2026-08-21, 15:18
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Så blev man återigen drabbad av detta. Vet inte hur många intervjuer jag har varit på senaste par åren. Är väl ändå för typ 5-6 olika bolag. Hade jag varit arbetslös så hade jag nog börjat ge upp och pundat istället. Allting börjar och slutar på exakt samma sätt. Nån HR-fjolla ringer och säger att du är en hyperintressant kandidat och höjer dig till skyarna och vill hålla en halvtimmes-samtal över telefon. Sen ska man göra ett löjligt test för att därefter bli presenterad för en chef och måste inte sällan ge upp en semesterdag för att ta sig dit fysiskt och slösa en massa tid. Sen hör man ingenting på flera veckor. Och sen det klassiska att man gått vidare med andra.

"Du hade X men du hade inte Y"

Ok. Varför kallar ni mig på intervju då? Skriv bara ett enkelt mail: Tack men nej tack. Det står ju tydligt i min profil vad min erfarenhet består av.

Vad får man ut av att slösa minst 10 personers tid? Betvivlar att man ens anställer någon eftersom de lägger upp samma annons igen.

Nästa gång ska jag fan lägga som krav att alla intervjuer ska hållas digitalt på obekväm arbetstid.

Bolagen beter sig fan som tjejer på dejtingappar.
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-08-21 kl. 15:23.
Citera
2026-08-22, 10:32
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Så blev man återigen drabbad av detta. Vet inte hur många intervjuer jag har varit på senaste par åren. Är väl ändå för typ 5-6 olika bolag. Hade jag varit arbetslös så hade jag nog börjat ge upp och pundat istället. Allting börjar och slutar på exakt samma sätt. Nån HR-fjolla ringer och säger att du är en hyperintressant kandidat och höjer dig till skyarna och vill hålla en halvtimmes-samtal över telefon. Sen ska man göra ett löjligt test för att därefter bli presenterad för en chef och måste inte sällan ge upp en semesterdag för att ta sig dit fysiskt och slösa en massa tid. Sen hör man ingenting på flera veckor. Och sen det klassiska att man gått vidare med andra.

"Du hade X men du hade inte Y"

Ok. Varför kallar ni mig på intervju då? Skriv bara ett enkelt mail: Tack men nej tack. Det står ju tydligt i min profil vad min erfarenhet består av.

Vad får man ut av att slösa minst 10 personers tid? Betvivlar att man ens anställer någon eftersom de lägger upp samma annons igen.

Nästa gång ska jag fan lägga som krav att alla intervjuer ska hållas digitalt på obekväm arbetstid.

Bolagen beter sig fan som tjejer på dejtingappar.

Deras jobb är att slösa på ens tid så mycket dom kan, det är dom förbannat bra på. HR är helt värdelösa idag och fyller ingen funktion alls Duke-Of-Wellington
Citera
2026-08-22, 10:52
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Deras jobb är att slösa på ens tid så mycket dom kan, det är dom förbannat bra på. HR är helt värdelösa idag och fyller ingen funktion alls Duke-Of-Wellington
Då ska jag fan göra samma sak. Jag ska söka till så många tjänster som möjligt och konfrontera dem på plats. Är så less på att behöva klä på mig, stressa mig in till intervjun i tid och behöva sitta på helspänn med pokeransikte.

Det märks också under intervjuerna hur trötta representanterna från bolagen är. Typ som att man är en parasit som bara slösar deras tid, trots att de själva aktivt valt att kalla in mig till intervju.

Nästa gång ställer jag frågorna direkt; hur många kandidater är aktuella i den här processen? Har ni haft samma annons uppe tidigare och om ja, anställde ni en person? Varför vill ni anställa mig? Om ni har X antal kandidater med samma eller mer erfarenhet än mig, vad säger att jag kommer få tjänsten och varför ska jag då göra ett löjligt logiskt test? Har ni utlyst samma tjänst internt och om så är fallet, kommer ni välja en från internt håll istället?

Jag har trots allt en fast anställning så är egentligen inte så desperat efter nytt jobb. Men nu räcker det. Senaste 2 åren har de varit samma bajs från minst 10 bolag där jag varit i rekryteringsprocess. Det är galet hur de kan komma undan med det här år efter år utan att tidningar uppmärksammar det här.

Det är allt från att någon HR-bimbo tjatar om att jag ska göra klart ett logiskt test eftersom dom är "otroligt intresserade av dig". Sekunden man gjort testet så får man svaret att de gått vidare med andra. I minst 2 tillfällen har rekryteringar avbrutits eftersom "ledningen gjort om annonsen" alternativt "ledningen har dragit tillbaka processen eftersom de ekonomiska förutsättningarna inte finns". Jätteseriöst när bolaget inte ens kan sätta alla bitar på plats innan man utlyser en tjänst.

Och nästa gång någon team-leader är uppkäftig och stroppig så kommer jag vara lika grisig tillbaka.

Nu ser jag att amerikanska politiker vill lagstifta bort problemet. Dags att EU och Sverige gör samma sak.

Måste dock vara en dröm att vara bidragstagare och bara söka en massa spöktjänster och visa AF att man söker jobb aktivt och därmed får ersättning.
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-08-22 kl. 11:07.
Citera
2026-08-22, 11:07
Medlem
Ingen ny företeelse.
Fanns i massor när jag gick ut universitetet för sådär 15-20 år sen. Också hört samma sak av äldre kollegor. Företagen använder platsbankerna för att göra gratis reklam, samt använder ibland intervjuprocesserna för att mjölka ut gratis arbete och idéer av de som intervjuas.

Testuppgifter av typen "Hur skulle du förbättra den här delen av vår produkt?" är inte ovanliga idag.

Man skulle önska att det lagstadgades att en avgift ska betalas från företaget till kandidat vid varje kontakttillfälle.

Digital intervju på upp till 30 min 100 kr. Fysiskt möte 500 kr.

Skulle kanske få stopp på dessa osedligheter.
Citera
2026-08-24, 12:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ghost jobs känns väldigt vanligt inom rekryteringsföretag, jag får ofta meddelanden på Linkedin där rekryteraren vill beskriva "en ny, spännande tjänst" där man inte får veta några som helst detaljer om rollen. Börjar man fråga om typ lön, anställningsform, typ av uppgifter osv. så får man snabbt till svar att det är "hemligt än så länge", men man uppmanas att skicka in sin ansökan.

Är ju verkligen sjukt dålig marknadsföring, det är ju som att en säljare hade ringt och frågat "vill du köpa en produkt för 1000 kr?", hade man frågat vad det är för produkt och fått till svar att det är "hemligt" hade det ju framstått som total bluff.

Men jag utgår ifrån att syftet är just att bygga upp en kandidatbas.
Citera
2026-08-24, 12:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Testuppgifter av typen "Hur skulle du förbättra den här delen av vår produkt?" är inte ovanliga idag.

Finns värre exempel, vissa företag kräver att sökande ska jobba igenom en massa datafiler och skriva ihop en rapport som ett "case" som en del av processen. Givetvis utan ersättning.

Öppnar upp för ett rätt grovt missbruk i form av gratisjobb...
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in