2025-05-30, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Tabell över europeiska pensioner:

Island högst i Europa
Norge Danmark plats 3, 4
Sverige 9
Finland 11

Scrolla ned till stapeldiagrammet.

https://www.euronews.com/business/20...ions-in-europe
Senast redigerad av wwr 2025-05-30 kl. 15:48.
Citera
2025-05-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Pensionsmyndighetens beräkning bygger på en rad antaganden. Bland annat vad man BEDÖMS få ut OM man jobbar till 67 år, viss produktivitet, tillväxt, avkastning, kollektivavtal m.m.
Ja, för framtiden så åker man på att göra antaganden.
Men varför skriver du det? Det förstår alla som på något nödtorftig sätt hankat sig genom grundskolan. Borde vara så iaf.

Citat:
Det ändrar inte det faktum rörande vad folk faktiskt FÅR ut, dvs cirka 50% av sin slutlön i pension. Inkl alla delar.
Hur blir det ett faktum?

Pensionsmyndigheten lär ha hygglig koll på pensionsutbetalningarna och iaf lite grovt vad folk haft för löner.
Vem är det som du menar har bättre detaljkoll på detta än vad pensionsmyndigheten har?
Du har misslyckats med att berätta det.
Är det möjligen du personligen?
Citera
2025-05-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Min poäng är att det sitter inte pengar på ett konto med ens namn på som man skulle kunna plocka idag teoretiskt. Så var det förr innan vi gjorde om systemet.
För tjänstepension (i privat sektor) och premiepensionen, och privat pensionssparande så är de alla fonderande. Dvs det finns säljbara tillgångar eller fordringar på ett bankinstitut).

Inkomstpensionen i det statlig pensionsystemet är dock transfererande. (Med AP-fonder som buffererar bla ojämnheter i befolkningspyramiden).
Men så var det i ATP-systemet också. Bara det att där lovade staten ut pensioner som dom aldrig kunde leverera. En fullkomligt hjärndöd lösning. Med svår inkompetens bakom.

När menar du att någon icke-transfererande pension funnits?

------------------------------
På 50-talet föreslog Folkpartiet en fonderande pension. Det kunde inte (S) acceptera och satte i gång att hitta på en egen pensionslösning som var icke-fonderande.

Det var extremt viktigt för (S) att det inte fanns fonderande pensionslösningar.
Och det är inte svårt att förstå varför om man vet vad Erlander/Palme och Co hade för agenda.
Citera
2025-05-31, 03:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, för framtiden så åker man på att göra antaganden.
Men varför skriver du det? Det förstår alla som på något nödtorftig sätt hankat sig genom grundskolan. Borde vara så iaf.

Hur blir det ett faktum?

Pensionsmyndigheten lär ha hygglig koll på pensionsutbetalningarna och iaf lite grovt vad folk haft för löner.
Vem är det som du menar har bättre detaljkoll på detta än vad pensionsmyndigheten har?
Du har misslyckats med att berätta det.
Är det möjligen du personligen?

Hur kan du inte förstå vad jag skriver?
Hur kan du inte förstå att det ena är en prognos (eller fantasier om du så vill). Det andra är fakta, dvs vad folk faktiskt får ut här och nu. Det handlar inte om att ha koll utan att förstå skillnaden mellan prognos och utfall.
Citera
2025-05-31, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
För tjänstepension (i privat sektor) och premiepensionen, och privat pensionssparande så är de alla fonderande. Dvs det finns säljbara tillgångar eller fordringar på ett bankinstitut).

Inkomstpensionen i det statlig pensionsystemet är dock transfererande. (Med AP-fonder som buffererar bla ojämnheter i befolkningspyramiden).
Men så var det i ATP-systemet också. Bara det att där lovade staten ut pensioner som dom aldrig kunde leverera. En fullkomligt hjärndöd lösning. Med svår inkompetens bakom.

När menar du att någon icke-transfererande pension funnits?

------------------------------
På 50-talet föreslog Folkpartiet en fonderande pension. Det kunde inte (S) acceptera och satte i gång att hitta på en egen pensionslösning som var icke-fonderande.

Det var extremt viktigt för (S) att det inte fanns fonderande pensionslösningar.
Och det är inte svårt att förstå varför om man vet vad Erlander/Palme och Co hade för agenda.

Inkomstpension är det jag syftar på. Jag kan ha missuppfattat hur det gamla systemet fungerade, men som jag förstått det så insåg man att det höll på att haverera och införde nuvarande istället.
Citera
2025-05-31, 11:05
Medlem
Pensionen är juste som faan.
Maten är billig
Men bostadskostnaderna är fullständigt åt helvete - o de ifrågsätts inte

2022 låg den genomsnittliga årliga pensionen i EU på cirka 16 100 euro, vilket blir ungefär 15 000 kronor i månaden. Men skillnaderna mellan länderna är extrema. I Bulgarien låg snittet på drygt 3 600 euro per år, medan Luxemburgs pensionärer fick över 31 000.

Sverige ligger högt jämfört med EU-snittet, med ett årsgenomsnitt på runt 22 400 euro. Även Norge och Danmark toppar listan, båda med pensionsnivåer över 30 000 euro.

Vet en pensionär som hamnar i HyresgästPlågarens renoveringsfälla.
Hyra 2027 när renoveringen är klar 27,000 kr mån.
Den hyran klarar inga pensionssystem.

Men å andra sidan har nog inga andra länder den tillåtelsen till hyreshöjningar
för renoveringar av gamla hus som Sverige
Citera
2025-05-31, 11:23
Medlem
IMBILDENs avatar
De svenska pensionerna suger. Har man inte varit högavlönad får man räkna med att leva smulor, nära existensminimum om man enbart räknar pengar från systemet.

Resten av slantarna har andra lagt beslag på genom åren.
Citera
2025-06-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Pensionen är juste som faan.
Maten är billig
Men bostadskostnaderna är fullständigt åt helvete - o de ifrågsätts inte

2022 låg den genomsnittliga årliga pensionen i EU på cirka 16 100 euro, vilket blir ungefär 15 000 kronor i månaden. Men skillnaderna mellan länderna är extrema. I Bulgarien låg snittet på drygt 3 600 euro per år, medan Luxemburgs pensionärer fick över 31 000.

Sverige ligger högt jämfört med EU-snittet, med ett årsgenomsnitt på runt 22 400 euro. Även Norge och Danmark toppar listan, båda med pensionsnivåer över 30 000 euro.

Vet en pensionär som hamnar i HyresgästPlågarens renoveringsfälla.
Hyra 2027 när renoveringen är klar 27,000 kr mån.
Den hyran klarar inga pensionssystem.

Men å andra sidan har nog inga andra länder den tillåtelsen till hyreshöjningar
för renoveringar av gamla hus som Sverige
Vad är det för hyra på 27000kr? En 4a i stockholms innerstad?
Det flesta vettiga människor har köpt bostad i en så hög ålder att man inte har så stora kostnader för boende.
Citera
2025-06-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är det för hyra på 27000kr? En 4a i stockholms innerstad?
Det flesta vettiga människor har köpt bostad i en så hög ålder att man inte har så stora kostnader för boende.

Knappt 150 kvm men pengarna är inget problem utan renoveringshöjning.

Båda pensionärerna Jan Ernstberger* (Alex farsa o jude) o Ulf Adelsohn* (också jude)
bor på typ 300 kvm hyresOrätt - varför har inte dom köpt. Jans faras Edvard bodde
i hyresOrätt Eriksbergsgatan typ 200 kvm som sedermera ombildades.

*varför har inte de köpt - de har extremt (har haft i alla fall när det gäller Jan som konkade
ett ärvt företag) bättre ställt än min bekant

Tillägg - när det talas om EU pensioner talar man bara om allmänna eller även tjänste- dvs
allt som man får via arbete - privata är självklart inte med
Citera
2025-06-01, 14:19
Medlem
Citat:
Hur kan du inte förstå att det ena är en prognos (eller fantasier om du så vill). Det andra är fakta, dvs vad folk faktiskt får ut här och nu. Det handlar inte om att ha koll utan att förstå skillnaden mellan prognos och utfall.

Men vet du deras prognos för 30 år sen? Annars har du inget att jämföra med.
Citera
2025-06-01, 15:14
Medlem
MrTygers avatar
Citat:
De svenska pensionerna suger. Har man inte varit högavlönad får man räkna med att leva smulor, nära existensminimum om man enbart räknar pengar från systemet.

Resten av slantarna har andra lagt beslag på genom åren.

Delar din bild. Som jag skrivit tidigare så anser jag det vara välförtjänt, svenskarna har själva röstat för detta i decennium efter decennium.

Först när de står med huvudet i stupstocken kommer de att vakna, då står jag där i publiken och skrattar ..
Citera
2025-06-01, 20:27
Medlem
Citat:
Var framgår att jag inte förstår det du skriver?
Jag är en av de få i forumet som faktiskt läser det jag svarar på.

Du däremot verkar vara totalt oförmögen att ta emot information som andra levererar.

Citat:
Var framgår att jag inte förstår att en prognos baserar sig på antaganden om framtiden. Jag har ju tvärtom förklarat just det för dig.

Ja, vad de olika pensionerna (som ger livslång pension) de facto betalar ut per månad baseras på inbetalt pensionskapital och antaganden om framtiden.

Återigen, vill man ha mer i pension får man (innan pensionsålder) sänka sin levnadsstandard och betala in mer i pensionspremier.
Du verkar ha extremt svårt att ta in den informationen.

Det enda som verkar rotera runt i din hjärna är "Jag SKA HA". Hur detta sedan skall betalas verkar du fullkomlig ignorera. Är väl därför informationen inte går in.

Kan du bekräfta att du förstår att vill man ha med i pension så betalar man in mer i pensionspremie, så att pensionskapitalet blir större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in