Igår, 13:00
Medlem
Maxima95s avatar
Var det inte Göran Persson som berättade redan för 20 år sen att folk skulle bli vansinniga när de fick reda på vad de gjort med våra pensioner? Till vad och vilka våra pensionspengar gick får man väl lämna osagt eftersom vi ändå redan vet vilken post i budgeten som aldrig kan kosta för mycket, även om det är på bekostnad av våra äldre.
Citera
Igår, 13:08
Medlem
glajarns avatar
Har man levt livet och tror att man ska kunna leva gott på pension så har man varit jäkligt fel ute från första början.
Jag är inte orolig överhuvudtaget den dagen jag går i pension, dessutom kommer jag även gå tidigare.
Gäller att själv se om sitt boende och liv. Staten gör det inte åt er.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har man levt livet och tror att man ska kunna leva gott på pension så har man varit jäkligt fel ute från första början.
Jag är inte orolig överhuvudtaget den dagen jag går i pension, dessutom kommer jag även gå tidigare.
Gäller att själv se om sitt boende och liv. Staten gör det inte åt er.

Well grejen är nog att varje generation hädanefter kommer få det sämre än den föregående. Vi går alltså tillbaka som samhälle eller i alla fall välfärdssamhälle.

Vi är fler människor som ska dela på samma kaka. BNP per capita tror jag det kallas.

Morsan gick i pension vid 62 och fick 80% av lönen mellan 62-65 år. Den ser vi nog inte komma tillbaka igen
Citera
Igår, 14:03
Medlem
Du lever helt ok om du inte har skulder,
Citera
Igår, 15:08
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du lever helt ok om du inte har skulder,

Svensken, världens mest skuldsatta folk. Stor risk för att leva "ok" med andra ord.
Citera
Igår, 15:23
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
blir allt meningslöst att jobba för pensionen, för stora grupper har pensionen urholkats samtidigt som garantipensionen höjs så kraftigt att det inte är någon större skillnad längre mellan grupperna. Garantipension går oftast till flyktingar som aldrig jobbat en dag i sverige.

faller det svenska pensionssystemet nu ihop likt så mkt annat? https://www.ttela.se/jobb-affarer/ar...f-110ac41a834f

Ta eget ansvar.

Lär barnen så fort de är vuxna nog att begripa konceptet pengar, kredit, sparande och lån .

en sparat 1000 lapp per månad till ens eget personliga pensionskonto ( Förslagsvis ett ISK med en standardfond)
under ett beräknat yrkesliv på 30-40 år , och med en genomsnittlig avkastning på 8% per år , ger med -ränta på ränta effekten- en nätt summa på 3,5 miljoner att ta ut och förgylla pensionssåren med.

1000 spänn per månad - Lika mycket som att välja bort en 10 stora stark på puben i månaden. Verkar inte helt omöjligt eller ?
Citera
Igår, 15:28
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ta eget ansvar.
Hade gärna tagit eget ansvar för mina 17% av lönen jag betalar in ett helt arbetsliv för att sen inte få något ut av det.

Man kan inte mjölka individen på pensionsavgift och sedan skrika om att man ska spara själv.
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Hade gärna tagit eget ansvar för mina 17% av lönen jag betalar in ett helt arbetsliv för att sen inte få något ut av det.

Man kan inte mjölka individen på pensionsavgift och sedan skrika om att man ska spara själv.

Som du vill.

Om det inte finns utrymme att spara själv så får man ligga som man bäddar.
Mot verkligheten fäktar endast de saktmodiga.

Men du kan ju lära dina barn, om du har några, pengars värde.
Dina 17% betalar ett kollektivt system. Investerar du ytterligare en tusenlapp på ditt personliga konto under 40 år så antar jag att du får punga ut med 2,5 % till av din lön (baserat på en medellön 40 000/mån) . En oerhört börda ? Är det så många som lever på marginalerna ? Såklart inte,
Det går alltid att spara . Våra förfäder gjorde det och det gick alldeles utmärkt. Det är så man skapade stabilitet och frånvaro av fattigvård genom generationerna.
Mycket av den enkla kunskapen har gått förlorat, då man tycker att leva på krediter is da shit
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 15:48.
Citera
Igår, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Retarderad kommentar.

Invandring leder till ökade pensionskostnader

https://www.publikt.se/nyhet/invandr...ostnader-19859

"Statens utgifter för pensioner kommer att öka kraftigt på sikt till följd av den stora invandringen till Sverige. Den analysen gör Pensionsmyndigheten i en rapport till regeringen."

---

Migration fördubblar statens pensionskostnader

https://www.sverigesradio.se/artikel/6799941
Och där står:

Citat:
Den inkomstbaserade pensionen, som ligger utanför statsbudgeten, berörs inte.

Du har antingen:
A) Inte läst det du länkar.
B) Läst, men inte förstått en enkel mening.

Är det A) eller B) som gäller?

Det kommer aldrig komma en redogörelse från dig. Du är fel person att säga att andra är retarded.

För andra som eventuellt inte begriper så handlar länkarna om bidrag från statsbudgeten. T ex det som kallas garantipension. Men det är inte pension utan bidrag från statsbudgeten.

Jag repeterar: Länkarna handlar alltså om bidrag från statsbudgeten, och inte pension från det fristående pensionssystemet.
Senast redigerad av ekbo251 Igår kl. 16:42.
Citera
Igår, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Svensken, världens mest skuldsatta folk. Stor risk för att leva "ok" med andra ord.
Skuldsatt som pensionär då får man skylla sig själv.
Citera
Igår, 17:10
Medlem
MrTygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Och där står:

Du har antingen:
A) Inte läst det du länkar.
B) Läst, men inte förstått en enkel mening.

Är det A) eller B) som gäller?

Det kommer aldrig komma en redogörelse från dig. Du är fel person att säga att andra är retarded.

För andra som eventuellt inte begriper så handlar länkarna om bidrag från statsbudgeten. T ex det som kallas garantipension. Men det är inte pension utan bidrag från statsbudgeten.

Jag repeterar: Länkarna handlar alltså om bidrag från statsbudgeten, och inte pension från det fristående pensionssystemet.

För det första så är garantipension del av allmän pension och inte bidrag. Ren lögn från din sida om det.

Du är uppenbarligen inte kapabel att ta höjd för vad som komma skall. Du är som en massa andra här som pratar om den dagliga lunken och litar blint på auktoriteter samtidigt som världen utanför bubblan förändras med raska steg.

En massa "otänkbara" saker kommer att hända framöver som kommer att få Cyperns konfiskeringar av sina egna medborgares bankbesparingar att blekna i jämförelse. På Cypern fick alla med mer än 100k euro en tredjedel av sina pengar beslagtagna av staten, samma sak kommer att ske här när pengarna sinar pga slukhålet massinvandring - pensionerna är inte fredade.

Varför skulle detta inte hända? För att staten - för tillfället - säger att pensionerna är säkra? Staten ljuger oupphörligen om allting. Massinvandringen skulle rädda pensionerna sa staten nyss. Tar man inte höjd för att staten ljuger så är man mer än naiv, då är man retarderad.

Pension får man se till att ordna på egen hand, litar man på staten får man skylla sig själv.
Senast redigerad av MrTyger Igår kl. 17:25.
Citera
Igår, 19:56
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Amen på den, men svensken har alltid ett stadigt grepp om ändtarmen redo att dra och töjja för att få plats med lite till som någon ska knulla en på så han säger att du ska skärpa dig och ta eget ansvar istället. Du kunde ju försökt att göra detsamma mot dansken med deras pensioner och se hur det hade gått.

Vi plockar dig rejält på lönen hela ditt liv men glöm inte att spara det lilla du har kvar av lönen också annars blir det kattmat vid pension. Bror duktig tycker förstås att detta är i sin ordning, en pizza och ett netflix abonnemang logiken slår till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in