2024-11-25, 19:54
Medlem
VemvetAls avatar
Hej, jag skulle vilja ha era tankar och råd.

Jag hade en relation med en person som var väldigt toxic. Personen behandlade mig på sätt som ofta fick mig att känna mig utnyttjad, och jag avslutade relationen på ett ganska omoget sätt. Även om jag upplevde att personen var en riktig skitstövel mot mig, så ångrar jag nu hur jag avslutade det. Jag inser att det inte gjorde saken bättre, och jag vill be om ursäkt för mitt eget beteende, inte för att jag vill ha någon form av kontakt eller relation igen, utan bara för att jag vill ta ansvar för min del i det hela.

Hur tycker ni att jag kan formulera en ursäkt som är tydlig med att jag inte söker försoning eller en ny relation? Jag vill bara stänga det här kapitlet för min egen skull, utan att öppna dörren för mer drama.

Tack på förhand för era råd!
Citera
2024-11-25, 19:55
Medlem
Rozenkvartss avatar
Låt det vara bara.
Citera
2024-11-25, 19:57
Medlem
Jantejantejantes avatar
Ett till knull skadar inte.
Citera
2024-11-25, 19:59
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemvetAl

Jag hade en relation med en person som var väldigt toxic. Personen behandlade mig på sätt som ofta fick mig att känna mig utnyttjad, och jag avslutade relationen på ett ganska omoget sätt. Även om jag upplevde att personen var en riktig skitstövel mot mig, så ångrar jag nu hur jag avslutade det. Jag inser att det inte gjorde saken bättre, och jag vill be om ursäkt för mitt eget beteende, inte för att jag vill ha någon form av kontakt eller relation igen, utan bara för att jag vill ta ansvar för min del i det hela.

Hur tycker ni att jag kan formulera en ursäkt som är tydlig med att jag inte söker försoning eller en ny relation? Jag vill bara stänga det här kapitlet för min egen skull, utan att öppna dörren för mer drama.

Låter som du inte har mycket att be om ursäkt för. Jag tycker du bara skall släppa honom helt.
Citera
2024-11-25, 20:04
Medlem
Nej, ta ingen mer kontakt.

Det kan vara så att du har drabbats av traumabindning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Traumabindning

Kolla upp om det kan stämma in på dig.
Citera
2024-11-25, 20:24
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2024-11-25, 20:59
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Det fetade, på vilket sätt skulle det hjälpa dig att öppna kapitlet igen om du befarar drama? Hur längesedan var det du avslutade? Hur skulle du råda din bästa vän att agera om h*n vore i din situation?

Förslag. Skriv ett brev med vad du har på hjärtat. Lägg undan någon vecka och läs igen. Känns det fortfarande angeläget att skicka? Om så är fallet, var tydlig med att du vill göra ett bra avslut. Är personen våldsam eller har stalkerbeteende? Lämna det hela därhän.
Citera
2024-11-25, 20:59
Medlem
Att du vill ta ditt ansvar i det hela? Ansvar för vad exakt?

Känns mer som att du vill öppna en dörr till ditt EX och hoppas att det leder någonstans snarare.
Citera
2024-11-25, 21:01
Medlem
surreptitiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, ta ingen mer kontakt.

Det kan vara så att du har drabbats av traumabindning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Traumabindning

Kolla upp om det kan stämma in på dig.

Jisses. Tack för den insikten.
*bokar tid hos psykolog*

Edit: Håller med tidigare talare. Kontakta inte, för dig egna skull.
Senast redigerad av surreptitious 2024-11-25 kl. 21:01. Anledning: Lägga till text
Citera
2024-11-25, 21:28
Medlem
jjujjus avatar
Citat:

Mitt mantra är; Be aldrig om ursäkt till en horunge

Gör som jag, vänd dig aldrig om! Bästa straffet i hela världen

För nu måste dom leva ett helt liv, utan dig mjau!
Citera
2024-11-25, 22:17
Medlem
Det bästa hade nog varit att inte höra av sig alls men om det känns väldigt viktigt för dig borde du vara väldigt saklig och beskriva just hur det är.

Blocka numret efter
Citera
2024-11-25, 22:26
Avslutad
Du ska inte ta kontakt, eftersom om du gör det så blir det åter att du utnyttjar ditt tolkningsföreträde före den andra personens, särskilt som du vill stänga kapitlet bara för att du vill det. Det blir att du återigen tar dig rätten att agera mot personen, trots att den inte bett om det. Kanske har den äntligen förlikat sig med det som hände, och så kommer du återigen med ditt rätt att definiera och river upp allt igen?

Om du har behov av att ta ansvar för vad du gjort så skriv ett brev om saken och det som hände. Bränn därefter upp brevet. Och låt sedan saken bero. Du har lärt dig saker på det som hände, och det är det stora värdet för dig. Det är att ta ansvar så att det inte händer igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in