Citat:
Ursprungligen postat av
swebarb
Deras jobb är att slösa på ens tid så mycket dom kan, det är dom förbannat bra på. HR är helt värdelösa idag och fyller ingen funktion alls Duke-Of-Wellington
Då ska jag fan göra samma sak. Jag ska söka till så många tjänster som möjligt och konfrontera dem på plats. Är så less på att behöva klä på mig, stressa mig in till intervjun i tid och behöva sitta på helspänn med pokeransikte.
Det märks också under intervjuerna hur trötta representanterna från bolagen är. Typ som att man är en parasit som bara slösar deras tid, trots att de själva aktivt valt att kalla in mig till intervju.
Nästa gång ställer jag frågorna direkt; hur många kandidater är aktuella i den här processen? Har ni haft samma annons uppe tidigare och om ja, anställde ni en person? Varför vill ni anställa mig? Om ni har X antal kandidater med samma eller mer erfarenhet än mig, vad säger att jag kommer få tjänsten och varför ska jag då göra ett löjligt logiskt test? Har ni utlyst samma tjänst internt och om så är fallet, kommer ni välja en från internt håll istället?
Jag har trots allt en fast anställning så är egentligen inte så desperat efter nytt jobb. Men nu räcker det. Senaste 2 åren har de varit samma bajs från minst 10 bolag där jag varit i rekryteringsprocess. Det är galet hur de kan komma undan med det här år efter år utan att tidningar uppmärksammar det här.
Det är allt från att någon HR-bimbo tjatar om att jag ska göra klart ett logiskt test eftersom dom är "otroligt intresserade av dig". Sekunden man gjort testet så får man svaret att de gått vidare med andra. I minst 2 tillfällen har rekryteringar avbrutits eftersom "ledningen gjort om annonsen" alternativt "ledningen har dragit tillbaka processen eftersom de ekonomiska förutsättningarna inte finns". Jätteseriöst när bolaget inte ens kan sätta alla bitar på plats innan man utlyser en tjänst.
Och nästa gång någon team-leader är uppkäftig och stroppig så kommer jag vara lika grisig tillbaka.
Nu ser jag att amerikanska politiker vill lagstifta bort problemet. Dags att EU och Sverige gör samma sak.
Måste dock vara en dröm att vara bidragstagare och bara söka en massa spöktjänster och visa AF att man söker jobb aktivt och därmed får ersättning.