2024-11-17, 11:54
  #1
Medlem
Hej, försökte åka med bilen idag men den rör sig inte en millimeter. Det känns precis som att handbromsen i bilen har låst sig. Bilen drar (det känns) men det tar stopp (precis som när man har handbromsen i). Vi har aldrig varit med om detta och undrar vad man kan göra? Det är svårt att köra den till en verkstad när man inte kan åka med den. Alla råd mottages tacksamt då vi står helt handfallna. Vill också tillägga att vi naturligtvis släppt på handbromsen och dragit den igen för att försöka få den att släppa men det verkar inte göra någon skillnad. Bilen är en Volkswagen UP från 2016.
Citera
2024-11-17, 12:00
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvintol
Hej, försökte åka med bilen idag men den rör sig inte en millimeter. Det känns precis som att handbromsen i bilen har låst sig. Bilen drar (det känns) men det tar stopp (precis som när man har handbromsen i). Vi har aldrig varit med om detta och undrar vad man kan göra? Det är svårt att köra den till en verkstad när man inte kan åka med den. Alla råd mottages tacksamt då vi står helt handfallna. Vill också tillägga att vi naturligtvis släppt på handbromsen och dragit den igen för att försöka få den att släppa men det verkar inte göra någon skillnad. Bilen är en Volkswagen UP från 2016.
Du får banka på bromsarmen på bromsoket så den släpper. Använd inte handbromsen sen.
Citera
2024-11-17, 12:06
  #3
Medlem
ABBORREs avatar
Prova att gasa på, så kanske det löser sig
Citera
2024-11-17, 12:24
  #4
Medlem
zoombos avatar
Är handbromsen mekanisk eller elektrisk? Jag har själv varit med om bromsar som frusit och då hjälper egentligen bara värme. Man kan testa att banka på fälgarna rätt ordentligt så kan det släppa men det är långt ifrån säkert. Sätt en träkloss emellan om det är fina lättmetallfälgar för att undvika fula märken men är det plåtfälgar är det bara att gå på!

Det värsta är att det nog kommer att hända igen, det har kommit in fukt där som blir till vatten och när det blir kallt fryser det. Antingen slutar man använda handbromsen under vintern eller så låter man plocka upp och få det rejält upptorkat.
Citera
2024-11-17, 12:58
  #5
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvintol
Hej, försökte åka med bilen idag men den rör sig inte en millimeter. Det känns precis som att handbromsen i bilen har låst sig. Bilen drar (det känns) men det tar stopp (precis som när man har handbromsen i). Vi har aldrig varit med om detta och undrar vad man kan göra? Det är svårt att köra den till en verkstad när man inte kan åka med den. Alla råd mottages tacksamt då vi står helt handfallna. Vill också tillägga att vi naturligtvis släppt på handbromsen och dragit den igen för att försöka få den att släppa men det verkar inte göra någon skillnad. Bilen är en Volkswagen UP från 2016.
Den har väl vanlig vajer till trumbromsar bak? I så fall kan du kanske se om handbromsvajern drar i en arm som går in i bromstrumman under bilen. Knacka då lite på den armen i andra riktningen.
Citera
2024-11-17, 13:19
  #6
Medlem
hippilis avatar
Konstigt när jag sökte på bil modellen finns det trumbroms skivbroms mekanisk handbroms elektrisk handbroms så man kan inte veta vad felet är om man inte själv står och tittar.

Men det är inget ovanligt av egen erfarenhet att när det är trummor att broms banden släppt från stål backen och kilar fast sig längst ner i trumman som orsakar att det sitter fast. Även skivbroms med mekanisk handbroms har jag råkat ut för att belägen fastnat mot skivan och när det är elektrisk handbroms tar jag inte i det någon mer gång dom får lämna in det till någon annan endå har jag skruvat i bilar i 40 år men det där elektriska handbroms grejen får någon annan ta
Citera
2024-11-17, 13:30
  #7
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det finns bärgningsbilar som kan ta bilen på flaket och köra den till verkstaden om det är så illa. Många gånger kan det ingå om ni har någon form av nonstopgaranti efter att ha servat bilen hos rätt verkstad.

Annars om TS är lite händig så är det att banka och kolla vajern beroende på vilken typ av handbroms ni har på bilen.
Citera
2024-11-17, 13:45
  #8
Medlem
Paponims avatar
Slog mig att det också kan vara skivbromsarna fram som rostat ihop lite om bilen stått blött ett par dagar.
Tag hjälp av någon som tittar på bakhjulen och börja kör lite så ser du vilket bakhjul som inte roterar. Om det inte går att köra alls så är det nog skivorna fram som sitter. brukar lossna med en smäll om man bara gasar på ordentligt.

Är det ena hjulet bak så har du iallafall kommit en liten bit på väg
Citera
2024-11-17, 14:05
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvintol
Hej, försökte åka med bilen idag men den rör sig inte en millimeter. Det känns precis som att handbromsen i bilen har låst sig. Bilen drar (det känns) men det tar stopp (precis som när man har handbromsen i). Vi har aldrig varit med om detta och undrar vad man kan göra? Det är svårt att köra den till en verkstad när man inte kan åka med den. Alla råd mottages tacksamt då vi står helt handfallna. Vill också tillägga att vi naturligtvis släppt på handbromsen och dragit den igen för att försöka få den att släppa men det verkar inte göra någon skillnad. Bilen är en Volkswagen UP från 2016.


Har du försökt backa med bilen? Det funkar ibland iaf på min bil.
Citera
2024-11-17, 14:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Har du försökt backa med bilen? Det funkar ibland iaf på min bil.

Den har förmodligen frusit, hände mig en gång när jag drog åt handbromsen som vanligt, sedan blev det snö och minusgrader i två dagar.

Kom ingenstans.

Ringde assistans, han kom hit och bankade lite på bromsoken eller vad han nu bankade på. Genom fälgen. Det släppte efter ett tag.

Går förmodligen att göra själv.
Citera
2024-11-17, 15:04
  #11
Medlem
bara gasa och köra jag körde runt en bit med bakdäck som stod still, släppte efter en sisådär 20-30 meter.
Detta var på sommaren när bilen stått ett par månader så det kan hända även om det inte är kallt(rost, kärvar).
Citera
2024-11-17, 16:16
  #12
Medlem
Ring bärgaren..

Kostar inte dig ett öre beroende på försäkring.
-Många försäkringar ingår minst 3 utryck/år
Dom har grundläggande kunskap om bilar & går det att fixa på plats så kan dom det. Om inte så kan du i bästa fall plocka upp bilen från en verkstad när du slutar.

-Det är vad jag hade gjort iaf (som tekniker).
__________________
Senast redigerad av Chilledippen 2024-11-17 kl. 16:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in