• 4
  • 5
2024-11-24, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av jensenteknik
Hej mitt barn har fått en uppgift som jag ej kan hjälpa henne med, uppgiften är:

Talet är mindre än hundra.
Talet ska kunna jämnt delas med 10.
Adderar man 1 till talet, så ska det nya talet kunna delads med 8.

Nåt jag missat?

Info:
Trådens titel: Uppgift i femman- utgå från att talet ej skall lösas med hjälp av matematiska begrepp som modulus eller algebra, utan fokus på enkelhet; likt exemplet tidigare med kulpåsen med röda kulor, keep it simple!
Adderar man 1 till talet, så ska det nya talet kunna delads med 8.(här ska förmodligen tolkas som en process som utförs stegvis, dvs det är det tal man delat med 10 som sedan ska adderas med 1 och sedan vara delbart med 8).

Steg1:
Talet ska vara mindre än 100 och delbart med 10.
Detta ger oss endast dessa möjliga tal:10,20,30,40,50,60,70,80,90.

Steg2:
Dela varje tal med 10 och addera 1:
10÷10=1, addera ett: 1+1=2 (inte jämnt delbart med 8).
20÷10=2, addera ett: 2+1=3 (inte jämnt delbart med 8).
30÷10=3, addera ett: 3+1=4 (inte jämnt delbart med 8).
40÷10=4, addera ett: 4+1=5 (inte jämnt delbart med 8).
50÷10=5, addera ett: 5+1=6 (inte jämnt delbart med 8).
60÷10=6, addera ett: 6+1=7 (inte jämnt delbart med 8).
70÷10=7, addera ett: 7+1=8 (jämnt delbart med 8).
80÷10=8, addera ett: 8+1=9 (inte jämnt delbart med 8).
90÷10=9, addera ett: 9+1=10 (inte jämnt delbart med 8).

Svar: talet vi söker är 70, eftersom detta är det enda talet som uppfyller alla villkor.
Senast redigerad av Obitus 2024-11-24 kl. 22:15.
Citera
2024-11-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Spontant tycker jag det låter omöjligt. Ett tal som är delbart med tio slutar på 0. Lägger du till ett till något av dem kommer du få ett tal som slutar på 1, och ett sådant tal är inte delbart med 8.

Det kanske funkar i en annan talbas?
Citera
2024-11-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obitus
Info:
Trådens titel: Uppgift i femman- utgå från att talet ej skall lösas med hjälp av matematiska begrepp som modulus eller algebra, utan fokus på enkelhet; likt exemplet tidigare med kulpåsen med röda kulor, keep it simple!
Adderar man 1 till talet, så ska det nya talet kunna delads med 8.(här ska förmodligen tolkas som en process som utförs stegvis, dvs det är det tal man delat med 10 som sedan ska adderas med 1 och sedan vara delbart med 8).

Steg1:
Talet ska vara mindre än 100 och delbart med 10.
Detta ger oss endast dessa möjliga tal:10,20,30,40,50,60,70,80,90.

Steg2:
Dela varje tal med 10 och addera 1:
10÷10=1, addera ett: 1+1=2 (inte jämnt delbart med 8).
20÷10=2, addera ett: 2+1=3 (inte jämnt delbart med 8).
30÷10=3, addera ett: 3+1=4 (inte jämnt delbart med 8).
40÷10=4, addera ett: 4+1=5 (inte jämnt delbart med 8).
50÷10=5, addera ett: 5+1=6 (inte jämnt delbart med 8).
60÷10=6, addera ett: 6+1=7 (inte jämnt delbart med 8).
70÷10=7, addera ett: 7+1=8 (jämnt delbart med 8).
80÷10=8, addera ett: 8+1=9 (inte jämnt delbart med 8).
90÷10=9, addera ett: 9+1=10 (inte jämnt delbart med 8).

Svar: talet vi söker är 70, eftersom detta är det enda talet som uppfyller alla villkor.

Hur vet ni att läraren inte bara råkade skriva fel när den skrev 8? Kanske menade den 9 och svaret är 80?

Vad är det ni får ut av att gissa er till vad läraren egentligen menade? Och vad tror ni TS får ut?

Det vettiga är att försöka lösa uppgiften som den är skriven, inse att den saknar lösning och fråga vad läraren egentligen menade.
Citera
2024-11-26, 05:38
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Hur vet ni att läraren inte bara råkade skriva fel när den skrev 8? Kanske menade den 9 och svaret är 80?

Vad är det ni får ut av att gissa er till vad läraren egentligen menade? Och vad tror ni TS får ut?

Det vettiga är att försöka lösa uppgiften som den är skriven, inse att den saknar lösning och fråga vad läraren egentligen menade.

För att jag redan gått igenom detta med 2 barn och vet att det är bättre att bara visa dem hur man gör istället för att göra en höna av en fjäder, eller försöka briljera med min enorma mattekunskap, gnälla om att uppgiften saknar lösning, eller att läraren är en idiot.

En av dem pluggar på universitet nu och den andra kommer snart gå ut gymnasiet hon med och ingen av dem har behövt gå i terapi för att vi har mosat uppgifter i grundskolan och gått vidare med nästa uppgift.

Improvise, adapt, overcome.
Senast redigerad av Obitus 2024-11-26 kl. 05:42.
Citera
2024-11-26, 08:03
Medlem
Yungvidzibois avatar
Finns ju ingen lösning
Citera
2024-11-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obitus
För att jag redan gått igenom detta med 2 barn och vet att det är bättre att bara visa dem hur man gör istället för att göra en höna av en fjäder, eller försöka briljera med min enorma mattekunskap, gnälla om att uppgiften saknar lösning, eller att läraren är en idiot.
Det här är ju vansinne. Alla gör fel ibland, det gör inte läraren till en idiot. Men läraren hade antagligen en tanke med just den här uppgiften. Din gissning om vad uppgiften handlar om är ju lika sannolik att leda fel.
Citera
2024-11-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
70/10 = 7, +1 = 8, /8

Det handlar om en definitionsfråga. Om man tolkar svaret ur en traditionell frågeställning och behandling av matematiska tal kan uppgiften beskrivas bäst som x = 0 (restber. 10), x = -1 (restber. 8) eftersom det är två itererande funktioner som ska stämma överens i heltal med varandra vilket du var inne på och som inte stämmer i den här typen av ekvation dvs den har ingen lösning förutom den beskrivande funktionen.

Lösningen 70 handlar om att man kan tolka saker olika och det ger det mest logiska svaret om man anser sig ha lite utrymme i tolkningen.

Jag tänkte samma som du.
Citera
2024-11-26, 20:53
Medlem
Citat:

Jag tror att de allra flesta tror att TS har gjort fel och inte läraren. TS har helt enkelt inte skrivit av uppgiften korrekt. Troligen är läraren ingen idiot men TS är.
Citera
2024-11-27, 15:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Det enda vi vet är vad TS skrev och eftersom hen inte kommer med något förtydligande återstår endast spekulationer då uppgiften, så som den är formulerad, saknar rimlig lösning (10-årig unge, alltså inga komplexa tal osv).

Vettigaste spekulationen är att TS har skrivit av fel, vilket hen hade fattat om hen själv hade kunnat lösa uppgiften, vilket hen uppenbarligen inte kan. Vilket leder oss till den tolkning och lösning som Obitus presenterade.
Citera
2024-11-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det enda vi vet är vad TS skrev och eftersom hen inte kommer med något förtydligande återstår endast spekulationer då uppgiften, så som den är formulerad, saknar rimlig lösning (10-årig unge, alltså inga komplexa tal osv).

Vettigaste spekulationen är att TS har skrivit av fel, vilket hen hade fattat om hen själv hade kunnat lösa uppgiften, vilket hen uppenbarligen inte kan. Vilket leder oss till den tolkning och lösning som Obitus presenterade.
Vad jag kan se så är den minimala felskrivningen som leder till en lösbar uppgift den jag indikerade 8->9 (bara en symbol ändras och de ligger dessutom rätt nära på ett vanligt tangentbord). Går säkert att hitta fler någorlunda rimliga saker. Men jag är fortsatt väldigt tveksam till hur vettiga sådana spekulation är...
Citera
2024-11-27, 16:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Vad jag kan se så är den minimala felskrivningen som leder till en lösbar uppgift den jag indikerade 8->9 (bara en symbol ändras och de ligger dessutom rätt nära på ett vanligt tangentbord). Går säkert att hitta fler någorlunda rimliga saker. Men jag är fortsatt väldigt tveksam till hur vettiga sådana spekulation är...
Det har du rätt i, det skulle kunna vara ett sådant slarvfel, från lärare eller TS.

Ett allmänt tips när det gäller tveksamt formulerade uppgifter är att göra lämpliga antaganden och skriva ner dem, med motivering.
I det här fallet skulle det kunna bli ungefär: "uppgiften saknar ett rimligt svar så som den är formulerad, jag antar att siffran 8 ska ersättas av siffran 9, vilket ger lösningen ..."
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in