2024-11-28, 23:01
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag funderade lite på din kommentar. Jag kan lite om fartyg pga av mitt arbete.

Jag undredade lite hur det var möjligt att 300 ton ammoniumnitrat kan bli nedsölad med brännolja i ett lastrum och därmed bli ANFO, sprängämne!. Just diesel och liknande oljor är precis exakt det enda man inte vill ha i ammoniumnitratet om man vill ha det ofarligt.

Jag gick in på din länk och läste att nån drivmedeltank skadadats vid grundstötningen och bränslet därigenom kontaminerat gödseln.

Förbannat konstigt det betyder att det gått hål i själva skrovat därefter vidare till brännoljetanken för att till sist slita upp lastutrymmet ovanför tanktoppen vid grundkänningen, sedan fortsatte rostholken till Norge. Det är inte sannolikt om någon frågar mig. Båtskrället borde ha sjunkit. Om lasten kontaminerats med oljan menar jag att det måste ha skett på ett annat sätt.
Det var mina amatörfunderingar jag är ingen expert på sånt här Nåt är fishy, man blir nästan paranoid.

Vad gäller Yi ping 3 är allt minst lika fishy. Den ligger fortfarande ankrad och ingen vet var den ska eller när eller ens vet varför den är ankrad. Grejer kommer hända, frågan är vad. Blir det samma idiotrace som med ruby?

Jag tror den kommer ligga kvar tills det kommer understöd från både Kina och Ryssarna ?

Skulle inte förvåna mig om det finns massa olika utrustning på skutan, miniubåtar m.m ?
Citera
2024-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Jag tror den kommer ligga kvar tills det kommer understöd från både Kina och Ryssarna ?

Skulle inte förvåna mig om det finns massa olika utrustning på skutan, miniubåtar m.m ?
Det är inte alls omöjligt. Se min Edit.
Citera
2024-11-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
De ligger nog kvar av massa juridiska och ekonomiska skäl , det här är ett gammalt fartyg med litet ekonomiskt värde typ 10 -20 musd , långt mindre än de krav som försäkringsbolaget för kablarna har krav på . Fartyget är försäkrat i London P&I men frågan är om de är villiga att betala om fartyget inte framförts på sjösäkert sätt . Så fort fartyget kommer till en Eu hamn kommer det begäras i arrest av kabelbolagen , de kan även arresteras i andra delar världen men det beror lite på hur domstolen ser på kraven .

Som jag förstår det är lasten fertiliser värde av kanske 30 musd , det är tveksamt om den kan användas som ersättning i försäkringssaken eftersom rederiet inte äger lasten .

Om inte rederiet har mycket djupa fickor tror jag att de kommer försätta sig i konkurs så blir fartyget och last något banker och försäkringsbolag kan kampas om . Min gissning är att det kommer ta mycket lång tid ..

Sen är ju frågan om besättningen ska åtalas , det minsta blir ju att man underlåtit att rapportera incidenten , typiskt här är det bara kapten som kan dömmas till ansvar . USCG är bättre på att sätta dit besättningar än Sverige och man spelar ofta ut besättningsmedlemmar mot varandra för att få fram vittnen .

Citat:

Jag undredade lite hur det var möjligt att 300 ton ammoniumnitrat kan bli nedsölad med brännolja i ett lastrum och därmed bli ANFO, sprängämne!. Just diesel och liknande oljor är precis exakt det enda man inte vill ha i ammoniumnitratet om man vill ha det ofarligt.

Jag gick in på din länk och läste att nån drivmedeltank skadadats vid grundstötningen och bränslet därigenom kontaminerat gödseln.

Förbannat konstigt det betyder att det gått hål i själva skrovat därefter vidare till brännoljetanken för att till sist slita upp lastutrymmet ovanför tanktoppen vid grundkänningen, sedan fortsatte rostholken till Norge. Det är inte sannolikt om någon frågar mig. Båtskrället borde ha sjunkit. Om lasten kontaminerats med oljan menar jag att det måste ha skett på ett annat sätt.
Det var mina amatörfunderingar jag är ingen expert på sånt här Nåt är fishy, man blir nästan paranoid.

Vad gäller Yi ping 3 är allt minst lika fishy. Den ligger fortfarande ankrad och ingen vet var den ska eller när eller ens vet varför den är ankrad. Grejer kommer hända, frågan är vad. Blir det samma idiotrace som med ruby?
Edit: Kan det vara så att Yi ping 3väntar på instruktioner från gubbarna i Kreml? Kordinater till annan infrastruktur?

Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle

En rimlig teori från Klinger som jag bifogar.
Citera
2024-11-29, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Det är ryssjävlarna som ligger bakom 100%, vi borde borda båten och köra in den till Göteborg, tills vi får saken utredd!

Definitivt bör vi göra så!

Vad i helvete skulle inte DCA-avtalet och Nato skydda oss mot exakt sånt här?

Hallå hela pressen?????
Citera
2024-11-29, 08:10
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från företaget som äger kabeln (Cinia's C-Lion1 Submarine Cable Has Fully Restored):
Citat:
The break in Cinia's C-Lion1 submarine cable has been repaired and the direct submarine cable connection between Finland and Germany is back online and fully operational.

The fault in the submarine cable was detected on Monday 18th of November 2024 at 4:04 am, and the repair work in the Swedish EEZ, east of Öland, was completed ahead of schedule on Thursday 28th of November 2024 at 9 pm (EET).

Despite the need to bring in specialized equipment from outside the Baltic Sea, the repair process progressed swiftly. The repair vessel Cable Vigilance was dispatched from France immediately after the fault was detected. Thanks to Cinia's good emergency preparedness and seamless collaboration with authorities, the fault was resolved efficiently.
Citera
2024-11-29, 08:38
Medlem
Lord.Hells avatar
Vet någon varför fartyget ligger helt still utanför Danmark? Har väl legat där ett tag?
Citera
2024-11-29, 11:04
Medlem
Brottsplatsundersökningarna rörande skadade internetkablar på Östersjön är avslutade.
Åklagarmyndighetens ärendenummer: AM-174087-24.
https://www.aklagare.se/nyheter-pres...-ar-avslutade/
Citera
2024-11-29, 11:34
Medlem
Datakabeln mellan Finland och Tyskland fungerar igen
Nu strömmar data som normalt mellan Finland och Tyskland via kabeln C-Lion 1, meddelar kabelbolaget Cinia på fredagsmorgonen. C-Lion 1 gick av den 18 november, ett dygn efter att en kabel mellan Sverige och Litauen skadades. Reparationen gick snabbare än väntat, trots att Cinia behövde hämta material utanför Östersjön. Också ett franskt reparationsfartyg kom till hjälp
https://yle.fi/a/7-10068245
Citera
2024-11-29, 12:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Datakabeln mellan Finland och Tyskland fungerar igen
Nu strömmar data som normalt mellan Finland och Tyskland via kabeln C-Lion 1, meddelar kabelbolaget Cinia på fredagsmorgonen. C-Lion 1 gick av den 18 november, ett dygn efter att en kabel mellan Sverige och Litauen skadades. Reparationen gick snabbare än väntat, trots att Cinia behövde hämta material utanför Östersjön. Också ett franskt reparationsfartyg kom till hjälp
https://yle.fi/a/7-10068245
Undrar om Kina och Ryssland tycker att det var värt alla diplomatiska problem som kom av detta för bara 10 dagars avbrott på kabeln?
Citera
2024-11-29, 12:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Edit: Kan det vara så att Yi ping 3väntar på instruktioner från gubbarna i Kreml? Kordinater till annan infrastruktur?
Ja, det är väldigt skumt.

Tyska Law Enforce NAVIS 203 ligger nu tätt inpå Yi Peng 3's för.
https://www.marinetraffic.com/en/ais...ssel:NAVIS_203

Korr: Nej, nu ligger hon helt plötsligt vid Bad Dueben. Hon försvinner ibland och studsar sen tillbaka på skärmen. Märkligt.

Edit: Ser nu att även en Navis 211 ligger där. Hon syns knappt.
Senast redigerad av ReedMe 2024-11-29 kl. 13:07.
Citera
2024-11-29, 12:54
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Undrar om Kina och Ryssland tycker att det var värt alla diplomatiska problem som kom av detta för bara 10 dagars avbrott på kabeln?
Det får ni konspirationsteoretiker snarast svara på. Vi andra inser det sannolika i att det var en olycka som drog ner byxorna på den slarviga och oengagerade fartygsbesättningen.
Citera
2024-11-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det får ni konspirationsteoretiker snarast svara på. Vi andra inser det sannolika i att det var en olycka som drog ner byxorna på den slarviga och oengagerade fartygsbesättningen.
Är det inte dags att det går sönder lite internetkablar till Kina/Ryssland nån gång? Såna här "olyckor" verkar ju lätt hända de 3 sista åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in