Besviken på det mesta vad gäller Linköping Malmen om jag jämför mot Uppsala Ärna. Har varit på Ronneby en gång också men var där väldigt kort och minns inte så mycket.
Skulle inte åka långväga om du planerar att åka dit imorgon söndag.
Linköping Malmen (var där på lördagen):
- Tur jag scoutade parkering i förväg och valde ett villaområde ett par km bort, för köerna till bussarna (både till Linköping och parkeringsplatserna) var brutala. Jag tar pendeltåget till Uppsala men vad jag vet där så ligger alla(?) parkeringar inom gångavstånd så det behövs inga bussar till parkeringarna.
- Flyguppvisningen skedde långt bort från åskådarna bortanför södra kortänden av landningsbanorna. I Uppsala sker det längs med landningsbanan väster om den, man kommer närmre i Uppsala. Gick så långt söderut det gick i på Malmen men vid änden av området för publik låg byggnader och träd så då såg man inte flygplanen när de var på minimumhöjd, hugg ner träden för fan!
Det här punkten är största besvikelsen med Malmen, det långa avståndet till planen.
- Området för spotters var märkligt arrangerat för det gjorde så övrig publik kom 50m längre bort än nödvändigt för mellan området där spotters stod och den allmänna publiken var det ett döutrymme på just 50m. I Uppsala bygger de upp läktare för spotters i flera nivåer så de inte behöver ta upp så långt område och dessutom inget döutrymme.
- Maten ett skämt. Enda varma maten jag såg i området var varmkorv annars kalla sallader. I Uppsala senast hade de tagit dit en massa foodtrucks utöver den vanliga serveringen av hamburgare och korv. Okej man kommer inte till en flyguppvisning för maten men när det enda varma är varmkorv blir det en besvikelse.
- Mellan kl 13.00 till 13.40 var det lunch/bullerpaus, alltså inga uppvisningar. Då drog de igång musik i speakersystemet som ju alltid låter för jävligt med det eko som uppstår vid en sådan här tillställning.
- Speakers som pratade sönder uppvisningarna. Värst var nog den kvinnliga speakern som före Spitfire/Mustang uppvisningen sa nu ska vi inte prata så mycket utan lyssna på ljudet när de flyger iväg, precis när de lättar ja då drar hon igång och börjar prata

. Inte specifikt ett Malmen-problem för hon håller på så här på alla uppvisningar.
- Flygprogrammet, det med exakta tider, publicerades först samma morgon. Jag har alltid kunnat läsa det i förväg för att se vilken tid på dagen jag senast måste vara där för att inte missa något intressant.
- Dålig synkronisering av flygfarkosternas uppvisning som störde upplevelsen. Två exempel, när Blérioten flög så fick den flyga i ett par minuter sedan kom en helikopter som snurrade runt och överröstade den över 100 år gamla Blérioten totalt så något mer motorljud fick man inte höra.
Överflygningen med A300 och 2st JAS39 i konfiguration för air refueling kom för tidigt, så tidigt att Spitfire/Mustang-uppvisningen fortfarande pågick så hade man ögonen på de sistnämnda missade man de förstnämnda.
Hoppas det är Uppsalas tur nästa år!