2006-08-22, 01:42
Medlem
NoTruces avatar
Här tänkte jag vi kunde tipsa varandra om lite mer okända power-metalakter. Alltså inte Helloween eller Iron Maiden. (Och bespara mig diskussionen huruvida Maiden är power eller heavy, ni vet vad jag menar).

Dionysus
Mycket melodiskt och skönt tysk-svenskt band, med Luca Turillis vokalist Olaf Hayer i spetsen. Har givit ut två album: Sign Of Truth (2002) & Anima Mundi (2004) och är aktuella med ett tredje (Fairytales & Reality, september 2006). Många sköna refränger utlovas!

Falconer
Underskattat svenskt heavy/power/folkgäng från Mjölby. Har släppt plattorna Falconer (2001), Chapters From A Vale Forlorn (2002), The Sceptre Of Deception (2003), Grime vs. Grandeur (2005) och kommer med nya skivan Northwind (sept/okt 2006). De två första skivorna spelades in med vokalisten Mathias Blad som vunnit både kritikernas och fansens hjärtan med sin operatiska röst. Han lämnade bandet efter andra skivan, men har nu återvänt och sjunger på Northwind. Falconer har starka folkinfluenser i musiken som för övrigt är trallig power/heavy.

Insania
Stockholmsband, där vissa medlemmar har finska rötter. Har släppt tre skivor: World Of Ice (1999), Sunrise In Riverland (2001) och Fantasy - A New Dimension (2003), den senare med den då nye vokalisten Ola Halén. Bandet spelar kompetent power metal i stil med gamla Helloween, Stratovarius och Edguy. Tidigare hade de mycket drakar och demonerlyrik men har på senaste rört sig bort från klyschiga texter och på kommande albumet Agony - Gift Of Life (okt/nov 2006) är lyriken mycket personligare och vardagsnära.
Citera
2006-08-22, 08:32
Bannlyst
Jag vet inte om dom klassas som "okända" för det är dom ju inte, men Dragonforce är riktigt bra! Väldigt snabba, så det faller kanske mer under speed metal än power/heavy metal. Men dock så finns ju refrängerna där som genast gör att tankarna ramlar in på power.. Dom har släppt Valley of the Damned (debut), Sonic Firestorm och sist men inte minst Inhuman Rampage!
Citera
2006-08-22, 09:21
Medlem
Nemesis1s avatar
Gamma Ray och Running Wild är säkra kort! Fast du kanske redan känner till dem??
Citera
2006-08-22, 12:05
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag lyssnade ganska mycket på power metal under tonåren, men på senare år har jag ledsnat eftersom det är för lite rock n roll och jävlaranama i den genren. Den har blivit alldeles för mesig, och förtjänar definitivt inte ett namn som power metal!

Med det sagt, Dragonforce som nämnts ovan är faktiskt bra och fort går det.

Svenska Persuader är en ypperlig Blind Guardian-klon som de lät under första halvan av karriären, även från BG avhoppade Thomas Stauchs band Savage Circus förtjänar att nämnas, då sångare och gitarrist är hämtade från Persuader.

Sabaton, även dem från Sverige, är också rätt trevliga. Framför allt eftersom sångaren inte tjuter i falsett som brukligt utan sjunger i ett mörkare och djupare läge.

Nykomlingen Bloodbound är pandasminket till trots värda att lyssna på. Någonstans i gränslandet mellan Stratovarius och Tad Morose (sångaren Urban Breeds gamla band) tycker jag.
Citera
2006-08-22, 12:23
Medlem
Quorthons avatar
Min kusin som älskar Power Metal är helt inne på Sabaton och även Sonata Arctica. Själv gillar jag Ensiferum väldigt mycket som precis som Sonata är från favoritlandet Finland ^^

Ensiferum är väl ett power/folk-metalband. Texterna handlar ofta om gamla finska folksagor som nationaleposet Kalevala och så vidare.
Citera
2006-08-22, 14:26
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitalwanker
Jag vet inte om dom klassas som "okända" för det är dom ju inte, men Dragonforce är riktigt bra! Väldigt snabba, så det faller kanske mer under speed metal än power/heavy metal. Men dock så finns ju refrängerna där som genast gör att tankarna ramlar in på power.. Dom har släppt Valley of the Damned (debut), Sonic Firestorm och sist men inte minst Inhuman Rampage!

Dragonforce är alltid Dragonforce! Debuten är bäst, tycker jag. Sedan blir det lite urvattnat, men dock lyssningsbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Gamma Ray och Running Wild är säkra kort! Fast du kanske redan känner till dem??

Running Wild har jag inte hört så mycket av, men Gamma Ray är det klart jag känner till! Har nästan alla plattor. Land Of The Free och Somewhere Out In Space är favoriterna.

Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Jag lyssnade ganska mycket på power metal under tonåren, men på senare år har jag ledsnat eftersom det är för lite rock n roll och jävlaranama i den genren. Den har blivit alldeles för mesig, och förtjänar definitivt inte ett namn som power metal!

Med det sagt, Dragonforce som nämnts ovan är faktiskt bra och fort går det.

Svenska Persuader är en ypperlig Blind Guardian-klon som de lät under första halvan av karriären, även från BG avhoppade Thomas Stauchs band Savage Circus förtjänar att nämnas, då sångare och gitarrist är hämtade från Persuader.

Sabaton, även dem från Sverige, är också rätt trevliga. Framför allt eftersom sångaren inte tjuter i falsett som brukligt utan sjunger i ett mörkare och djupare läge.

Nykomlingen Bloodbound är pandasminket till trots värda att lyssna på. Någonstans i gränslandet mellan Stratovarius och Tad Morose (sångaren Urban Breeds gamla band) tycker jag.

Sabaton snackar alla om, men jag har aldrig lyckats fastna för dem. Någon speciell låt du kan tipsa om, som jag kan toklyssna på?

Bloodbound gjorde en av världens bästa powerdebuter, anser jag. Tralligt och melodiskt, exakt så som det ska vara. Synd att Urban Breed verkar ha hoppat av bandet nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Min kusin som älskar Power Metal är helt inne på Sabaton och även Sonata Arctica. Själv gillar jag Ensiferum väldigt mycket som precis som Sonata är från favoritlandet Finland ^^

Ensiferum är väl ett power/folk-metalband. Texterna handlar ofta om gamla finska folksagor som nationaleposet Kalevala och så vidare.

Ensiferum är ett av mina absoluta favoritband. Debutplattan är en solklar 10:a. Power/heavy/folk med kräksång, kan det bli bättre? Skrålade en natt när jag var snorpackad igenom hela självbetitlade skivan på mp3-spelaren medan jag vandrade runti Gamla stan.
Citera
2006-08-22, 14:28
Medlem
Parkers avatar
Kolla in Power Quest. Ärtigt och käckt så det förslår. Riktigt skapligt, faktiskt.
Citera
2006-08-22, 14:31
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Kolla in Power Quest. Ärtigt och käckt så det förslår. Riktigt skapligt, faktiskt.

Ja jävlar, vad jag älskar Power Quest! Träffade deras keyboardist och huvudsakliga låtskrivare förra sommaren, då han och hans flickvän var på semester i Stockholm. Vi åt middag ihop och de var väldigt trevliga. Sedan skickade han mig promon på deras då aktuella platta Magic Never Dies. Mycket sympatisk kille. Tydligen ska de in i studion igen i november/december.
Citera
2006-08-22, 14:38
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Sabaton snackar alla om, men jag har aldrig lyckats fastna för dem. Någon speciell låt du kan tipsa om, som jag kan toklyssna på?

Bloodbound gjorde en av världens bästa powerdebuter, anser jag. Tralligt och melodiskt, exakt så som det ska vara. Synd att Urban Breed verkar ha hoppat av bandet nu.

Purple Heart från förra plattan Primo Victoria är bra, fast eftersom de bara har släppt tre skivor är det inget större jobb att lyssna in sig på bandet

Att Urban hoppat av var helt nytt för mig. Står inget på varken forumet eller hemsidan, och när jag såg dem för dryga månaden sen var han kvar. Du blandar inte ihop det med att han hoppat av/blivit sparkad från Tad Morose? Däremot verkar de bytt lite andra medlemmar, bland annat trummis.
Citera
2006-08-22, 14:40
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Purple Heart från förra plattan Primo Victoria är bra, fast eftersom de bara har släppt tre skivor är det inget större jobb att lyssna in sig på bandet

Att Urban hoppat av var helt nytt för mig. Står inget på varken forumet eller hemsidan, och när jag såg dem för dryga månaden sen var han kvar. Du blandar inte ihop det med att han hoppat av/blivit sparkad från Tad Morose?

Ska kolla upp den låten (och plattan) då.

Nej, jag läste det på Blabbermouth. Å andra sidan kan det ju vara läge att ta det med en nypa salt tills det blivit bekräftat på hemsidan.
Citera
2006-08-22, 14:45
Medlem
Kolla upp svenska Nocturnal Rites, speciellt plattan Afterlife från 2000 och New world messiah anno 2004. De har en grym sångare för den här typen av metal.

Här är några till: Storyteller, The Cage, Tad Morose, Dream Evil, Axel Rudi Pell, Dragonland, Elvenking
Citera
2006-08-22, 14:49
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ska kolla upp den låten (och plattan) då.

Nej, jag läste det på Blabbermouth. Å andra sidan kan det ju vara läge att ta det med en nypa salt tills det blivit bekräftat på hemsidan.

Uttalandet på blabbermouth är nog inte fejkat, så det stämmer nog. Synd, de kunde säkert ha blivit hyffsat framgångsrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in