärvsarbete har gett dig en rätt att i framtiden få en viss livslång allmän pension. Pensionens storlek beror på hur mycket du jobbat men det finns inte direkt koppling mellan de pensionsavgifter din arbetsgivare betalat in och det du får.

Precis! Det finns ingen direkt koppling.
Det finns inga "mina pengar" i systemet. Det är precis det jag skrivit i otaliga inlägg nu
Citera
2025-06-13, 18:11
Medlem
Citat:
Du tillstod ju precis att det inte finns någon koppling mellan vad man betalt in och vad man får, eller kan plocka ut.

Sätter jag istället in 1 miljon på banken kan jag med mycket stor sannolikhet (närmast 100%) hämta ut den imorgon. Dessutom finns det insättningsgaranti.

Pensionssystemet - inte ens chans. 5 miljoner inbetalda i premier ger mig 5000 i månaden. Jävla tjuvsystem säger jag! Show me my money!!!

Du får ut mer än 5000, det är nån parameter som är fel som gör att du får det svaret.

Edit

Koppling är sådan att ju mer pengar som sätts i systemet åt dig desto mer får du ut. Det sitter däremot inte 5 miljoner på en konto med ditt namn på, och du kan inte som förklarats ta den summan och dela med antal månader du har kvar att leva och få det att gå ihop exakt, utan koppling är att 5 miljoner ger en viss nivå, 4 miljoner en lägre och 6 miljoner en högre.

Jag har som sagt 4,5 miljon och får ut över 35, över 40 om jag jobbar lite längre. Men jag har troligen längre kvar till pension än dig, så kalkylatorn räknar (utgår jag ifrån) med att det sätts in pengar under många år till.
Senast redigerad av Baheera 2025-06-13 kl. 18:24.
Citera
2025-06-13, 18:15
Medlem
Citat:
Fast det stämmer ju inte folk bara levde i 10 efter pensionen för 30 år sen heller, eller när det nu var då dagens system infördes.
Hur det ska finansieras? Tja som på alla andra sätt som man finansierar skattefinansierade verksamheter. Man prioriterar. Lägg ned 300-400 myndigheter och spar 100 miljarder på Försvaret. Där kan man börja.

Pensionsåldern 65 sattes inte på 90-talet, utan betydligt tidigare än så.

Så kan man göra, men då blir inte systemet självfinansierat, vilket har sina nackdelar också , tex när man behöver öka försvarsutgifter så hade man gått sänka pensionerna.

De flesta myndigheter finns där av en anledning, tex Pensionsmyndigheten....

Sluta var så bitter nu och kontakta Pensionsmyndigheten och ta reda på vad du egentligen kommer att få ut.
Citera
2025-06-13, 18:26
Medlem
Citat:
Precis! Det finns ingen direkt koppling.
Det finns inga "mina pengar" i systemet. Det är precis det jag skrivit i otaliga inlägg nu

Och det är det vi också försökt förklara för dig, det finns en fordran. Inget konstigt med det.
Citera
2025-06-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ja, och ett ganska grovt fel dessutom.

Citat:
Fast jag skulle säga att det finns en ganska klar matematisk koppling.

Pensionskaptal_n = (Pensionskaptal_n-1 + pensionpremer_n)*(1+löneindex_n)

Dvs pensionskapital år n är lika med förra årets (n-1) pensionskapital plus inbetalda premier år n och allt uppskalat med löneindex år n.

Och när pensionen startar:

Pensionskaptal_n = (Pensionskaptal_n-1 - pensionutbetalning_n)*(1+löneindex_n)

Och samma sak där, bara att pensionskapitalet minskar med utbetalningarna.

Och pensionsutbetalningarna är en funktion av förväntad återstående livslängd och pensionskapitalet.

Men eftersom det är en försäkring finns lite justeringar. När folk dör innan uppnådd så omfördelas deras återstående fordringar på pensionssystemet till de som lever längre.
Och det gör då att lever man längre än förväntat så fortsätter man få pension.

Fungerar på samma sätt med tjänstepension man väljer att ta ut livslångt.
Citera
2025-06-13, 20:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och det är det vi också försökt förklara för dig, det finns en fordran. Inget konstigt med det.

En fordran av funny money -låtsaspengar, monopolpengar eller vad du nu vill kalla det.
Inte till någon större nytta. Ingen alls faktiskt.
Citera
2025-06-13, 22:12
Medlem
Citat:
En fordran av funny money -låtsaspengar, monopolpengar eller vad du nu vill kalla det.

Ok, säg det till kronofogden.

Släpper det här nu, du verkar inte så intresserad av att förstå systemet i vilket fall
Citera
2025-06-13, 22:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ok, säg det till kronofogden.

Släpper det här nu, du verkar inte så intresserad av att förstå systemet i vilket fall

Vad har Kronofogden med pensionssystemet att göra? Har du skickat din fordran på svenska staten till dem?
Citera
2025-06-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ja det är funny money. Pensionärerna skrattar hela vägen till banken när de får dem på kontot.
Citera
2025-06-14, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja det är funny money. Pensionärerna skrattar hela vägen till banken när de får dem på kontot.

Japp! Och de som hamnade i graven innan de gick i pension. De fick inte ut ett öre av sin inkomstpension, inte den del där man inte ens kan välja efterlevandeskydd.
Citera
2025-06-14, 11:22
Medlem
Citat:
Japp! Och de som hamnade i graven innan de gick i pension. De fick inte ut ett öre av sin inkomstpension, inte den del där man inte ens kan välja efterlevandeskydd.
Och blir du aldrig sjuk så får du inte nåt på sjukförsäkringen, men det är inget bra argument för att skippa ett kollektivt försäkringssystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in