• 3
  • 4
2024-11-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Är det här en av de dummaste konversationerna som funnits?
Se nedan.

Är du på allvar så dum som du föreställer dig?

Menar du att allt kött går åt till att göra korv och därför så är det brist på fjälster?

Seriöst...

Du skriver ju själv att utan fjälster så är korven billigare.
Det tror du inte är argument nog utan vill fortsätta att hävda att det är brist på fjälster som gör att man
gör korv utan fjälster?

Och ja det heter fjälster inte tarm. I alla fall för oss som lärde oss svenska i grundskolan. Fjälster kan göras av gris, får eller nöt och används som korvskinn. Men alla 3 sorters djurs tarmar räcker inte till till korvproduktion.... eller är det som sagt en fråga om ekonomi...

Jag menar att när man slaktar ett djur finns det mycket mer att göra korv av en vad det finns tarm till.

Ganska självklart.

Man använder delar man inte kan sälja till ett högre pris, eller sälja överhuvudtaget.

Därav att det i korv kan finnas lite allt möjligt.
Citera
2024-11-18, 18:17
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag menar att när man slaktar ett djur finns det mycket mer att göra korv av en vad det finns tarm till.

Ganska självklart.

Man använder delar man inte kan sälja till ett högre pris, eller sälja överhuvudtaget.

Därav att det i korv kan finnas lite allt möjligt.

Så det är alltså inte brist på fjälster som gör att korv produceras på annat sätt....

Kan det vara så att det helt enkelt handlar om:
1. Pris
2. Att många blir lite äcklade av att äta fjälster

Samtidigt har få problem att dra i sig en hotdog med blodprotein och bindväv i.
Eller än värre en "Bullens" med nöthjärta, nötlunga, bindväv från gris och blodprotein från nöt och gris YUMMIE. "Bullens" packas för övrigt i fårfjälster. För du menar nu att det inte är brist på fjälster, eller?

Ska vi säga att både 1 och 2 stämmer eller har du någon annan teori?
Senast redigerad av PatsyStoneHC 2024-11-18 kl. 18:20.
Citera
2024-11-18, 18:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Vad är du vred över?
Att jag ifrågasätter om man kan ha det i korv hursomhelst eller att jag inte använde det gängse handelsnamnet "märgben" eller är det något annat Herrn är ute efter?

Har Herrn köpt "färskorv" eller någon annan prima korv med detta innehåll någon gång?
Nej, det har jag inte men absolut ingen i denna tråd har heller påstått det.

Den ende som tjatat om benmärg i korv är du.
Citera
2024-11-18, 19:25
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nej, det har jag inte men absolut ingen i denna tråd har heller påstått det.

Den ende som tjatat om benmärg i korv är du.

Pungsving var för övrigt den som drog in benmärg i tråden.
Då ställde jag en fråga om man få ha den ingrediensen i en korv utan att deklarera det.
Hur är det med läsförståelsen och verklighetsuppfattningen?

Jag har även ansett att det finns andra saker som inte hör hemma i en riktig korv.
Anser du att benmärg eller inälvor hör hemma i en korv?
Jag har även förklarat vad som jag anser är en riktig prima korv, dock inte färsk en bra färskmald korv för jag har inte än ätit en sådan köpt i butik som mäter sig med dessa korvar.
(FB) Varför äter vi finmalen korv inte så mkt "färs"korv?

Är det något mer du har på hjärtat lilla du?
Citera
2024-11-18, 19:28
Medlem
Sverige är inget korvland och vi kommer nog aldrig att få en inhemsk storsäljare. Svenska vuxna tycker om korvar som är gjorda för barn, på den nivån är det. Däremot hittar vi bra korvar numera, i de flesta butiker, men då är den importerad från Ungern, Tyskland etc
Citat:
Är du på allvar så dum som du försöker framstå dig som?
Till att börja med så kommer inte maskiner som gör att maler grovt eller från något annat land än av en Tysk. Googla runt kring saken kära du.

Varför någon vill ha finmalen eller grovmalen korv. Då bör man tänka kryddblandning och sen just grovhet. Men då bör man också tänka är det en tunn eller tjock korv man vill ha.
Jag såg på ditt allra första inlägg att du bara vill leva ut din aggression, utan att ha någon som helst kunskap i ämnet. Du vill vara aggressiv, skriver dåligt och misstolkar alla inlägg. Du är helt enkelt en idiot.
Citera
2024-11-18, 19:47
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Sverige är inget korvland och vi kommer nog aldrig att få en inhemsk storsäljare. Svenska vuxna tycker om korvar som är gjorda för barn, på den nivån är det. Däremot hittar vi bra korvar numera, i de flesta butiker, men då är den importerad från Ungern, Tyskland etc

Jag såg på ditt allra första inlägg att du bara vill leva ut din aggression, utan att ha någon som helst kunskap i ämnet. Du vill vara aggressiv, skriver dåligt och misstolkar alla inlägg. Du är helt enkelt en idiot.

Jag har hittat 2 bra korvar med 99% kött och den andra med lite mindre.
En korv där hela djuret, förutom inälvorna, går ner i korven. Det har jag skrivit om i tråden.
Har du själv ätit den korven eller vet du av vishet att den är äcklig och dum?
Vad har du för korvkunskaper som kan dissa mig.
Menar du att importerade korvar är bättre en de underbara korvar som en slaktare i Halland producerar, om du gör det så förklara varför.
Citera
2024-11-18, 20:23
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Pungsving var för övrigt den som drog in benmärg i tråden.
Då ställde jag en fråga om man få ha den ingrediensen i en korv utan att deklarera det.
Hur är det med läsförståelsen och verklighetsuppfattningen?

Jag har även ansett att det finns andra saker som inte hör hemma i en riktig korv.
Anser du att benmärg eller inälvor hör hemma i en korv?
Jag har även förklarat vad som jag anser är en riktig prima korv, dock inte färsk en bra färskmald korv för jag har inte än ätit en sådan köpt i butik som mäter sig med dessa korvar.
(FB) Varför äter vi finmalen korv inte så mkt "färs"korv?

Är det något mer du har på hjärtat lilla du?
Men kära vän, Pungsving skrev att det var kött som skrapas loss från benen som används i korv. Alltså skrev han ingenting om benmärg som dels inte är kött och dels inte sitter utanpå benen utan inuti vissa ben❤️
Citera
2024-11-19, 09:17
Medlem
Citat:
Så det är alltså inte brist på fjälster som gör att korv produceras på annat sätt....

Kan det vara så att det helt enkelt handlar om:
1. Pris
2. Att många blir lite äcklade av att äta fjälster

Samtidigt har få problem att dra i sig en hotdog med blodprotein och bindväv i.
Eller än värre en "Bullens" med nöthjärta, nötlunga, bindväv från gris och blodprotein från nöt och gris YUMMIE. "Bullens" packas för övrigt i fårfjälster. För du menar nu att det inte är brist på fjälster, eller?

Ska vi säga att både 1 och 2 stämmer eller har du någon annan teori?

Alla gillar inte fjälster nä.

Fårfjälster är väl lite tunnare än gris tror jag?

Korv med fjälster är en smula dyrare som jag skrev.

Jag säger att det finns en viss specifik mängd i förhållande till vad man stoppar i korven. Om man vill ha mer kött i korven räcker det inte nä. Det är jävligt enkel mängdlära.

Hot dog hette för övrigt frankfurter förr i USA (precis som i Tyskland och Danmark), den började kallas Hot Dog efter första världskriget för tyskar kom lite på skam i USA.
Citera
2024-11-19, 09:20
Medlem
Citat:
Jag har hittat 2 bra korvar med 99% kött och den andra med lite mindre.
En korv där hela djuret, förutom inälvorna, går ner i korven. Det har jag skrivit om i tråden.
Har du själv ätit den korven eller vet du av vishet att den är äcklig och dum?
Vad har du för korvkunskaper som kan dissa mig.
Menar du att importerade korvar är bättre en de underbara korvar som en slaktare i Halland producerar, om du gör det så förklara varför.

99% kött tycker jag är för mycket. Lite som kakao i chocklad, mest är inte alltid godast.

80% brukar jag sikta på som max.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in