2024-11-23, 10:38
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerkeLL34
Ja men absolut, det är ingen tanke att på något sätt söka kontakt. Jag har gått vidare och är inte intresserad utav henne.

Kontaktförbudets gällande motiverades pga en brottsutredning som pågår där jag är misstänkt.
I den hade min FD uppgett att jag trakasserat henne sedan 1mars vilket inte alls stämmer.

Vi bodde ihop 1mars. All den tid efter det tom 4 oktober så har vi haft tvådelad kontakt där hon ringt/smsat mig lika mycket.

Jag har redan överklagat kontaktförbudet samt lämnat in flertalet med bevis till både polisutredaren samt åklagaren.

Vi får se hur detta utspelar sig.
Det kommer inte till att se bra ut för henne när dem inser att hon angivit falsk information.

Jag har både vittnen & bevis som talar för min sida.

Se till att beställa loggar från teleoperatören, kan vara värt slanten.
Citera
2024-11-23, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Se till att beställa loggar från teleoperatören, kan vara värt slanten.
Absolut om det behövs.

Tror den steken kan vända ganska snabbt.
Blir jag friad så kommer jag till att polisanmäla min föredetta för falsk angivelese / falsk tillvitelse!
Citera
2024-11-23, 19:29
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I den paragrafen ja, den är identisk sedan 1988 utom namnet och det är hela grunden för kontaktförbud.
det är inte exakt samma lag den är reviderad och kontakförbudet är mera omfattande vilket jag hävdat hela tiden, bra försök men här hade du fel.
Citera
2024-11-23, 23:27
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
I den paragrafen ja, den är identisk sedan 1988 utom namnet och det är hela grunden för kontaktförbud.
du har haft fel på ganska många punkter nu sedan vi började diskutera, vad sa du med endast 30procent går igenom? det kan stämma på besöksförbudet men det stämmer ju inte på det nya kontaktförbudet. som sagt bra försök men du har spytt ur dig väldigt mycket felaktigheter, du ser ju vem som har haft mest rätt.
Citera
2024-11-23, 23:29
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Beviljade kontaktförbud – En översikt
Cirka 60–70 % beviljas: Enligt tidigare rapporter och rättsstatistik går ungefär 60–70 % av ansökningarna om kontaktförbud igenom. Detta inkluderar både ansökningar från polisanmälningar och mer direkta ansökningar från individer.

Strängare kontaktförbud är svårare att få:

Enkelt kontaktförbud (förbud mot att kontakta en viss person): Beviljas oftast om det finns en tydlig hotbild eller risk för trakasserier.
Utvidgat kontaktförbud (inklusive förbud att vistas nära personens hem eller arbetsplats): Ställs högre krav för beviljande.
Särskilt utvidgat kontaktförbud (större geografiskt område, övervakat med fotboja): Beviljas sällan och endast i mycket allvarliga fall.
Avslag: Cirka 30–40 % avslås, ofta på grund av att:

Det inte bedöms finnas tillräckliga bevis för hotbilden.
Risken för fortsatt brottslighet anses låg.
Det saknas stöd i tidigare incidenter eller händelser.
Citera
2024-11-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Beviljade kontaktförbud – En översikt
Cirka 60–70 % beviljas: Enligt tidigare rapporter och rättsstatistik går ungefär 60–70 % av ansökningarna om kontaktförbud igenom. Detta inkluderar både ansökningar från polisanmälningar och mer direkta ansökningar från individer.

Strängare kontaktförbud är svårare att få:

Enkelt kontaktförbud (förbud mot att kontakta en viss person): Beviljas oftast om det finns en tydlig hotbild eller risk för trakasserier.
Utvidgat kontaktförbud (inklusive förbud att vistas nära personens hem eller arbetsplats): Ställs högre krav för beviljande.
Särskilt utvidgat kontaktförbud (större geografiskt område, övervakat med fotboja): Beviljas sällan och endast i mycket allvarliga fall.
Avslag: Cirka 30–40 % avslås, ofta på grund av att:

Det inte bedöms finnas tillräckliga bevis för hotbilden.
Risken för fortsatt brottslighet anses låg.
Det saknas stöd i tidigare incidenter eller händelser.

Vart har du hittat det där? det är 30% som godkänns inte 30% som avslås.

Åklagarnas statistik i deras tillsynsrapport från 2020
för 2021 ca 25%
Åklagarmyndioghetens årsredovisning 2023

I tillsynsrapporten kan du se att det för riket var 31% 2012.
I årsredovisningen från 2023 framgår att andelen beviljade kontaktförbud för perioden 2019-2022 ligger på ca 30%
Framgår väldigt tydligt i statistiken(med källhänvisning) att det ligger på runt 30% och inte de 70% som du påstår(utan källhänvisning).

Så ja man kan tydligt se vem som haft mest rätt.
Senast redigerad av Aramir2 2024-11-24 kl. 00:23.
Citera
2024-11-24, 01:40
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:

för 2021 ca 25%

I årsredovisningen från 2023 framgår att andelen beviljade kontaktförbud för perioden 2019-2022 ligger på ca 30%
Framgår väldigt tydligt i statistiken(med källhänvisning) att det ligger på runt 30% och inte de 70% som du påstår(utan källhänvisning).

som sagt du har helt fel igen, du är inte så gammal va? mina uppgifter kommer ifårn de mest uppdaterade idag, vart kommer dina ifrån?
Citera
2024-11-24, 01:43
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:

för 2021 ca 25%

Statistiken över hur många kontaktförbud som avslås i Sverige visar att en stor andel av ansökningarna inte beviljas. Under 2021 rapporterades att cirka 60 % av alla ansökningar om kontaktförbud avslogs, och trenden verkar inte ha förändrats nämnvärt i senare rapporter. Åklagarmyndigheten betonar att besluta om kontaktförbud kräver en grundlig bedömning av risker och förutsättningar, vilket innebär att de inte alltid utfärdas även om en person upplevt

Det har också framhållits av kvinnorättsorganisationer att kontaktförbud ofta är svåra att få igenom, särskilt i ärenden som rör våld i nära relationer. Regeringen och andra aktörer arbetar med en översyn av lagstiftningen för att göra skyddet mer
Citera
2024-11-24, 01:45
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:

för 2021 ca 25%

Du har haft fel hela tiden du har ingen direkt erfarenhet va?
Citera
2024-11-24, 01:48
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:

för 2021 ca 25%

Uppskattningarna för beviljandegraden av kontaktförbud i Sverige varierar beroende på källa och typ av höst. I vissa sammanhang rapporteras att ungefär 60 % av ansökningarna om kontaktförbud beviljas ,

Åklagarmyndigheten elle

Vill du att jag letar efter mer exakt statistik för just 2024? 😊
Citera
2024-11-24, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Uppskattningarna för beviljandegraden av kontaktförbud i Sverige varierar beroende på källa och typ av höst. I vissa sammanhang rapporteras att ungefär 60 % av ansökningarna om kontaktförbud beviljas ,

Åklagarmyndigheten elle

Vill du att jag letar efter mer exakt statistik för just 2024? 😊

Jag vill att du visar var du hittar dina siffror.
Vem som helst kan skriva vad som helst, det gör det inte sant. Länka dina källor som visar att 60-70% av alla kontaktförbud beviljas.

Jag länkande mina källor, de är åklagarmyndighetens egna siffror och går fram till 2022 och kommer från deras årsrapport 2023, vilket alltså är den senaste årsrapporten som finns.
Snittet av beviljade kontaktförbud ligger enligt åklagarmyndighetens siffror på runt 30%. Det är de senaste siffrorna.
Du påstår att det ligger på runt 60%(tidigare skrev du 60-70%).

Åklagarmyndighetens senaste årsrapport säger 30%. Här har du källan igen.
ÅKLAGARMYNDIGHETENS ÅRSREDOVISNING 2023

Citat:
Under perioden 2019–2022 minskade antalet beslut från 9 532 till 7 796
för att under förra året öka till 8 217. Andelen beviljade beslut om kontakt
förbud har legat konstant kring 30 procent.

EDIT, mina siffror är alltså inte uppskattningar, det är de faktiska siffrorna, statistik, inte uppskattning.
Senast redigerad av Aramir2 2024-11-24 kl. 02:31.
Citera
2024-11-24, 05:25
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag vill att du visar var du hittar dina siffror.
Vem som helst kan skriva vad som helst, det gör det inte sant. Länka dina källor som visar att 60-70% av alla kontaktförbud beviljas.

Jag länkande mina källor, de är åklagarmyndighetens egna siffror och går fram till 2022 och kommer från deras årsrapport 2023, vilket alltså är den senaste årsrapporten som finns.
Snittet av beviljade kontaktförbud ligger enligt åklagarmyndighetens siffror på runt 30%. Det är de senaste siffrorna.
Du påstår att det ligger på runt 60%(tidigare skrev du 60-70%).

Åklagarmyndighetens senaste årsrapport säger 30%. Här har du källan igen.
ÅKLAGARMYNDIGHETENS ÅRSREDOVISNING 2023

EDIT, mina siffror är alltså inte uppskattningar, det är de faktiska siffrorna, statistik, inte uppskattning.
ahahahahahah, det roliga är inte du har haft fel hela tiden det roliga är du gverkar fastnat i någon psykos, detta är nya siffror , de nyaste som går och få tag på det är inte ifrån början av 2000 talet som dina siffror är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in