• 4
  • 5
2024-11-24, 22:12
Medlem
Obituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jensenteknik
Hej mitt barn har ftt en uppgift som jag ej kan hjlpa henne med, uppgiften r:

Talet r mindre n hundra.
Talet ska kunna jmnt delas med 10.
Adderar man 1 till talet, s ska det nya talet kunna delads med 8.

Nt jag missat?

Info:
Trdens titel: Uppgift i femman- utg frn att talet ej skall lsas med hjlp av matematiska begrepp som modulus eller algebra, utan fokus p enkelhet; likt exemplet tidigare med kulpsen med rda kulor, keep it simple!
Talet r mindre n hundra.
Adderar man 1 till talet, s ska det nya talet kunna delads med 8.(hr ska frmodligen tolkas som en process som utfrs stegvis, dvs det r det tal man delat med 10 som sedan ska adderas med 1 och sedan vara delbart med 8).

Steg1:
Talet ska vara mindre n 100 och delbart med 10.
Detta ger oss endast dessa mjliga tal:10,20,30,40,50,60,70,80,90.

Steg2:
Dela varje tal med 10 och addera 1:
1010=1, addera ett: 1+1=2 (inte jmnt delbart med 8).
2010=2, addera ett: 2+1=3 (inte jmnt delbart med 8).
3010=3, addera ett: 3+1=4 (inte jmnt delbart med 8).
4010=4, addera ett: 4+1=5 (inte jmnt delbart med 8).
5010=5, addera ett: 5+1=6 (inte jmnt delbart med 8).
6010=6, addera ett: 6+1=7 (inte jmnt delbart med 8).
7010=7, addera ett: 7+1=8 (jmnt delbart med 8).
8010=8, addera ett: 8+1=9 (inte jmnt delbart med 8).
9010=9, addera ett: 9+1=10 (inte jmnt delbart med 8).

Svar: talet vi sker r 70, eftersom detta r det enda talet som uppfyller alla villkor.
Senast redigerad av Obitus 2024-11-24 kl. 22:15.
Citera
2024-11-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Spontant tycker jag det lter omjligt. Ett tal som r delbart med tio slutar p 0. Lgger du till ett till ngot av dem kommer du f ett tal som slutar p 1, och ett sdant tal r inte delbart med 8.

Det kanske funkar i en annan talbas?
Citera
2024-11-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obitus
Info:
Trdens titel: Uppgift i femman- utg frn att talet ej skall lsas med hjlp av matematiska begrepp som modulus eller algebra, utan fokus p enkelhet; likt exemplet tidigare med kulpsen med rda kulor, keep it simple!
Talet r mindre n hundra.
Adderar man 1 till talet, s ska det nya talet kunna delads med 8.(hr ska frmodligen tolkas som en process som utfrs stegvis, dvs det r det tal man delat med 10 som sedan ska adderas med 1 och sedan vara delbart med 8).

Steg1:
Talet ska vara mindre n 100 och delbart med 10.
Detta ger oss endast dessa mjliga tal:10,20,30,40,50,60,70,80,90.

Steg2:
Dela varje tal med 10 och addera 1:
1010=1, addera ett: 1+1=2 (inte jmnt delbart med 8).
2010=2, addera ett: 2+1=3 (inte jmnt delbart med 8).
3010=3, addera ett: 3+1=4 (inte jmnt delbart med 8).
4010=4, addera ett: 4+1=5 (inte jmnt delbart med 8).
5010=5, addera ett: 5+1=6 (inte jmnt delbart med 8).
6010=6, addera ett: 6+1=7 (inte jmnt delbart med 8).
7010=7, addera ett: 7+1=8 (jmnt delbart med 8).
8010=8, addera ett: 8+1=9 (inte jmnt delbart med 8).
9010=9, addera ett: 9+1=10 (inte jmnt delbart med 8).

Svar: talet vi sker r 70, eftersom detta r det enda talet som uppfyller alla villkor.

Hur vet ni att lraren inte bara rkade skriva fel nr den skrev 8? Kanske menade den 9 och svaret r 80?

Vad r det ni fr ut av att gissa er till vad lraren egentligen menade? Och vad tror ni TS fr ut?

Det vettiga r att frska lsa uppgiften som den r skriven, inse att den saknar lsning och frga vad lraren egentligen menade.
Citera
2024-11-26, 05:38
Medlem
Obituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Hur vet ni att lraren inte bara rkade skriva fel nr den skrev 8? Kanske menade den 9 och svaret r 80?

Vad r det ni fr ut av att gissa er till vad lraren egentligen menade? Och vad tror ni TS fr ut?

Det vettiga r att frska lsa uppgiften som den r skriven, inse att den saknar lsning och frga vad lraren egentligen menade.

Fr att jag redan gtt igenom detta med 2 barn och vet att det r bttre att bara visa dem hur man gr istllet fr att gra en hna av en fjder, eller frska briljera med min enorma mattekunskap, gnlla om att uppgiften saknar lsning, eller att lraren r en idiot.

En av dem pluggar p universitet nu och den andra kommer snart g ut gymnasiet hon med och ingen av dem har behvt g i terapi fr att vi har mosat uppgifter i grundskolan och gtt vidare med nsta uppgift.

Improvise, adapt, overcome.
Senast redigerad av Obitus 2024-11-26 kl. 05:42.
Citera
2024-11-26, 08:03
Medlem
Yungvidzibois avatar
Finns ju ingen lsning
Citera
2024-11-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obitus
Fr att jag redan gtt igenom detta med 2 barn och vet att det r bttre att bara visa dem hur man gr istllet fr att gra en hna av en fjder, eller frska briljera med min enorma mattekunskap, gnlla om att uppgiften saknar lsning, eller att lraren r en idiot.
Det hr r ju vansinne. Alla gr fel ibland, det gr inte lraren till en idiot. Men lraren hade antagligen en tanke med just den hr uppgiften. Din gissning om vad uppgiften handlar om r ju lika sannolik att leda fel.
Citera
2024-11-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
70/10 = 7, +1 = 8, /8

Det handlar om en definitionsfrga. Om man tolkar svaret ur en traditionell frgestllning och behandling av matematiska tal kan uppgiften beskrivas bst som x = 0 (restber. 10), x = -1 (restber. 8) eftersom det r tv itererande funktioner som ska stmma verens i heltal med varandra vilket du var inne p och som inte stmmer i den hr typen av ekvation dvs den har ingen lsning frutom den beskrivande funktionen.

Lsningen 70 handlar om att man kan tolka saker olika och det ger det mest logiska svaret om man anser sig ha lite utrymme i tolkningen.

Jag tnkte samma som du.
Citera
2024-11-26, 20:53
Medlem
Citat:

Jag tror att de allra flesta tror att TS har gjort fel och inte lraren. TS har helt enkelt inte skrivit av uppgiften korrekt. Troligen r lraren ingen idiot men TS r.
Citera
2024-11-27, 15:23
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Det enda vi vet r vad TS skrev och eftersom hen inte kommer med ngot frtydligande terstr endast spekulationer d uppgiften, s som den r formulerad, saknar rimlig lsning (10-rig unge, allts inga komplexa tal osv).

Vettigaste spekulationen r att TS har skrivit av fel, vilket hen hade fattat om hen sjlv hade kunnat lsa uppgiften, vilket hen uppenbarligen inte kan. Vilket leder oss till den tolkning och lsning som Obitus presenterade.
Citera
2024-11-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det enda vi vet r vad TS skrev och eftersom hen inte kommer med ngot frtydligande terstr endast spekulationer d uppgiften, s som den r formulerad, saknar rimlig lsning (10-rig unge, allts inga komplexa tal osv).

Vettigaste spekulationen r att TS har skrivit av fel, vilket hen hade fattat om hen sjlv hade kunnat lsa uppgiften, vilket hen uppenbarligen inte kan. Vilket leder oss till den tolkning och lsning som Obitus presenterade.
Vad jag kan se s r den minimala felskrivningen som leder till en lsbar uppgift den jag indikerade 8->9 (bara en symbol ndras och de ligger dessutom rtt nra p ett vanligt tangentbord). Gr skert att hitta fler ngorlunda rimliga saker. Men jag r fortsatt vldigt tveksam till hur vettiga sdana spekulation r...
Citera
2024-11-27, 16:20
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Vad jag kan se s r den minimala felskrivningen som leder till en lsbar uppgift den jag indikerade 8->9 (bara en symbol ndras och de ligger dessutom rtt nra p ett vanligt tangentbord). Gr skert att hitta fler ngorlunda rimliga saker. Men jag r fortsatt vldigt tveksam till hur vettiga sdana spekulation r...
Det har du rtt i, det skulle kunna vara ett sdant slarvfel, frn lrare eller TS.

Ett allmnt tips nr det gller tveksamt formulerade uppgifter r att gra lmpliga antaganden och skriva ner dem, med motivering.
I det hr fallet skulle det kunna bli ungefr: "uppgiften saknar ett rimligt svar s som den r formulerad, jag antar att siffran 8 ska ersttas av siffran 9, vilket ger lsningen ..."
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in