2024-11-17, 20:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Här åker julgran upp 23 december och ned tjugondedag Knut.
Iofs är jag mer ålderdomlig på den punkten än mina föräldrar. De satte upp granen någon helg, eller max två, före julafton.

Håller med om att det känns som att det börjas tidigt med skyltning. Förr var ju julskyltningens första dag en märkesdag.

Säkert amerikansk påverkan. Där verkar folk ha plastgran, då kan man ju sätta upp den när man vill eftersom den inte barrar och blir ful.
De tar ju ned sin på annandagen, vilket ju är helt otroligt med tanke på hur religiösa de verkar vara. Om en baptist inte bryr sig om Trettondagen kan man ju förstå, men det vimlar väl av katoliker där?

Jag erkänner dock att jag börjar julstäda redan i november. Lite i taget för att inte ledsna. Putsa fönster, röja och feja balkongen, rensa garderoben, rensa avloppen så att det inte blir stopp när man ska julbada och julbaka för då bli man ju sur och trist.
I New York finns (eller fanns?) en affär på 5:e gatan som enbart säljer (sålde) julprylar året runt. Så ja, det är nog Amerika som ligger bakom tidigareläggandet av julen. Som vanligt...
Citera
2024-11-17, 20:47
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
TS har en fucking poäng. Redan för en månad sedan så såg jag Trocadero Julmust tokexponerad bröve kassan. Jävla vansinne.

September kom det fram julgodis och julmust i butiker där jag bor Jag gissar på att det är förra julens parti som blev över. Butiker tar chansen att sälja ut för att fylla på nytt närmare december. Ikea är oftast tidigast med jul.
Citera
2024-11-17, 20:50
Medlem
ZZQWrsds avatar
Ju tidigare dom börjar sälja julsaker, desto mer pengar tjänas. Så fort klockan slår 25 december börjar antagligen påskägg säljas, för att, återigen, tjäna pengar.

Men ja jag håller med om att den är aningen för tidig.
Citera
2024-11-17, 21:27
Medlem
Idag såg jag första adventsstjärnan i ett lägenhetsfönster, ljusslingorna har folk börjat sätta upp sedan en tid. Visst är november en grå och lite trist månad, men då är det ju så mycket effektfullare om allt blir upplyst första advent. Däremot har jag passat på att köpa lutfisk, för att slippa springa och jaga efter den närmare jul. Annan hållbar julmat köper jag också gärna lite då och då, för att slippa stressen, samma med julstädningen. Pyntet sparar jag till dagen före julafton.
Citera
2024-11-17, 22:56
Medlem
mirosas avatar
Julen precis som allt annat i detta land är konsument dagar. Ju tidigare den kommer desto mer pengar slösar folk på "julen"
Citera
2024-11-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK då, slutet av november. Men nu börjar ju jultramset i början av november eller rentav slutet av oktober...
Ok fast det var ju inte det du sa. Men alla kan få ändra sig
Citera
2024-11-18, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God dag,

I går hörde jag min första julsång.. mot min vilja förstås, men eftersom att det sker via reklam blir man försvarslös om man konsumerar medier.

De senaste fem-tio åren har jag upplevt att stojet runt jul tilltar betydligt tidigare för var år som passerar. Då jag någon vecka innan allhelgona skulle köpa halloween-pynt fanns det knappt något med halloweentema kvar i butiken. Det som fanns var tomtar och knytt till förbannelse. Man hinner alltså inte ens vänta ut årstiderna i butikerna längre, innan nytt skit ska på plats. Till jul lär vi väl hitta påskris och hönor på hyllorna.

Jag gissar att handeln i stor mån styr över detta fenomen, och eftersom att vi handlar är det inte orimnligt att tänka att även folk börjar "fira" en aning tidigare.

Missförstå mig rätt nu, jag gillar julen. Kanske framför allt tanken på jul innan den varit. Jag tycker det är mysigt att sätta glögg, äta gott och så vidare. Jag är till och med något av en ambassadör för julavatarer här på forumet. Men jag vill inte ha ännu mer av jul. Man är rätt mätt på allt vad jul innebär dagen efter julafton om man bara tänker december som julmånad. Hur fan ska man orka med halva november också?

Vad tror du?

Kommer vi fira jul i två månader snart?

Köper du julpynt i november, eller hur kan handeln hålla på så här?

Redan trött på skiten.
Butikerna skyltar alldeles för tidigt.
Star fm kallar sig julkanalen 🤦.
Några markkanaler på tv'n visar redan julfilmer.
När det väl är jul börjar väl butikerna skylta för midsommar firandet.
Citera
2024-11-18, 08:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Ok fast det var ju inte det du sa. Men alla kan få ändra sig
Jag insåg att du hade rätt!
Citera
2024-11-18, 10:36
Medlem
Nog kommer julen tidigare varje år. Ungar kom i juli (jag skämtar inte) och knackade på och ville kränga jultidningar. Jag trodde det var ett skämt, men icke. Det hade varit betydligt roligare - och ökat min köpvilja - ifall de åtminstone kallat de för juli-tidningar. Det hade närt pappaskämtgenen.
Citera
2024-11-23, 18:43
Medlem
ormbitens avatar
Julen är inget annat än ett ekonomiskt jippo som härstammar från en påhittad religiös högtid.
Det handlar uppenbarligen om att slå mynt av saken under så lång tid som det bara går.

Man kan ju inte annat än bli trött i huvudet på att radiokanalerna spelar julmusik dygnet runt från mitten av november fram till nyårsdagen.

Snart lär det väl vara jul från oktober till december...
Citera
2024-11-23, 20:51
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Inte sett nåt särskilt juligt än så länge. En (opyntad) gran åkte opp vid min lokala tunnelbana för en vecka sen och har sett pepparkakor annonseras på Hemköp men det är väl allt. Känns som att det fortfarande är 1a advent som gäller om man inte aktivt går runt och letar.
Citera
2024-12-08, 18:46
Medlem
I min lokala butik har man redan sålt semlor i ca en månad. Traditionell tidpunkt för dessa är som bekant februari/mars. Minns att det var gravt kontroversiellt när de körde Ture Sventon som julkalender i början på 90-talet och några butiker dristade sig till att sälja dessa redan före jul. Tidens melodi är att allt ska finnas tillgängligt för alla alltid.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in