2024-11-23, 08:51
Medlem
Fortissimos avatar
Bakgrundshistoria: jag är ihop med mitt ex. Vi var ett par i över 1 år men jag avslutade pga drömjobb i USA. Det var då oklart hur länge jag skulle stanna men det kunde bli flera år. Tyvärr blev det inte så och nu är jag tillbaka efter mindre än ett år och kommer stanna. Av en slump råkade vi på varandra ute i början av året. Vi började dejta långsamt och är nu sedan 5 månader ett par.

Jag har uppfattat honom som mer försiktig denna gång vilket jag förstår då jag var den som valde att avsluta men den biten har vi pratat igenom. Ingen av oss har dejtat andra. Med "försiktig" menar jag att han inte inkluderat mig i sin krets på samma sätt.

Nu till saken:
frågade honom om vi skulle ses på söndag och han sa att han kan "söndag kväll". Jag vet att hans syster fyller år på söndagen och jag har en misstanke om att han kanske kommer fira henne på dagen och då underförstått inte bjuda mig. Jag kanske har helt fel. Kanske blir det inget firande, kanske bjuder han mig senare. En komplicerande faktor är att de nyligen förlorat sin morfar helt oväntat så kanske är "stämningen" inte rätt. Systern har jag träffat flera ggr innan och skulle gärna fira henne och ser det somnett tillfälle att träffa henne och de andra igen.

Hur som helst känner jag mig osäker på hur jag ska närma mig det hela. Kan jag fråga rakt ut om jag kan följa med om det kommer fram att det blir ett firande?

Kan nämna att jag är disgnosticerad med högfungernde autism. Sociala koder som här kan jag ofta ha svårt med.

Tack på förhand!
Citera
2024-11-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fortissimo
Bakgrundshistoria: jag är ihop med mitt ex. Vi var ett par i över 1 år men jag avslutade pga drömjobb i USA. Det var då oklart hur länge jag skulle stanna men det kunde bli flera år. Tyvärr blev det inte så och nu är jag tillbaka efter mindre än ett år och kommer stanna. Av en slump råkade vi på varandra ute i början av året. Vi började dejta långsamt och är nu sedan 5 månader ett par.

Jag har uppfattat honom som mer försiktig denna gång vilket jag förstår då jag var den som valde att avsluta men den biten har vi pratat igenom. Ingen av oss har dejtat andra. Med "försiktig" menar jag att han inte inkluderat mig i sin krets på samma sätt.

Nu till saken:
frågade honom om vi skulle ses på söndag och han sa att han kan "söndag kväll". Jag vet att hans syster fyller år på söndagen och jag har en misstanke om att han kanske kommer fira henne på dagen och då underförstått inte bjuda mig. Jag kanske har helt fel. Kanske blir det inget firande, kanske bjuder han mig senare. En komplicerande faktor är att de nyligen förlorat sin morfar helt oväntat så kanske är "stämningen" inte rätt. Systern har jag träffat flera ggr innan och skulle gärna fira henne och ser det somnett tillfälle att träffa henne och de andra igen.

Hur som helst känner jag mig osäker på hur jag ska närma mig det hela. Kan jag fråga rakt ut om jag kan följa med om det kommer fram att det blir ett firande?

Kan nämna att jag är disgnosticerad med högfungernde autism. Sociala koder som här kan jag ofta ha svårt med.

Tack på förhand!
Bjuder du med dig själv, är det att tränga sig på. I min värld.
Avvakta, hur svårt det än är.
Citera
2024-11-23, 09:03
Medlem
Fortissimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Bjuder du med dig själv, är det att tränga sig på. I min värld.
Avvakta, hur svårt det än är.

Ja att bjuda in sig själv KÄNNS fel. Finns det nåt mer funkänsligt sätt att fråga hur. han tänker? Vill inte pressa honom men det här äter upp mig lite.
Citera
2024-11-23, 09:04
Avslutad
Citat:

Nu till saken:

Tack på förhand!

Lyssna tyst och avvakta! Om han inte har frågat dig så är du inte medbjuden.
Citera
2024-11-23, 09:05
Medlem
Du får väl jobba på att övertyga honom att du nu är hans för alltid. Inte bara till något nytt dyker upp som du avstår honom för. För du valde ju faktiskt bort honom för jobb i USA!
Citera
2024-11-23, 09:07
Medlem
Fortissimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du får väl jobba på att övertyga honom att du nu är hans för alltid. Inte bara till något nytt dyker upp som du avstår honom för. För du valde ju faktiskt bort honom för jobb i USA!
Jag hade ansökt om jobbet innan vi ens träffades. Frilansar i inom ett område som är svårt att få jobb inom öht. Men förstår såklart att han måste känt sig sviken men nu har jag ett fast jobb här. Hade vi varit ihop i flera vid det tillfället hade jag nog prioriterat relationen.
Citera
2024-11-23, 09:09
Medlem
Fortissimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Lyssna tyst och avvakta! Om han inte har frågat dig så är du inte medbjuden.
Han har första gången vi var ihop ibkand bjudit med mig på saker samma dag. Framförhållning är inte riktigt hans grej vilket jag accepterat. Nu vet jag inte ens om det blir ett firande men jag tänker allt mökligt. Vad betyder det OM jag inte är bjuden, menar han inte allvar med oss isv?
Citera
2024-11-23, 09:15
Avslutad
Citat:
Han har första gången vi var ihop ibkand bjudit med mig på saker samma dag. Framförhållning är inte riktigt hans grej vilket jag accepterat. Nu vet jag inte ens om det blir ett firande men jag tänker allt mökligt. Vad betyder det OM jag inte är bjuden, menar han inte allvar med oss isv?

Ge honom utrymme. Tiden får utvisa. Varför vara så drastisk?
Citera
2024-11-23, 09:20
Medlem
Titeln på tråden är att du är orolig att han far på firande utan dig. Det är på dagtid med familjen, inte så mycket att vara orolig över. Håller ni ihop så kommer sådant i framtiden med. Varför är du orolig egentligen?
Citera
2024-11-23, 09:21
Avstängd
67arigGubbes avatar
Utifrån din rubrik så undrar jag vad fan du oroar dig för?
Han ska fira sin syster med sin familj, skärp dig.

Han ska inte fira sig själv på någon strippklubb eller horhus liksom…
Citera
2024-11-23, 09:25
Medlem
Fortissimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Titeln på tråden är att du är orolig att han far på firande utan dig. Det är på dagtid med familjen, inte så mycket att vara orolig över. Håller ni ihop så kommer sådant i framtiden med. Varför är du orolig egentligen?
Orolig över varför jag inte är inkluderad, inte att han kommer vara otrogen på festen . I min värld bjuder man ju sin respektive om man menar allvar . Det jag är rädd för är att han ev inte menar allvar med oss denna gången och tolkar situationen utifrån den rädslan, typ.
Citera
2024-11-23, 09:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Jag tror han känner sig sig lite besviken över att du lämnade honom för något annat. Även om ni har talat om det det och han förstår hur läget var så finns det något i honom som gör att han är lite besviken. Lite som svartsjuka.

Jag tycker du gör så att du släpper det och ni skulle väl träffas på kvällen på söndagen? När ni träffas så kan du väl fråga vad han gjort under dagen. Om han har firat sin syster så kan du väl säga att du skulle tyckt det var kul att vara med på det. Se vad han säger och ta det därifrån.

Men det är svårt för oss här att säga mer exakt vad som är rätt och fel. Detta blir bara antaganden.

Men försök att inte älta saker och se till att du själv gör någon aktivitet under söndagen så du inte sitter och tänker på vad han gör nu.

Var ärligt kärleksfull mot honom och visa vem du är. Tänk efter på vilket sätt du skulle prioritera honom i olika situationer och var ärlig med honom om detta. Om du vill ha ett djupt förhållande med honom så tycker jag att du ska vara på en nivå att du tackar nej till vilket jobb som helst i hela världen om det betyder att ni inte kan vara tillsammans eller kan komma på tillsammans hur ni kan lösa det med jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in