Citat:
Ursprungligen postat av
hlM-
Vad händer om man blir dömd för 9 sexköp ? Dagsböter 30st × 9 knull = 270 dagsböter ?
Vet att de finns nått tak på 200 dagsböter ?
Jag tänker mig att vid flertalet brott så kommer presumtionen ändras till antingen villkorlig + samhällstjänst eller möjligen skyddstillsyn.
Den enda domen jag läst som lett till fängelse var återfall i likartad brottslighet under skyddstillsyn som resulterade i 30 dagars fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
inuit11
https://delafil.se/0faa1560aa0006c4/...m_20240808.pdf
Ovan är en dom från augusti i år som visar att salongen polisen besökte regelbundet säljer sex.
Precis den jag refererade till i tidigare inlägg, det kommer åberopas friskt ur den utredningen för att styrka brott även om polisen nekar.
Det finns andra fall där folk förnekat och åtalas för försök till sexköp där man pekar på:
1. Annonser på eskortsiter
2. Det är en känd eskort/prostituerad som man haft kontakt med.
3. Konversationer per sms/chatapp som tyder på att man sökt sexköp.
4. Betalningar i anslutning till besök.
Detta har sammantaget styrkt försök till sexköp även om åtalade nekat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Genelkurmay
Fast enligt vänstern och makthavare så kan man inte köpa samtycke. Sexköp är per automatik våldtäkt. Enligt etablissemanget så är alla tjejer som säljer sex "tvingade". Så varför inte lagstifta så att det likställs med våldtäkt?
Och det jag säger är att även om politiska röster fört den diskussionen är det inget som manifesterats i förarbeten och lagstiftning. Sexköp är sexköp. Sexköp utan samtycke kan vara antingen oaktsam våldtäkt eller våldtäkt beroende på situation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Genelkurmay
Men om makthavarna tog bort den möjligheten och sätter sexköp under våldtäktsrubriceringen så kan man inte få villkorlig dom. Det blir per automatik fängelse om man döms.
Ja så är det. Frågan är dock om det är önskvärt? I vilket syfte?
Polismannen har alltså frivilligt ingått avtal med en tjänsteleverantör som utfört en tjänst frivilligt. Ska det likställas med situationer där en person utan samtycke påtvingar sig sex? Hur ska den straffmätningen se ut? Är det en förmildrande omständighet att det i en lagstiftning som kräver att det saknas samtycke faktiskt funnits samtycke? Man behöver i så fall säga att människor kan inte lämna samtycke, vilket skulle vara ett omyndigförklarande av rang.
Nej jag tror att de flesta juridiskt utbildade skulle tycka det var en djupt olycklig rättsutveckling.
Med det sagt kan polisen se fram emot en fällande dom med villkorlig dom och böter som påföljd. Sen blir han av med jobbet. Han finns på Lexbase och Mr Koll i 10 år. Han får en stigma på sig och blir persona non grata på inom Polisen, missar julfesten och kan inte längre åka tunnelbana med polislägget gratis. Är inte det straff nog?