2024-11-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Juniorer får inte köra seniorklass i Beitostölen, alltså logiskt att hon åker till Sverige för att få tävla mot seniorelit

Hon är kanske ute efter revansch mot Crüsell som hon fick ordentligt med stryk av på JVM. Först på 10 km sedan blev hon uppåkt, omåkt och frånåkt på sista stafettsträckan av Crüsell.
Citera
2024-11-19, 12:26
Moderator
Hjv9s avatar
Tänkte redan ifjol att vi har ett ovanligt läge utan individuella JVM-medaljörer i tjejlaget. Likadant är det inför denna säsong. Nu finns det gott om talang i dessa årskullar ändå och någon större oro för framtiden finns inte.

Från J-landslaget är det främst Mira Göransson, Minna Mikaelsson och Kajsa Johansson jag sätter förhoppningarna på. Mira är fortfarande lite begränsad i och med att hon inte kan åka sprint och är bäst i den klassiska stilen. Förväntar mig ändå att hon minst är topp-4 inhemskt på klassisk distans och får åka JVM. Minna Mikaelsson är vårt största sprintlöfte men då framförallt i fristil. Hon har väl lite att jobba på i löpupplägg men inte oäven heller på distans så henne är jag rätt nyfiken på. Läser nu att hon störts en del av sjukdom i försäsongsträningen så kanske inte helt på topp nu i premiären. När det gäller Kajsa Johansson blev hon väl sjuk efter UOS och sen skadad inför juniorlandskampen. Vad jag sett har hon ändå deltagit på J-lagets läger i sommar och jag antar då att läget är okej. I så fall borde hon vara bland de bästa på distans redan nu i säsongsinledningen. Bara anmäld till distansloppen i Bruks. Hanna Stenmark och Lina Lantto skulle säkert kunna ta en plats till JVM-laget senare men inga jag känner någon större exaltation över nu.

Blir intressant att se hur Elsa Tänglander lägger upp säsongen. Även om JVM i skidskytte säkert är huvudmålet borde det finnas utrymme för dubblering med JVM i längd. Nu är hon i skrivande stund inte anmäld till helgen men väl redan till första inhemska cuphelgen. Jag skulle bli förvånad om hon inte kommer med till JVM på något sätt. Johanna Hägg är också en tjej som blir kul att följa nu i början av säsongen. Strålande andra halvan av fjolårssäsongen och såg bra ut på rullskidor i somras. Tippar redan här och nu att hon tar en JVM-plats på sprint.

Nora Wallenius och Alva Svahn är i ett liknande läge trots olika åkarprofil. Båda har mer potential i sig än vad det fått ut är känslan, frågan är om det kan komma nu. Kan Nora fått ett lyft av att ha bytt klubb till Åsarna? Kan Alva ha tagit ett språng i uthålligheten så har vi en livsfarlig sprinter. Sofia Pedersen är också en sistaårsjunior som slår till då och kanske kan vara med och tampas om JVM-platser.

Moa Lindgren och Maja Axelsson som båda tog medaljer internationellt 2022/2023 men hade ett otroligt tungt fjolår har jag ingen större tilltro till just nu. De får gärna överbevisa mig.

Av de yngre juniorerna (bortsett från Elsa) blir det intressant att se om Johanna Holmberg fått ett lyft efter de fina rullskidresultaten och klubbytet i somras. Annars är det Tove Norgren och Matilda Grahn som ska vara de starkaste namnen här och huvudkandidater till att få åka till EYOF. Ester Strand har väl fortfarande inte hämtat sig från hjärtmuskelinflammationen hon drog på sig för en tid sen men var på pallen en gång i början av förra säsongen. Kan inte avskrivas helt.

Malva Nisén är som ni är inne på också riktigt spännande att se nu i början mot andra juniorer. Så överlägsen hon var på USM och nu med ännu en träningssommar förhoppningsvis starkare än tidigare.
Citera
2024-11-19, 12:39
Moderator
Hjv9s avatar
För pojkarna är det ju sprinten som lockar mest helt klart. Två urstarka namn i Jonatan Lindberg och Erik Bergström och där bakom Eddie Pettersson och Måns Ravald som inte går av för hackor heller. Nästan så man blir besviken om det inte blir två medaljer på JVM (det blev det ju redan för två år sedan). Sen har vi Ville Jutterdal som kanske eller troligen är lite för ung än men visade på bra snabbhet på asfalten i somras. Kul också att Lindberg anmält sig till seniorsprinten på fredag även fast det är skejt då och inte klassiskt som på JVM.

För distans hänger mycket på om Myhlback dyker upp om det ska bli medaljer. Visst kan sprintåkarna säkert göra hyfsat ifrån sig men svårt att se det räcka hela vägen. Förhoppningsvis är Tage Börjesson lika vass under hela säsongen som han var i början ifjol. Sen har vi det eviga frågetecknet Hugo Nilsson. Ska han få en säsong utan strul någon gång finns det mycket potential. Sista året som junior nu också.
Citera
2024-11-20, 09:32
Medlem
Thax21s avatar
Droppar ett U23-lag också.

Damer:
Märta Rosenberg
Lisa Eriksson
Elin Henriksson
Evelina Crüsell

Herrar:
Anton Grahn
Måns Skoglund
Elias Danielsson
Oskar Algotsson

Damsidan känns spikad på förhand. Rosenberg var bäst ifjol av svenskorna och tog också medalj på U23-VM då, går för fyra stycken nu. Henriksson hade stark utveckling och var nära medalj, sommarens rullskidlopp antyder att utvecklingen fortsätter. Crüsell också med starkt fjolår och Sverige har en fin tradition på damsidan att kunna fortsätta lyfta våra juniortalanger in i senioråldern. Lisa Eriksson det enda frågetecknet mtp en strulig fjolårssäsong. Oklart läge nu, har inte övertygat på rullskidorna. Samtidigt den som det känns har högst potential på något vis, men det kan visa sig fel.

Tänkbara utmanare/reserver är väl först och främst Lisa Ingesson som väl är ensam U23-åkare utanför de uttagna att ha vc-poäng på kontot. Har också alltid åkt relativt bra mot jämnåriga. Sista årgången saknar fler utmanare, Hübenette var på gång för två säsonger sen men har inte kunnat följa upp det. Årgång -03 har ju eviga talangen Tove Ericsson, men det känns som att tiden har sprungit ifrån henne trots att hon bara är 21 år. Eller kan det hända något igen? Emma Lindberg hade kanske varit intressant om fristilssprint varit på programmet, inte nu. Ella Selmosson gjorde några hyfsade lopp ifjol, men är inte i närheten av de uttagna. Yngsta årskullen har nog den främste utmanaren i form av Elin Näslund. Framförallt duktig sprinter, men i klassisk sprint är det inte säkert att hon kan överglänsa någon av de fyra jag tagit ut och i distans är hon förmodligen bara sämre helt enkelt. Erica Lavén hade varit intressant om hon varit kvar i Sverige (hörde ni förresten att hon slog Diggins och flera andra amerikanskor i ett testlopp på andra sidan Atlanten? Om någon har mer info om detta än vad som framkom i podden "skirious problems" får ni gärna skriva det). Finns några fler ganska lovande i form av Malin Oskarsson, Nora Bråmer kanske Emilia Eriksson men där krävs det stora lyft för att slå ut någon av de uttagna. Möjligt med reservplats dock.

På herrsidan räknar jag bort Anger. Grahn tror jag kan komma att räknas bort också vad det lider. Medaljchanser finns endast på sprinten, och här hade Grahn varit en stor sådan men även Måns Skoglund bör vara en bra sådan. Elias Danielsson och Oskar Algotsson får komplettera, båda är relativt bra i just klassisk sprint så vi satsar på det. Så får vi se om Elias kan få fart på utvecklingen igen. Sista platsen till Algotsson var inte lätt (jämnt mot många) men han var faktiskt bästa U23-åkare i Sverigecupen redan ifjol och det får väl betyda något.

Utmanare bland de äldsta är svårt att hitta, är väl Axel Werner som ibland får till distanslopp som är hyfsade, men han är värdelös sprinter. Carl Rune har flyttat till USA. Mellanårgången är egentligen ganska svag men Erik Johansson hade iaf stark utveckling ifjol och kom på pallen i en fristilssprint i cupen, men är svagare i klassiskt. Förmodligen förste reserv dock för är en hyfsad distansåkare också. Malte Jutterdal kan kanske nämnas också, för han har åtminstone klassisk sprint som sin bästa disciplin. De yngsta har Bosse Lövgren som är en väldigt lovande sprinter, men han lutar rätt kraftigt åt fristilssprint. Med det sagt kan det nog finnas uppsida hos honom och han kan visa sig bra i fler discipliner. Carl Gustafsson hade en riktigt stark dag i Östersund i juniorcupen ifjol i just klassisk sprint, överlägsen hela dagen. Grahn var inte med men alla andra var det. Bara det resultatet gör honom lite intressant. Hjalmar Oscarsson slog Grahn i sista klassiska sprinten i J-cupen ifjol, liten tro på honom egentligen, men det bör nämnas.

Tror som antytt att damerna tar medalj i varje lopp, inte exakt säker på vem när och hur, men Rosenberg är alternativ i varje lopp så hon borde ta minst en. Herrarna tror jag fortsätter den fina sviten med klassisk sprint och löser medalj även om inte Grahn kommer med, i så fall genom Skoglund.
Senast redigerad av Thax21 2024-11-20 kl. 09:35.
Citera
2024-11-20, 09:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Vid sidan om Ingesson och Näslund så tror jag mest på Bråmer av utmanarna, tror hon kommer visa upp en positiv utveckling denna säsong. Oskarsson har ju tidigare visat upp viss kapacitet men verkar ha stannat av i utvecklingen.
Citera
2024-11-20, 20:48
Moderator
Hjv9s avatar
Jag hoppas Näslund tar en sprintplats till U23-VM. Märta kan åka allt men de andra är ju främst distansåkare.

Har kollat vilka juniorer som inte är anmälda till Bruksvallarna. J-landslagets Hanna Stenmark saknas helt. Elsa Tänglander likaså. Även Maja Axelsson, Agnes Säfström-Niemi och Linnea Björkman av toppnamnen. Av de som är med är det lite kul att se skidskytten Ida Backén på söndag.

Lindberg kör i seniorklassen på fredagen. Myhlback alla tre dagar. Hugo Nilsson satsar som vanligt högt och är anmäld till seniorloppen i helgen. På damsidan är ingen av våra egna juniorer anmäld till något seniorlopp.
Citera
2024-11-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Har kollat vilka juniorer som inte är anmälda till Bruksvallarna. J-landslagets Hanna Stenmark saknas helt. Elsa Tänglander likaså. Även Maja Axelsson, Agnes Säfström-Niemi och Linnea Björkman av toppnamnen. Av de som är med är det lite kul att se skidskytten Ida Backén på söndag.

Lurer på om det betyr at Tänglander er tatt ut til IBU cupen?
Citera
2024-11-21, 01:14
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Lurer på om det betyr at Tänglander er tatt ut til IBU cupen?

Nja, hon skulle väl kunnat delta i Bruks i vilket fall. Men visst är det möjligt att hon är uttagen där.

Ett som är säkert är att hon genom att redan vara anmäld till Bauhaus cup i Idre missar SWE cup i skidskyttet som är samma helg. Då finns det ändå en till SWE cup redan helgen efter så hon får med sig tävlandet i båda sporterna på kort tid. Kanske vill hon bara ta det lugnt nu i november då det kommer bli rätt mycket senare under säsongen om hon ska dubblera mellan längd/skidskytte.
Citera
2024-11-21, 06:52
Medlem
Citat:
Jag hoppas Näslund tar en sprintplats till U23-VM. Märta kan åka allt men de andra är ju främst distansåkare.

Lindberg kör i seniorklassen på fredagen. Myhlback alla tre dagar. Hugo Nilsson satsar som vanligt högt och är anmäld till seniorloppen i helgen. På damsidan är ingen av våra egna juniorer anmäld till något seniorlopp.
Vet att Säfström-Niemi tävlade i Muonio i helgen, överlag rätt många svenska juniorer på plats där så kanske var att de som går i Gällivare och övriga Norrbotten åkte dit istället för Bruksvallarna. Rätt stor skillnad på 22 eller 91 mil för en helg.

Annars synd att Lavén också flyttat till USA, de tävlar ju i princip aldrig i Sverige så man har ingen koll på hur de egentligen utvecklas.
Citera
2024-11-21, 08:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Nja, hon skulle väl kunnat delta i Bruks i vilket fall. Men visst är det möjligt att hon är uttagen där.

Ett som är säkert är att hon genom att redan vara anmäld till Bauhaus cup i Idre missar SWE cup i skidskyttet som är samma helg. Då finns det ändå en till SWE cup redan helgen efter så hon får med sig tävlandet i båda sporterna på kort tid. Kanske vill hon bara ta det lugnt nu i november då det kommer bli rätt mycket senare under säsongen om hon ska dubblera mellan längd/skidskytte.

Håller med om det. Tror att hon följer sitt tränings- och tävlingsupplägg där det säkert inte ingår att starta säsongen jättetidigt. Hon skall ju tävla i både längd och skidskytte och då lär det bli mycket tävlande ändå. Bruksvallarna är dessutom ingen uttagningsgrundande tävling för juniormästerskapen (hon har ju också sagt att hon pratat med ledningen för juniorlandslaget så hon vet vad hon behöver göra för att kvala in till juniormästerskapen).
Citera
2024-11-21, 12:08
Medlem
Hittills har en frisk och fungerande Elin Näslund varit både huvud och hals före sina årskamrater Crusell och Bråmer i sprint. Gäller både i prolog och i loppen. Har likt Linn Svahn förmågan att vara först över mållinjen vilket är det som separerar henne från den ständiga antagonisten Lavén.

Med linjär utveckling har jag svårt att se någon går före Elin i sprint till U23-mästerskapet. Men nu är det upp till bevis…
Citera
2024-11-22, 10:16
Medlem
Jag var mest intresserad hur det skulle gå för förstajunioren Malva Nisén i kvalet idag. Hon kom in på 5:e plats i kampen mot bl.a. 3 år äldre tjejer. Mycket starkt av Malva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in