2024-11-18, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ok...hur fungerar den triggern om du orkar berätta?
En trigger fungerar som så att ljudet du hör är inte det akustiska ljudet från virveltrumman, utan triggern känner av när du träffar och så spelas en sampling upp istället.

Det som får mig att tro att så är fallet är att det låter som att virvelslagen låter onaturligt likadana, oavsett hur hårt han slår eller var på skinnet han träffar.

Man kan ha olika uppfattning om det är fusk eller inte, men det gör det lättare att spela och soundet brukar bli mer sterilt, mindre feeling etc. Sen är det subjektivt om det låter bättre eller sämre, men det blir mer som en trummaskin.
Citera
2024-11-18, 21:02
Medlem
Här har ni en trummis som gör slarvsylta av allt motstånd.
El Estepario Siberiano
https://m.youtube.com/@ElEsteparioSiberiano
Citera
2024-11-18, 21:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En trigger fungerar som så att ljudet du hör är inte det akustiska ljudet från virveltrumman, utan triggern känner av när du träffar och så spelas en sampling upp istället.

Det som får mig att tro att så är fallet är att det låter som att virvelslagen låter onaturligt likadana, oavsett hur hårt han slår eller var på skinnet han träffar.

Man kan ha olika uppfattning om det är fusk eller inte, men det gör det lättare att spela och soundet brukar bli mer sterilt, mindre feeling etc. Sen är det subjektivt om det låter bättre eller sämre, men det blir mer som en trummaskin.

ok, tack.
Jag avvaktar och ser om någon replikerar dig! mvh🤗
Citera
2024-11-18, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
El Estepario Siberiano

Ja, han är såklart sanslös.
Notera dock att hans "Archspirevideos" har setts av miljoner! (alltså det band tråden inleds med)
Citera
2024-11-18, 21:07
Medlem
Citat:
Tycker det låter som han använder trigger på virveltrumman. Det drar ner betyget i min bok.

Alla använder triggers inom den här musikstilen.

Citat:
Man kan ha olika uppfattning om det är fusk eller inte, men det gör det lättare att spela

Nej, det blir inte alls lättare på något vis. Snarare är det tvärtom att det kan bli svårare att spela då det kräver att man spelar mycket mer precist då det klara ljudet från virveln gör att man hör varje litet misstag mycket tydligare än om man hade spelat utan en trigger.
Citera
2024-11-18, 21:08
Avslutad
Citat:
ok, tack.
Det är relativt vanligt att trummisar som kör blast beat använder det för både kaggar och virvel.

Här har du en video där Eloy Casagrande kör en låt med Slipknot https://www.youtube.com/watch?v=IgAsIA92MK4

Skulle förvåna mig mycket om han använde triggers. Lyssna hur mycket mer mänskligt och dynamiskt det låter i jämförelse.
Citera
2024-11-18, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Alla använder triggers inom den här musikstilen.
Nästan alla iaf. Det drar hur som helst ner betyget i min bok när man ska bedöma hur skicklig man är.

Citat:
Nej, det blir inte alls lättare på något vis. Snarare är det tvärtom att det kan bli svårare att spela då det kräver att man spelar mycket mer precist då det klara ljudet från virveln gör att man hör varje litet misstag mycket tydligare än om man hade spelat utan en trigger.
Ja och nej. Det blir väldigt mycket lättare att få en gravity blast att låta bra eftersom du inte behöver få till kraften. Det är få trummisar som ens klarar av det utan triggers. Men visst råkar du toucha skinnet vid fel tidpunkt så låter det ju mer, men i sådan musik är man inte så intresserad av ghost notes ändå.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-18 kl. 21:20.
Citera
2024-11-18, 21:20
Avslutad
Citat:
El Estepario Siberiano
Ja jävlar i helvete vad grym han är. Alltså, när han spelar Pulp Fiction får jag rysningar

https://www.youtube.com/watch?v=1JEy5Ja8VTQ
Citera
2024-11-18, 21:35
Avslutad
Citat:
ok, tack.
Btw, bara för att man ser en trigger som sitter fast på en virvel så ska man inte vara för snabb med att dra slutsatsen att de använder den till samplingar. Det kan vara så, men det finns fler användningsområden.

Trumset är notoriskt svåra att använda mikrofoner på. Det blir alltid kompromisser. Det är en anledning till att metaltrummisar ofta har hihaten väsentligt högre än virveln. Man vill undvika att ljudet från hihaten åker in i virvelmicken. Men för att minska detta kan man använda triggern på ett annat sätt. Istället för att koppla den till en sampling så kopplar man den istället till en noise gate till virveln. Då öppnar virvelmicken bara när virveln låter och tar inte upp någon ljud när virveln är tyst.

Såvitt jag vet fungerar det dock inte lika bra för livebruk eftersom man då missar de första millisekundrarna av attacken. Det man gör under inspelning är att man i efterhand flyttar spåret med triggern lite bakåt i tiden för att få med hela virvelslaget.

Om du är intresserad så finns det en kort video om det tricket här https://www.youtube.com/watch?v=uel1hlR68yM
Citera
2024-11-18, 21:37
Medlem
Citat:
El Estepario Siberiano

Citat:
Ja jävlar i helvete vad grym han är. Alltså, när han spelar Pulp Fiction får jag rysningar

https://www.youtube.com/watch?v=1JEy5Ja8VTQ
Jag hoppades nästan någon skulle nämna honom (egentligen inte, jag ville nämna honom först). 😋

Ett av mina favoritklipp med honom är;
https://youtube.com/shorts/bi6vh4kKXi4?si=54j6LpGD22k690zY Så sanslöst bra! 🤗
Citera
2024-11-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ja och nej. Det blir väldigt mycket lättare att få en gravity blast att låta bra eftersom du inte behöver få till kraften. Det är få trummisar som ens klarar av det.

Men visst råkar du toucha skinnet vid fel tidpunkt så låter det ju mer, men i sådan musik är man inte så intresserad av ghost notes ändå.

Jag pratar inte om spöknoter. Triggers gör dig inte snabbare eller mer precis som trummis och inte heller är det "enklare" att spela med. Triggers, om något, avslöjar dåligt och imprecist trumspel eftersom varje slag tilldelas samma velocity, så om du t.ex. inte spelar rena 16-delar single strokes vid 230+bpm, eller om dina fötter släpar efter på ett kick-mönster så kommer publiken tydligt höra skillnaden i timing mellan slagen(=låter dåligt), medan utan en trigger så är varje slag så otydliga(särskilt vid gravity blasts i det här tempot) att de flesta förmodligen inte hade uppfattat dessa små misstag i timing(musiker med ett bra öra hade dock märkt det). Det är alltså enklare att komma undan med små misstag i timing och så vidare utan en trigger.

Sen det där med att det låter som en trummaskin är inte så mycket triggern i sig, förutom att varje slag har samma velocity då men det är ingen som programmerar dagens trummaskiner med slag som alla har samma velocity, utan det är mer för att allt är kvantiserat idag i ett DAW och inspelat till metronom och så vidare, men det är ju så för alla musikstilar idag och inte bara något som gäller extremmetal. Det finns både för och nackdelar med det. I just den här musikstilen anser jag att det låter mycket bättre medan i andra musikstilar så borde man sluta upp med det i min mening(för att inte tala om all pitch correction som är på ALL sång numera men det är ett annat ämne ).
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-18 kl. 21:50.
Citera
2024-11-18, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag pratar inte om spöknoter. Triggers gör dig inte snabbare eller mer precis som trummis och inte heller är det "enklare" att spela med. Triggers, om något, avslöjar dåligt och imprecist trumspel eftersom VARJE slag tilldelas samma velocity, så om du t.ex. inte spelar rena 16-delar single strokes vid 230+bpm, eller om dina fötter släpar efter på ett kick-mönster så kommer publiken tydligt höra skillnaden i timing mellan slagen(=låter dåligt), medan utan en trigger så är varje slag så otydliga att de flesta förmodligen inte hade uppfattat dessa små misstag i timing(musiker med ett bra öra hade dock märkt det).
Det blir enklare i den meningen att du inte behöver använda någon kraft för att få till soundet, och det var det jag avsåg. De flesta trummisar skulle inte klara att få till en gravity blast som låter bra utan triggers för att det är för svårt.

Och för att förtydliga vad jag menar i det avseendet så är det många som "är så imponerade över hur de trummisarna kan ha sådan kraft i den hastigheten" fast just den biten helt och hållet faller bort om man använder samplingar.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-18 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in