2024-11-17, 14:44
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Nu följer mitt lilla husmorstips: när jag dricker te i ensamhet tappar jag upp varmvatten direkt ur kranen och doppar Lord Nelsons breakfast tea under nära minuter. Gratinerar med socker eller honung beroende på skafferiet beskaffenhet. Ska ha ordentlig tebjudning (som den i Boston) nästa veckoslut med fyra bjudna, två plus varsin plus en=två ggr två.

Det ansågs i barndomen vara fel att dricka från det varma och istället värma kallvatten varmt på kokare eller i kärl direkt på plattan. Varmvatten lortigt, sa de. Det är kopparförgiftat, cancerogent och duger blott till att bada i. Rören byts kontinuerligt så är det helt säkert att det finns koppar kvar. Vad är egentligen skillnaden på varmvattenberedaren som dundrar i nedre botten och alla små vattenkokare?

Är det en vanföreställningar som satt sig, liksom att USA har 52 delstater eller att mätta badgäster drabbas av kramp.

En del påstår sig känna skillnad på Cokacola zero och Pepsi och Freeway light, men det kan också vara inbillning. Vad sägs om att blindtesta mina gäster? Hälften får kokat vatten, andra halvan får varmt från kranen.

Om det rentav är farligt låter jag bli. Men om det är en seglivad mytföreställning som gör att vi räds kranen spräcker jag gärna hål i den. Mythbustern! Vill veta vad ni hade gjort.
Citera
2024-11-17, 14:50
Medlem
Bakteriehärd
Citera
2024-11-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Bakteriehärd
Förvisso men meningen med te är grumligheten, att vattnet är färgat i rött, gult, orange, brunt osv. Får be någon att ta prover. Magens lilla vän.
Citera
2024-11-17, 14:54
Medlem
Farbaute666s avatar
Direkt farligt.

Använd en vattenkokare istället.
Citera
2024-11-17, 14:56
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Det kan innehålla bakterier och metaller
Citera
2024-11-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Om det rentav är farligt låter jag bli. Men om det är en seglivad mytföreställning som gör att vi räds kranen spräcker jag gärna hål i den. Mythbustern! Vill veta vad ni hade gjort.
Livsfarligt kanske det inte är, om du inte är känslig, men kallt vatten från kranen är ett livsmedel. Det är inte varmvatten.

Exempel:
Kallt kranvatten, alltså dricksvatten, är klassat som livsmedel och är det som Uppsala Vatten levererar. Varmvatten värms i ditt hus, räknas inte som livsmedel och ska därför inte användas till matlagning. Uppsala Vatten har inget ansvar för varmvattnet.
https://www.uppsalavatten.se/hushall/vatten-och-avlopp/dricksvatten
Citat:
Gratinerar med socker eller honung beroende på skafferiet beskaffenhet.
Gratinera är något annat än att ha socker i drycken.
Citat:
Ska ha ordentlig tebjudning (som den i Boston) nästa veckoslut med fyra bjudna, två plus varsin plus en=två ggr två.
Det handlade inte om någon tebjudning.

Men kul att du behagar att skämta.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-17 kl. 15:07.
Citera
2024-11-17, 15:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Tycker det blir godare om man kokar vattnet. Dvs inte micra det. Sedan har vi i Sverige ganska extremt bra dricksvatten. Folk även från ställen som Kanada kommer tycka jösses vad rent och fint dricksvatten ni har.
Citera
2024-11-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Livsfarligt kanske det inte är, om du inte är känslig, men kallt vatten från kranen är ett livsmedel. Det är inte varmvatten.
Undrar lite över vem som bestämmer vad som är ett livsmedel och inte, tekniska förvaltningen? Livsmedelsverket kanske. Jaja... Får ta förnuftet till fånga och sluta experimentera med rent farlig materia. Akta varmvatten, det är ett satans gift!
Citera
2024-11-17, 15:12
Medlem
Varmvattnet blir oftast inte varmare än typ 60-65 °C
Den temperatur då visserligen legionellabakterier dör, men inte alla
Samlas det sen i en varmvattenberedare. Så blir det kanske mindre bra att dricka
Senast redigerad av Max1494 2024-11-17 kl. 15:15.
Citera
2024-11-17, 15:13
Medlem
du ska köpa källvatten på flaska. slutpratat.
Citera
2024-11-17, 15:15
Medlem
Citat:
Nu följer mitt lilla husmorstips: när jag dricker te i ensamhet tappar jag upp varmvatten direkt ur kranen och doppar Lord Nelsons breakfast tea under nära minuter. Gratinerar med socker eller honung beroende på skafferiet beskaffenhet. Ska ha ordentlig tebjudning (som den i Boston) nästa veckoslut med fyra bjudna, två plus varsin plus en=två ggr två.

Det ansågs i barndomen vara fel att dricka från det varma och istället värma kallvatten varmt på kokare eller i kärl direkt på plattan. Varmvatten lortigt, sa de. Det är kopparförgiftat, cancerogent och duger blott till att bada i. Rören byts kontinuerligt så är det helt säkert att det finns koppar kvar. Vad är egentligen skillnaden på varmvattenberedaren som dundrar i nedre botten och alla små vattenkokare?

Är det en vanföreställningar som satt sig, liksom att USA har 52 delstater eller att mätta badgäster drabbas av kramp.

En del påstår sig känna skillnad på Cokacola zero och Pepsi och Freeway light, men det kan också vara inbillning. Vad sägs om att blindtesta mina gäster? Hälften får kokat vatten, andra halvan får varmt från kranen.

Ja, man har vanligen kopparrör till varmvatten, så man får i sig lite koppar. Det står även still i varmvattenberedaren en längre tid vilket antar jag leder till något.

Mitt varmvatten är 47% så funkar inte ändå..
Citera
2024-11-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Direkt farligt.

Använd en vattenkokare istället.
Ja legionella om inte annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera