2024-11-17, 12:42
Medlem
bzsx0809s avatar
Du ska vara glad att du inte bor i Filippinerna, där börjar man med julen i september.
Citera
2024-11-17, 12:46
Medlem
DoktorNos avatar
Min upplevelse är att det är tidigare än förr. Mycket tidigare. När jag var barn på 70-talet drog julhandeln igång på skyltsöndagen som inföll första advent. Och det vara bara den dagen som butikerna hade öppet en söndag. Åtminstone i min hemstad. Och då åkte även adventsljusstakarna fram hos folk. Hos de allra flesta togs inte julpyntet fram förrän sista veckan före jul och julgranen togs in och kläddes den 23:e.

Fast det var en period för 10-15 år sen som butikernas julhandel startade redan i mitten av oktober men sen blev halloween poppis och butikerna började sälja sånt skit och sköt fram julgrejerna några veckor.

Så julhandeln har blivit lite senare de senaste åren men ändå mycket tidigare jämfört med "förr".
Citera
2024-11-17, 13:06
Medlem
stolenChevys avatar
TS har en fucking poäng. Redan för en månad sedan så såg jag Trocadero Julmust tokexponerad bröve kassan. Jävla vansinne.
Senast redigerad av stolenChevy 2024-11-17 kl. 13:22.
Citera
2024-11-17, 13:30
Medlem
Prodelins avatar
Jag tycker julgrejset dragit igång extremt tidigt i år, är folk så deppiga eller vad?
Citera
2024-11-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Nej, det har sett ut så här säkert 100 år.

Absolut inte. Detta är något som kommit de senaste årtiondena. En gång i tiden var handlarna rätt duktiga på att inte börja med julskyltning och liknande förrän den 1:a advent. Det var rent av en grej.

Men nu som sagt. Nu handlar det nog mer om lagerhållning. Julmust såg jag i affären i början av Oktober. Nu har redan som sagt allt dykt upp i affärerna sedan ett par veckor tillbaka. Från prydnader till mat. Det enda jag inte hört ännu är "hej tomtegubbar" på repeat. Men det kommer nog snart.

Resultatet blir som sagt också sedan att julrean, om det nu kan kallas det, börjar tidigare också.

Det finns helt enkelt inte några traditioner att hålla på längre. Kommersen segrade, inte helt oväntat.
Citera
2024-11-17, 14:30
Avslutad
Självklart kapitalismen vet ingen gräns. Det senaste imponerade tramset "Black Friday" fanns inte i Sverige för ca 10år sen.

Julmust och julpynt i butik redan i Oktober. Bögar på Mix Megapol börjar (tack och lov bara online) med julmusik dygnet runt redan 1 nov.
Citera
2024-11-17, 17:54
Medlem
exoticspices avatar
Tycker att julfilmerna varje kväll på olika kanaler kommer tidigare för varje år, men det kanske inte stämmer. De började i alla fall att börjas sändas i mitten av november.
Citera
2024-11-17, 18:19
Medlem
mysigt att plocka upp julstjärnan adventsljusstaken
men den jävla julmusiken kan man klara sig utan
Citera
2024-11-17, 19:06
Medlem
Själv gillar jag kunna göra alla inköp för julen i november. Så får man en stressfri jul i december.
Citera
2024-11-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, jultjatet börjar mycket tidigare nu. Förr drog det igång runt första advent. November var helt julfri. Men det är så klart de desperata handlarna som driver den här otrevliga trenden. Hoppas att de får en rejäl backlash och folk börjar strunta i julen!
Men asså första advent kan ju vara i november också så det där håller inte de du säger… helt julfritt i november och sen säger du man drog igång första advent, i november?
Citera
2024-11-17, 19:57
Medlem
Timoteuss avatar
Här åker julgran upp 23 december och ned tjugondedag Knut.
Iofs är jag mer ålderdomlig på den punkten än mina föräldrar. De satte upp granen någon helg, eller max två, före julafton.

Håller med om att det känns som att det börjas tidigt med skyltning. Förr var ju julskyltningens första dag en märkesdag.

Säkert amerikansk påverkan. Där verkar folk ha plastgran, då kan man ju sätta upp den när man vill eftersom den inte barrar och blir ful.
De tar ju ned sin på annandagen, vilket ju är helt otroligt med tanke på hur religiösa de verkar vara. Om en baptist inte bryr sig om Trettondagen kan man ju förstå, men det vimlar väl av katoliker där?

Jag erkänner dock att jag börjar julstäda redan i november. Lite i taget för att inte ledsna. Putsa fönster, röja och feja balkongen, rensa garderoben, rensa avloppen så att det inte blir stopp när man ska julbada och julbaka för då bli man ju sur och trist.
Citera
2024-11-17, 20:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Men asså första advent kan ju vara i november också så det där håller inte de du säger… helt julfritt i november och sen säger du man drog igång första advent, i november?
OK då, slutet av november. Men nu börjar ju jultramset i början av november eller rentav slutet av oktober...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in