2024-11-21, 19:31
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlingsplan
Ja problemet är väl att de flesta sexsäljare, som inte är föremål för tvång och människohandel, väljer ändå att sälja sex frivilligt. Alltså de gör ett eget fritt val att mot betalning utföra en tjänst med sin kropp, precis som en snickare, massör eller läkare.

I det specifika fallet som tråden avhandlar berör ju just thaimassagesalonger där kunden betalar för två stycken massager. En på kroppen först för den allmänna njutningen. En på köttflöjten för den "tillfälliga sexuella njutningen" där massören använder sig av händerna.

Men som sagt, fortsatt diskussion kan ske i lämplig tråd under lämpligt forum.

Å ena sidan var delar av mitt inlägg borderline OT, å andra sidan anknöt jag till specifika delar av polismannens situation som är relevant. Både gränsdragningen mellan sexköp och försök till sexköp med tanke på hans nekande och vilken stödbevisning som kan komma att förekomma för att påvisa hans skuld är väl on tropic?

Eller får man bara komma med korta one liners om att man vill hänga ut honom, hans fru och att det är moraliskt fel av en polis att betala för sex?
Fast enligt vänstern och makthavare så kan man inte köpa samtycke. Sexköp är per automatik våldtäkt. Enligt etablissemanget så är alla tjejer som säljer sex "tvingade". Så varför inte lagstifta så att det likställs med våldtäkt?
Citera
2024-11-21, 19:32
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det jag menar är att åklagaren kan ju uppenbarligen välja själv att skippa rättegång och utfärda villkorligt och därmed runda lagändringen.
Men om makthavarna tog bort den möjligheten och sätter sexköp under våldtäktsrubriceringen så kan man inte få villkorlig dom. Det blir per automatik fängelse om man döms.
Citera
2024-11-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ja problemet är väl att de flesta sexsäljare, som inte är föremål för tvång och människohandel, väljer ändå att sälja sex frivilligt. Alltså de gör ett eget fritt val att mot betalning utföra en tjänst med sin kropp, precis som en snickare, massör eller läkare.

I det specifika fallet som tråden avhandlar berör ju just thaimassagesalonger där kunden betalar för två stycken massager. En på kroppen först för den allmänna njutningen. En på köttflöjten för den "tillfälliga sexuella njutningen" där massören använder sig av händerna.

Men som sagt, fortsatt diskussion kan ske i lämplig tråd under lämpligt forum.

Å ena sidan var delar av mitt inlägg borderline OT, å andra sidan anknöt jag till specifika delar av polismannens situation som är relevant. Både gränsdragningen mellan sexköp och försök till sexköp med tanke på hans nekande och vilken stödbevisning som kan komma att förekomma för att påvisa hans skuld är väl on tropic?

Eller får man bara komma med korta one liners om att man vill hänga ut honom, hans fru och att det är moraliskt fel av en polis att betala för sex?

Jag vet inte vad man ”får” göra, jag är inte moderator.

Men det är tröttsamt när enskilda kriminalfall - som utgör ämne - leder till metadiskussioner. Det finns andra diskussionsforum där man kan debattera för- och nackdelar med den svenska lagstiftningen såvitt avser prostitution. Med andra ord är det, enligt mig, tröttsamt när den svenska lagstiftningen måste diskuteras varje gång en torsk fastnar med skägget i brevlådan (torsken är för övrigt en fiskart som känns igen pga sitt ”skägg”).
Citera
2024-11-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hlM-
Vad händer om man blir dömd för 9 sexköp ? Dagsböter 30st × 9 knull = 270 dagsböter ?

Vet att de finns nått tak på 200 dagsböter ?

Jag tänker mig att vid flertalet brott så kommer presumtionen ändras till antingen villkorlig + samhällstjänst eller möjligen skyddstillsyn.

Den enda domen jag läst som lett till fängelse var återfall i likartad brottslighet under skyddstillsyn som resulterade i 30 dagars fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://delafil.se/0faa1560aa0006c4/...m_20240808.pdf
Ovan är en dom från augusti i år som visar att salongen polisen besökte regelbundet säljer sex.

Precis den jag refererade till i tidigare inlägg, det kommer åberopas friskt ur den utredningen för att styrka brott även om polisen nekar.

Det finns andra fall där folk förnekat och åtalas för försök till sexköp där man pekar på:
1. Annonser på eskortsiter
2. Det är en känd eskort/prostituerad som man haft kontakt med.
3. Konversationer per sms/chatapp som tyder på att man sökt sexköp.
4. Betalningar i anslutning till besök.

Detta har sammantaget styrkt försök till sexköp även om åtalade nekat.

Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Fast enligt vänstern och makthavare så kan man inte köpa samtycke. Sexköp är per automatik våldtäkt. Enligt etablissemanget så är alla tjejer som säljer sex "tvingade". Så varför inte lagstifta så att det likställs med våldtäkt?

Och det jag säger är att även om politiska röster fört den diskussionen är det inget som manifesterats i förarbeten och lagstiftning. Sexköp är sexköp. Sexköp utan samtycke kan vara antingen oaktsam våldtäkt eller våldtäkt beroende på situation.

Citat:
Men om makthavarna tog bort den möjligheten och sätter sexköp under våldtäktsrubriceringen så kan man inte få villkorlig dom. Det blir per automatik fängelse om man döms.

Ja så är det. Frågan är dock om det är önskvärt? I vilket syfte?

Polismannen har alltså frivilligt ingått avtal med en tjänsteleverantör som utfört en tjänst frivilligt. Ska det likställas med situationer där en person utan samtycke påtvingar sig sex? Hur ska den straffmätningen se ut? Är det en förmildrande omständighet att det i en lagstiftning som kräver att det saknas samtycke faktiskt funnits samtycke? Man behöver i så fall säga att människor kan inte lämna samtycke, vilket skulle vara ett omyndigförklarande av rang.

Nej jag tror att de flesta juridiskt utbildade skulle tycka det var en djupt olycklig rättsutveckling.

Med det sagt kan polisen se fram emot en fällande dom med villkorlig dom och böter som påföljd. Sen blir han av med jobbet. Han finns på Lexbase och Mr Koll i 10 år. Han får en stigma på sig och blir persona non grata på inom Polisen, missar julfesten och kan inte längre åka tunnelbana med polislägget gratis. Är inte det straff nog?
Citera
2024-11-21, 20:32
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Jag tänker mig att vid flertalet brott så kommer presumtionen ändras till antingen villkorlig + samhällstjänst eller möjligen skyddstillsyn.

Den enda domen jag läst som lett till fängelse var återfall i likartad brottslighet under skyddstillsyn som resulterade i 30 dagars fängelse.

Precis den jag refererade till i tidigare inlägg, det kommer åberopas friskt ur den utredningen för att styrka brott även om polisen nekar.

Det finns andra fall där folk förnekat och åtalas för försök till sexköp där man pekar på:
1. Annonser på eskortsiter
2. Det är en känd eskort/prostituerad som man haft kontakt med.
3. Konversationer per sms/chatapp som tyder på att man sökt sexköp.
4. Betalningar i anslutning till besök.

Detta har sammantaget styrkt försök till sexköp även om åtalade nekat.

Och det jag säger är att även om politiska röster fört den diskussionen är det inget som manifesterats i förarbeten och lagstiftning. Sexköp är sexköp. Sexköp utan samtycke kan vara antingen oaktsam våldtäkt eller våldtäkt beroende på situation.

Ja så är det. Frågan är dock om det är önskvärt? I vilket syfte?

Polismannen har alltså frivilligt ingått avtal med en tjänsteleverantör som utfört en tjänst frivilligt. Ska det likställas med situationer där en person utan samtycke påtvingar sig sex? Hur ska den straffmätningen se ut? Är det en förmildrande omständighet att det i en lagstiftning som kräver att det saknas samtycke faktiskt funnits samtycke? Man behöver i så fall säga att människor kan inte lämna samtycke, vilket skulle vara ett omyndigförklarande av rang.

Nej jag tror att de flesta juridiskt utbildade skulle tycka det var en djupt olycklig rättsutveckling.

Med det sagt kan polisen se fram emot en fällande dom med villkorlig dom och böter som påföljd. Sen blir han av med jobbet. Han finns på Lexbase och Mr Koll i 10 år. Han får en stigma på sig och blir persona non grata på inom Polisen, missar julfesten och kan inte längre åka tunnelbana med polislägget gratis. Är inte det straff nog?
Men då är det ju hyckleri när politikerna säger att sexköp är våldtäkt och att samtycke ej kan köpas, om man samtidigt stiftar lagar som i praktiken gör sexköp lika allvarligt som en väskryckning.
Citera
2024-11-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det var inte så här på den gamla goda tiden, då respekterade de sin yrkesroll och ville inte bli inblandade i några skandaler. Men nuförtiden är det så låga krav på dem som blir antagna. Sverige blir aldrig som det var förut. Eller som de skriver; "Svärje".

Nja stämmer inte riktigt, vet inte vad du menar med gamla goda tiden, men från 80-talet åtminstone vet jag att det funnits poliser som mer än gärna sänker en bägare och är lite tjenis med kriminella. Förr i tiden var väl inte gängkriminella utan mer rånare som var populära.
Men det var inte alls ovanligt på 90-talet att dom så kallade proffsrånarna hade flera bekantskaper inom poliskåren. Tror inte det skedde någon korruption men tjenis var dom absolut.
Inte så konstigt, dom hade ofta liknande bakgrund. Dom arbetarklasskillar som var lite av bira boys och gillade att pumpamusklerna på gym. Och både sökte sig till sina respektive karriärer för att det var lite tufft.
Citera
2024-11-21, 20:59
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Båda är riktigt riktigt illa och jag är emot båda, men det första där är nog värre.
Fatta om man blir utsatt för ett brott. Man går till polisen och anmäler det. Tjejen som tar anmälan ser till att det inte blir något av det. Anledningen är att hon knullar brottslingen ifråga på fritiden. Eller hans kompis.
Det ena är ju en rättssäkerhetsfråga, medans det andra handlar om någon form av godtycklig moral.
Citera
2024-11-21, 21:12
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Ja men att förutsätta att sexköp per automatik är våldtäkt är fel även om det är omoraliskt.
Citera
2024-11-21, 21:15
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ja men att förutsätta att sexköp per automatik är våldtäkt är fel även om det är omoraliskt.
Då är det märkligt att politikerna som stiftar lagarna utåt säger att sexköp är våldtäkt och att man inte kan köpa samtycke, samtidigt som man stiftar en sexköpslag där straffskalan är lika allvarlig som en väskryckning.
Citera
2024-11-22, 11:14
Medlem
https://delafil.se/dce5c425e31c8429/..._6,_Maskad.pdf

Förundersökningen
Citera
2024-11-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://delafil.se/dce5c425e31c8429/..._6,_Maskad.pdf

Förundersökningen

Mycket tufft läge för polisen. Det är ju redan fastställt genom den tidigare utredningen att det har sålts sex från thaisalongen, att "dubbelswish" varit modus operandi för hur sexköpen har genomförts och att kvinnorna som jobbat där erbjudit wanker-time i slutet av en ordinarie massage.

Det är klart betungande med sms-konversationerna för polisen.

Hans förklaringar i förhöret är inte alls trovärdiga heller.

Jag tänker mig att domstolen kommer döma honom för samtliga åtalspunkterna i detta fall.

Det kommer bli intressant att se vad straffvärdet på 12 sexköp blir dock.
Citera
2024-11-22, 14:10
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Man läser om kvinnliga poliser som knullas av yrkeskriminella och manliga Poliser som får gå till horor.. är dekadensen i sverijestan på botten eller är det bottenlöst??
Misstänker att det varit samma frekvens av korruption och omoral i evighet, procentuellt, men det uppdagas tack vare digitala fotspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in