2026-08-22, 21:37
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är nog det enda schweizarna gör, alltså övar för flyguppvisningar. Så de lär väl köra F-35 senare.

F/A-18, som f ö är helt onödig ur schweiziskt militärt perspektiv är dessutom ovanligt väl lämpat för flyguppvisningar. Planet har nämligen inget maximalt alfa.

Exakt. Flyguppvisningar premierar manöverförmåga i låg hastighet, medan luftstrid snarare handlar om manöverförmåga i hög hastighet och acceleration från underljudshastighet till överljudshastighet. Samt så klart RCS, sensorkapacitet, vapenlast m.m.
Citera
2026-08-22, 21:53
Medlem
BlondinBalles avatar
Besviken på det mesta vad gäller Linköping Malmen om jag jämför mot Uppsala Ärna. Har varit på Ronneby en gång också men var där väldigt kort och minns inte så mycket.

Skulle inte åka långväga om du planerar att åka dit imorgon söndag.

Linköping Malmen (var där på lördagen):

- Tur jag scoutade parkering i förväg och valde ett villaområde ett par km bort, för köerna till bussarna (både till Linköping och parkeringsplatserna) var brutala. Jag tar pendeltåget till Uppsala men vad jag vet där så ligger alla(?) parkeringar inom gångavstånd så det behövs inga bussar till parkeringarna.

- Flyguppvisningen skedde långt bort från åskådarna bortanför södra kortänden av landningsbanorna. I Uppsala sker det längs med landningsbanan väster om den, man kommer närmre i Uppsala. Gick så långt söderut det gick i på Malmen men vid änden av området för publik låg byggnader och träd så då såg man inte flygplanen när de var på minimumhöjd, hugg ner träden för fan!
Det här punkten är största besvikelsen med Malmen, det långa avståndet till planen.

- Området för spotters var märkligt arrangerat för det gjorde så övrig publik kom 50m längre bort än nödvändigt för mellan området där spotters stod och den allmänna publiken var det ett döutrymme på just 50m. I Uppsala bygger de upp läktare för spotters i flera nivåer så de inte behöver ta upp så långt område och dessutom inget döutrymme.

- Maten ett skämt. Enda varma maten jag såg i området var varmkorv annars kalla sallader. I Uppsala senast hade de tagit dit en massa foodtrucks utöver den vanliga serveringen av hamburgare och korv. Okej man kommer inte till en flyguppvisning för maten men när det enda varma är varmkorv blir det en besvikelse.

- Mellan kl 13.00 till 13.40 var det lunch/bullerpaus, alltså inga uppvisningar. Då drog de igång musik i speakersystemet som ju alltid låter för jävligt med det eko som uppstår vid en sådan här tillställning.

- Speakers som pratade sönder uppvisningarna. Värst var nog den kvinnliga speakern som före Spitfire/Mustang uppvisningen sa nu ska vi inte prata så mycket utan lyssna på ljudet när de flyger iväg, precis när de lättar ja då drar hon igång och börjar prata . Inte specifikt ett Malmen-problem för hon håller på så här på alla uppvisningar.

- Flygprogrammet, det med exakta tider, publicerades först samma morgon. Jag har alltid kunnat läsa det i förväg för att se vilken tid på dagen jag senast måste vara där för att inte missa något intressant.

- Dålig synkronisering av flygfarkosternas uppvisning som störde upplevelsen. Två exempel, när Blérioten flög så fick den flyga i ett par minuter sedan kom en helikopter som snurrade runt och överröstade den över 100 år gamla Blérioten totalt så något mer motorljud fick man inte höra.
Överflygningen med A300 och 2st JAS39 i konfiguration för air refueling kom för tidigt, så tidigt att Spitfire/Mustang-uppvisningen fortfarande pågick så hade man ögonen på de sistnämnda missade man de förstnämnda.

Hoppas det är Uppsalas tur nästa år!
Senast redigerad av BlondinBalle 2026-08-22 kl. 21:56.
Citera
2026-08-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Besviken på det mesta vad gäller Linköping Malmen om jag jämför mot Uppsala Ärna. Har varit på Ronneby en gång också men var där väldigt kort och minns inte så mycket.
Ytterst seriös sammanfattning. Hoppas att Saab, lokaltrafiken, Linköping och Malmen också sett alla dessa missar, och försöker fixa till söndagen.

Fler bussar är insatta, vad jag vet. De borde verkligen ha haft beredskap för det redan under lördagen. De har ju som sagt verkligen pushar för att man ska åka buss.

Gällande maten var det riktigt tråkigt att läsa. Såg dock innan att det mest skulle handla om kall mat. Jag hade hoppats på att kunna frossa i något skapligt smarrigt, gärna sittandes med ett glas vin till, och med utsikt över uppvisningarna.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-23 kl. 00:24.
Citera
2026-08-23, 10:35
Medlem
Citat:

Skulle inte åka långväga om du planerar att åka dit imorgon söndag.

Linköping Malmen (var där på lördagen):

- Tur jag scoutade parkering i förväg och valde ett villaområde ett par km bort, för köerna till bussarna (både till Linköping och parkeringsplatserna) var brutala. Jag tar pendeltåget till Uppsala men vad jag vet där så ligger alla(?) parkeringar inom gångavstånd så det behövs inga bussar till parkeringarna.

- Flyguppvisningen skedde långt bort från åskådarna bortanför södra kortänden av landningsbanorna. I Uppsala sker det längs med landningsbanan väster om den, man kommer närmre i Uppsala. Gick så långt söderut det gick i på Malmen men vid änden av området för publik låg byggnader och träd så då såg man inte flygplanen när de var på minimumhöjd, hugg ner träden för fan!
Det här punkten är största besvikelsen med Malmen, det långa avståndet till planen.

- Området för spotters var märkligt arrangerat för det gjorde så övrig publik kom 50m längre bort än nödvändigt för mellan området där spotters stod och den allmänna publiken var det ett döutrymme på just 50m. I Uppsala bygger de upp läktare för spotters i flera nivåer så de inte behöver ta upp så långt område och dessutom inget döutrymme.

- Maten ett skämt. Enda varma maten jag såg i området var varmkorv annars kalla sallader. I Uppsala senast hade de tagit dit en massa foodtrucks utöver den vanliga serveringen av hamburgare och korv. Okej man kommer inte till en flyguppvisning för maten men när det enda varma är varmkorv blir det en besvikelse.

- Mellan kl 13.00 till 13.40 var det lunch/bullerpaus, alltså inga uppvisningar. Då drog de igång musik i speakersystemet som ju alltid låter för jävligt med det eko som uppstår vid en sådan här tillställning.

- Speakers som pratade sönder uppvisningarna. Värst var nog den kvinnliga speakern som före Spitfire/Mustang uppvisningen sa nu ska vi inte prata så mycket utan lyssna på ljudet när de flyger iväg, precis när de lättar ja då drar hon igång och börjar prata . Inte specifikt ett Malmen-problem för hon håller på så här på alla uppvisningar.

- Flygprogrammet, det med exakta tider, publicerades först samma morgon. Jag har alltid kunnat läsa det i förväg för att se vilken tid på dagen jag senast måste vara där för att inte missa något intressant.

- Dålig synkronisering av flygfarkosternas uppvisning som störde upplevelsen. Två exempel, när Blérioten flög så fick den flyga i ett par minuter sedan kom en helikopter som snurrade runt och överröstade den över 100 år gamla Blérioten totalt så något mer motorljud fick man inte höra.
Överflygningen med A300 och 2st JAS39 i konfiguration för air refueling kom för tidigt, så tidigt att Spitfire/Mustang-uppvisningen fortfarande pågick så hade man ögonen på de sistnämnda missade man de förstnämnda.

Hoppas det är Uppsalas tur nästa år!

Låter överdrivet att scouta parkering? Var inga köer någonstans till parkeringen och det var tusentals platser kvar att parkera på..

Stod man allra längst bort såg man hur bra som helst, både start/landning och överflytning och det var helt glest med folk. Om folk inte orkar röra på sina feta rövar en bit bort så ska man inte klaga sen heller.

Jag köpte jättegod mat på museet, var knappt något folk alls där.

Otroligt bra arrangerat.

Trött på gnällkukar och gnällkärringar som inte orkar röra sig för att se om det finns alternativ.
Citera
2026-08-23, 12:05
Medlem
Var också där, och tyckte själva flyguppvisning var kanon, även om jag håller med om att de flög lite malplacerat, men var ju bara att gå till den änden av området

Speakern kan de skippa mer än att bara precis tala om vad som ska flyga.

Vi tog tåg ifrån Mjölby dit pga att de verkligen uppmanat folk att åka kollektivt. Fick vi bittert ångra.

De verkade uppriktigt förvånade att det var mer än 1% av besökarna som faktiskt behövde åka med bussarna. Usel logistik och struktur vid stationen.

Tog 1,5h att ta sig ut till området. Hem tog det 1,5h i kö plus busstiden, dock bättre uppstyrt

Fler bussar hade inte hjälp, då flaskhalsen var påstigningsstationen. Bussarna hamnade i vänteläge medan de framför lastades på.

Bussarna skulle gå till 19 enligt plan. Vi klev på 1915, då gick kön bakåt till där vi stog 1,5h tidigare...

Å andra sidan pratade jag med folk i kön som satt 3h i bilkö när sex skulle lämna Uppsala förra året, så svårt att veta innan vad som är rätt.

Det fanns lite varm mat att köpa, men 1h kö, samt rätt otydligt att det var olika köer till beroende på om man ville ha mat eller korv och bulle som såldes i samma tält. Tex stog priserna för fika bredvid kön för maten så man utgick ifrån att man även kunde köpa just sådant också, men då fick man stå 45 minuter i en annan kö. Överfulla soptunnor, slut på tillbehör som ketchup, senap mm
Citera
2026-08-23, 14:48
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Låter överdrivet att scouta parkering? Var inga köer någonstans till parkeringen och det var tusentals platser kvar att parkera på..

Stod man allra längst bort såg man hur bra som helst, både start/landning och överflytning och det var helt glest med folk. Om folk inte orkar röra på sina feta rövar en bit bort så ska man inte klaga sen heller.

Jag köpte jättegod mat på museet, var knappt något folk alls där.

Otroligt bra arrangerat.

Trött på gnällkukar och gnällkärringar som inte orkar röra sig för att se om det finns alternativ.

Skrev aldrig att det var köer till parkeringen eller det var brist på platser, det var enorma köer till bussarna som gick till parkeringarna. De som följde uppmaningen att inte åka bil blev lika drabbade för köerna till de bussarna var timslånga som Baheera intygade. Ångrar inte det minsta att jag letade upp alternativ parkering i förväg.

Jag orkade röra på min feta röv så det är precis därför jag kunde skriva om träden som skymde sikten när flygplanen var på lägsta höjd. https://imgur.com/a/Fhdue4D
Citera
2026-08-23, 17:18
Medlem
-Firben-s avatar
Missade det hela.
Någon som vet när nästa flyguppvisning är (med samma antal flygplan)?
Citera
2026-08-23, 18:03
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Firben-
Missade det hela.
Någon som vet när nästa flyguppvisning är (med samma antal flygplan)?

I Sverige om ett år förhoppningsvis, det händer att flygvapnet ställer in vissa år om de inte kan avsätta tillräckligt med resurser.
Citera
2026-08-23, 20:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ytterst seriös sammanfattning. Hoppas att Saab, lokaltrafiken, Linköping och Malmen också sett alla dessa missar, och försöker fixa till söndagen.

Fler bussar är insatta, vad jag vet. De borde verkligen ha haft beredskap för det redan under lördagen. De har ju som sagt verkligen pushar för att man ska åka buss.

Gällande maten var det riktigt tråkigt att läsa. Såg dock innan att det mest skulle handla om kall mat. Jag hade hoppats på att kunna frossa i något skapligt smarrigt, gärna sittandes med ett glas vin till, och med utsikt över uppvisningarna.

Jag märkte inga konstigheter på söndagen. Det låg något skräp på rullbanan vid ett tillfälle vilket ledde till ett stando men allt flöt på som det skulle sedan.

Frecce Tricolori var en klar höjdpunkt. Otroligt imponerande och som extra knorr försökte en italienare kommentera uppvisningen genom att prata svenska! Detta behöver han öva mera på till nästa gång - men det gjorde ju inget så...
Senast redigerad av Eerieye 2026-08-23 kl. 20:07.
Citera
2026-08-24, 01:00
Medlem
Citat:
I Sverige om ett år förhoppningsvis, det händer att flygvapnet ställer in vissa år om de inte kan avsätta tillräckligt med resurser.
Men inte brukar det vara lika stort, eller?
Citera
2026-08-24, 01:25
Medlem
Otroligt att man behöver gå in på lokaltidningen för att läsa om evenemanget. Trodde att det var stort för hela landet. Men klart, man kanske inte skulle ha haft det samma helg som Lundell gifter sig.

Tack och lov kryllar mitt Facebook-flöde av rapporter och små filmer.
Citera
2026-08-24, 06:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag märkte inga konstigheter på söndagen. Det låg något skräp på rullbanan vid ett tillfälle vilket ledde till ett stando men allt flöt på som det skulle sedan.

Frecce Tricolori var en klar höjdpunkt. Otroligt imponerande och som extra knorr försökte en italienare kommentera uppvisningen genom att prata svenska! Detta behöver han öva mera på till nästa gång - men det gjorde ju inget så...

Nu vet jag vad det var som låg på rullbanan, det var en Vampire som tappade "glastaket" och de fick plocka delar och sopa. Jag undrade varför Vampiren kom tillbaka i st f att lyfta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in