2024-11-19, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Ligger något mer bakom. Det måste det göra.
Besöksförbud är inte något man delar ut till höger och vänster.
Ja naturligtvis är det något annat bakom, om det ens är sant. Inget som är relevant i TS fall.
Citera
2024-11-19, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åklagaren måste handlägga ansökan om kontaktförbud inom 14 dagar och det brukar gå väsentligt snabbare än så.
Jag syftade på att hans (påstått) nuvarande uppehåll sannolikt skedde innan anmälan gjordes och att den tidslinje man kan skapa utifrån den information som finns till hands skulle kunna styrka det.
Citera
2024-11-19, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgNO3
Jag syftade på att hans (påstått) nuvarande uppehåll sannolikt skedde innan anmälan gjordes och att den tidslinje man kan skapa utifrån den information som finns till hands skulle kunna styrka det.
Det är inte sannolikt att ansökan om kontaktförbud har inlämnats under tiden det pågick kontakter från TS sida eftersom det troligen var några få dagar sedan.
Citera
2024-11-19, 07:55
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Sluta terrorisera ditt ex. Lär dig att ett nej är ett nej. Om någon inte är kär i dig längre och inte vill ha med dig att göra så ska kontakten upphöra. Sluta vara en vuxenbebis.
Citera
2024-11-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Då är hon troligen riktigt kocko, ja.

Tjejen menar att det är ett misstag och att beslutet är felaktigt, jag hoppas att det är så. Tack för svar.
Citera
2024-11-19, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Nej, om det nu finns någon skillnad mellan könen så skulle jag tippa på att tjejer har enklare,

Vad menar du, har HON besöksförbudet mot sig? Eller har familjen besöksförbud?
Oklart

Tjejen får inte kontakta familjen.
Citera
2024-11-19, 08:41
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerkeLL34
Syftar på den prick som kommer i registret i framtiden.
Bara barn kallar saker för prick i registret. Är du dömd för brott så syns det i ditt belastningsregister men inte som en prick utan med information. För vissa yrken kan du behöva lämna utdrag ur belastningsregistret när du söker jobb men långt ifrån alla.

Att få kontaktförbud är inte ett brott men det är ett brott att bryta mot kontaktförbudet.

En åklagare beslutar om kontaktförbud. Om du begär det ska en domstol utreda kontaktförbudets behov.

Det är svårt att få kontaktförbud och att ha skickat sms under en begränsad tid räcker knappast.

Ett kontaktförbud gäller under en begränsad tid, max ett år.

Om du bryter mot kontaktförbudet kan du dömas till böter eller fängelse i max ett år.
Citera
2024-11-19, 08:59
Medlem
Citat:
Tjena! Jag och mitt ex separerade i början utav oktober. I början slogs jag utav panik & spammade henne för att vi skulle lösa alltihop. Det va extremt mycket sms som jag skickade.

Detta höll på i kanske 2-3v men har slutat helt och är påväg att gå vidare.

Idag ringde polisen & bad mig infinna mig på stationen på torsdag då någon (mitt ex) har ansökt om kontaktförbud mot mig.

Förstår inte riktigt varför då jag inte har hört av mig eller något på väldigt länge. Det va hon som senast i fredags kontaktade min far utan anledning..

Har inte förekommit några hot eller dylikt och har inte haft någon tanke på att heller kontakta henne något mer.

Är livrädd att jag ska få en prick i registret nu..
Aldrig dömd tidigare och är väldigt fläckfri.

Tror ni det kommer gå igenom eller läggs det bara ner?

Låter som hon kollat för mycket amerikansk reality TV och nu vill hon kunna skriva något på sociala medier om sitt "psyko ex" som har besökts förbud.
Om det är som du säger är hon en riktigt sorlig person, antagligen är det hon som får problem i slutet när sanningen kommer fram. Polisen är inte jätte glada över folk som spiller deras tid.
Citera
2024-11-19, 09:18
Medlem
Men detta handlar ju inte om dig
Det handlar om vad HON inte vill
Det kommer gå bra
Jag tror inte du behöver oroa dig
Citera
2024-11-19, 09:43
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ja hon fick reda på i helgen att jag träffat en ny kvinna. Då hon tog kontakt med en familjemedlem till mig.

Hoppas inte exet sätter mitt arbetsliv i skiten nu på lögner.
Du kan prova att läsa på om
narcissism eller sociopati .
Möjligt att du hittar svaret där på hennes eller ditt beteende .
Omöjligt för mig att veta nåt om er.
Men det är vanligt att folk med dessa sjukdomar försöker att underminera andra via arbete och familj
Citera
2024-11-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Introkonvex
Låter som hon kollat för mycket amerikansk reality TV och nu vill hon kunna skriva något på sociala medier om sitt "psyko ex" som har besökts förbud.
Om det är som du säger är hon en riktigt sorlig person, antagligen är det hon som får problem i slutet när sanningen kommer fram. Polisen är inte jätte glada över folk som spiller deras tid.
Ja, i USA verkar det generellt mycket enklare att få igenom ett kontaktförbud. Där har de också (i vissa stater i alla fall) kontaktförbud med undantag, vilket vi inte har. Tex. under infekterade vårdnadstvister går det bra att ha kontaktförbud om allt annat än det som rör barnen.
Citera
2024-11-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Hon gjorde väl anmälan för flera veckor sen, polisen är inte kända för att jobba snabbt
Handläggningstiden för en ansökan om kontaktförbud är inom sju dagar. Sedan kan det givetvis ta längre beroende på olika uppgifter. Som att hinna ha förhör med båda parter. Så anmälan mot honom är tämligen färsk.

Bemöter ditt påstående att polisen generellt inte jobbar så snabbt.
Med enklare fall som ingår som snabbare lagföring med upp till 20-talet brottstyper.Så blir folk dömda inom ett medelvärde på 10,3 veckor. Ca 30-40% av inkomna mängdbrott i Sverige faller generellt under snabbare lagföring. Det finns polisdistrikt som redovisar över 50% av mängdbrotten som SLF. Hela rättsapparaten är inblandad i detta snabbspår som gör att dessa ärenden går snabbare.

En rattfyllerist som kan lämna blåsprov kan bli dömd inom typ två-fyra veckor. Övriga med blodprov som bl.a. drogrf kan ta 7-10 veckor innan de blir dömda. Är det brott som förväntas ge fängelse eller liknande påföljd. Så gör frivården en personutreding som tar sex veckor innan den är klar. Som gör att man måste vänta på den innan de blir dömda.

Vid färdigutrett på plats. Får den misstänkte en redovisning FHG hur många dagsböter det blir för personen. Som gör att åklagare skickar ut ett strafföreläggande baserat på FHG (förhandsgodkännande) inom någon vecka. I vissa fall så snabbt som samma dag polisen redovisar ärendet till åklagare. Polisen kan numera se redovisade löner månadsvis och från vilken arbetsgivare.

Medans brott mot person blir svårare. Då vittnen ska höras och bevisprov samt ersättningsanspråk, beslag etc. Gör att vissa brottsutredningar blir långbänkar. Det finns utredningar med bl.a. ca 700 förhör. Så de blir så klart långbänkar av sådana ärenden.
Senast redigerad av slurppen 2024-11-19 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in