• 3
  • 4
2024-12-30, 17:17
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svansjagarn
Det är ju även polisen som i slutändan ser till att staten får sina skattepengar. Därför ter det sig naturligt att de finansieras med detsamma, annars hade nog andra finansiärer av polisen fått för stor del av kakan.

Det blir ju cirkelbevisföring vilket inte kan godkännas.
Citera
2024-12-30, 21:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Då har du minne som en guldfisk.

(FB) Varför är polisen skattefinaniserad?
Mitt minne är bättre än din läsförståelse. Det behöver inte innebära något imponerande, men det duger för mig.
Citera
2025-01-10, 11:40
Medlem
Divinations avatar
Ok. Fortfarande har jag inte sett ett enda bra argument till varför vi ska skattefinansiera en totalt värdelös för att inte säga direkt skadlig poliskår. Det enda som kommit upp är…bäää…demokrati. En slags självbevisande tes med andra ord. Eller en pseudoreligiös tro möjligen.
Citera
2025-01-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Obviously
jaja men varför skulle den vara skattefinaniserad? Staten är mindre effektiv än marknaden. Varöfr inte låta markanden fixa det där?
Om rättsväsendet hade provision på de brott som de klarade upp så skulle de satsa på ekonomisk brottslighet där man kan klara upp brott för miljarder. Tar man exempelvis terrorattacken i Norge där Breivik sprängde Riksdagshuset och sköt ihjäl 69 personer. Ett komplicerat rättsfall som kräver mycket resurser att utreda och många rättegångsdagar. Gärningsmannen har noll kronor att betala med så det skulle bli en stor förlustaffär för det privata rättsväsendet.
Betydligt intressantare att driva något skattemål där ett företag kan tvingas betala miljardbelopp.

Stor del av polisens arbete handlar inte enbart om att lösa brott som har inträffat utan att statuera exempel så att befolkningen följer lagen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in