Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Ja och nej. Det blir väldigt mycket lättare att få en gravity blast att låta bra eftersom du inte behöver få till kraften. Det är få trummisar som ens klarar av det.
Men visst råkar du toucha skinnet vid fel tidpunkt så låter det ju mer, men i sådan musik är man inte så intresserad av ghost notes ändå.
Jag pratar inte om spöknoter. Triggers gör dig inte snabbare eller mer precis som trummis och inte heller är det "enklare" att spela med. Triggers, om något, avslöjar dåligt och imprecist trumspel eftersom varje slag tilldelas samma velocity, så om du t.ex. inte spelar rena 16-delar single strokes vid 230+bpm, eller om dina fötter släpar efter på ett kick-mönster så kommer publiken tydligt höra skillnaden i timing mellan slagen(=låter dåligt), medan utan en trigger så är varje slag så otydliga(särskilt vid gravity blasts i det här tempot) att de flesta förmodligen inte hade uppfattat dessa små misstag i timing(musiker med ett bra öra hade dock märkt det). Det är alltså enklare att komma undan med små misstag i timing och så vidare utan en trigger.
Sen det där med att det låter som en trummaskin är inte så mycket triggern i sig, förutom att varje slag har samma velocity då men det är ingen som programmerar dagens trummaskiner med slag som alla har samma velocity, utan det är mer för att allt är kvantiserat idag i ett DAW och inspelat till metronom och så vidare, men det är ju så för alla musikstilar idag och inte bara något som gäller extremmetal. Det finns både för och nackdelar med det. I just den här musikstilen anser jag att det låter mycket bättre medan i andra musikstilar så borde man sluta upp med det i min mening(för att inte tala om all pitch correction som är på ALL sång numera men det är ett annat ämne

).