Citat:
Ursprungligen postat av
SACABAMBASPIS
I snus finns, förutom nikotin, x-antal tungmetaller, bekämpningsmedel, cancerframkallande ämnen och annat hälsofarligt.
Klart som fan det kan leda till huvudvärk.
- Från Hjärt- och Lungfondens hemsida:
"Forskning visar att nikotin inte bara är starkt beroendeframkallande, utan även kan orsaka kvarstående förändringar i hjärnans nervceller och påverka områden i hjärnan som styr beteende och känslor."
"Utöver nikotinets negativa effekter på hjärnan visar forskning att nikotin kan ge ökad kärlstyvhet, vilket är förknippat med ökad risk att drabbas av stroke och hjärtinfarkt. Det är alltså inte endast traditionella cigaretter som är skadliga för hjärta och kärl."
https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/tobak/vitt-snus/forskning/
Vad jag försöker säga är att om nikotin har såna effekter på hjärnan så är det inte så konstigt att vissa får huvudvärk.
- Här har Testfakta jämfört olika snusprodukter, är visserligen ett 10 år gammalt test.
Men finns en tabell i PDF-format, ditt favoritsnus kanske finns med?
"Laboratoriet mätte inte bara mängden nikotin utan också hur mycket nitrosaminer, tungmetaller och bekämpningsmedel som fanns i de olika snussorterna."
https://www.testfakta.se/sv/kropp-halsa/article/manga-gifter-i-snuset
Snus innehåller vatten, tobak, natriumkarbonat (PH justerare) , salt, propylenglykol (bakteriedödande),
glycerol (fuktbevarande) och aromer.
Det som är cancerogent i tobaken är Nitrosaminer men i princip allt försvinner genom att värmebehandla tobaken i 85-90 grader i 36 timmar.
Allt utom tobaken återfinns också i många andra olika livsmedel och skönhetsprodukter.
Ska man få bestående skador av vanligt snus gällande nikotinet så får man nog ligga i med snusandet,
Av de 8mg/g nikotin som brukar vara vanligast så tas bara 20% av det upp i kroppen och det är när PHvärdet ligger basiskt på runt 8-8,5.
Att man får huvudvärk av snus beror nog inte på nikotinet, om vi nu pratar standard styrka men däremot så kan man börja må illa av de olika aromerna om man är känslig.
Själv har jag snusat löst totalt i 43 år nu varav 13 år då jag tillverkat snuset själv.