• 1
  • 2
2024-11-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Du får väl ta det för vad det är. UC har ett register där man kan se vilka som har begärt ut uppgifter om dig de senaste 12 månaderna. Eftersom flera har gjort det så finns det flera sådana uppgifter i deras register.

Du vill få dessa uppgifter raderade. Det står antagligen inte högst på UC:s att göra-lista.

Först och främst så måste det väl klarläggas att dessa kreditupplysningar har inhämtats felaktigt. Har detta klarlagts?

Det finns en upprättad polisanmälan på det, mer har jag svårt att bevisa
Citera
2024-11-20, 21:00
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorina14
Det finns en upprättad polisanmälan på det, mer har jag svårt att bevisa

Jo men om UC nu tjänar pengar på att sälja kreditupplysningar, och en komponent i deras bedömning är att de håller reda på hur många upplysningar som har tagits på dig de senaste 12 månaderna, så vore det konstigt om de skulle rensa den informationen bara för att du vill det. Visst, du säger att du har blivit utsatt för ett bedrägeri, men hur ska UC kunna verifiera det?

Nu var det längesedan jag ansökte om en kredit, men måste man inte legitimera sig med Bank-ID nuförtiden? Det verkar konstigt om man år 2024 kan söka lån i någon annans namn. Hur ska man komma åt pengarna?
Citera
2024-11-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jo men om UC nu tjänar pengar på att sälja kreditupplysningar, och en komponent i deras bedömning är att de håller reda på hur många upplysningar som har tagits på dig de senaste 12 månaderna, så vore det konstigt om de skulle rensa den informationen bara för att du vill det. Visst, du säger att du har blivit utsatt för ett bedrägeri, men hur ska UC kunna verifiera det?

Nu var det längesedan jag ansökte om en kredit, men måste man inte legitimera sig med Bank-ID nuförtiden? Det verkar konstigt om man år 2024 kan söka lån i någon annans namn. Hur ska man komma åt pengarna?

Jo, men verkar som mitt bank-id kapats varav jag fått spärrat det flera gånger och bytt ut det…
Citera
2024-11-22, 08:02
Medlem
Citat:
Jo, men verkar som mitt bank-id kapats varav jag fått spärrat det flera gånger och bytt ut det…

Har det kapats flera gånger? Då borde du redan ut hur det gått till så det inte fortsätter?
Citera
2024-11-22, 08:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hur ska man gå tillväga förutom att polisanmäla om någon gjort obehöriga förfrågningar om lån osv med ens uppgifter? Så att det är registrerat många uc förfrågningar på en som man inte känner igen

Börja med att spärra ditt personnummer hos UC.

https://www.minuc.se/bedragerisparr/...IaAn4OEALw_wcB
Citera
2024-11-22, 08:16
Medlem
Hur kan man ens kapa någon annans bank-id är det ens möjligt? Det är ju kopplat till din enhet, du måste scanna qr coden från den enhet du använder sen har jag för mig att det finns nån GPS funktion som också skyddar dig, har aldrig hört att man kan kapa någons annans bank-id även om man bytar bank-id väldigt märkligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in