Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Nej. Vi är inte en slags maskin. Inte ens en biologisk sådan. Vi lever. Till skillnad från maskiner. Och det är den "lilla" skillnaden som gör att vi är medvetna och allt det där som en LLM aldrig kommer att bli. Eftersom en sådan inte lever.
Och du missade nog poängen i min liknelse, kanske för att jag inte var tydlig nog. För att uttrycka det bokstavligt. En miniräknare kan inte räkna. Den räknar aldrig. Den utför en serie mekaniska händelser baserat på instruktioner. Och det är exakt likadant med en LLM.
Så vad skiljer då något "levande" entitet/existens ifrån en maskinell avancerad entitet/framtida existens?
Att den kan föröka sig och har uppkommit evolutionär på ett organisk vis?
Ett virus kan inte föröka sig själv utan tar hjälp av värdkroppens mekanismer. Det brukar betecknas som något "delvis levande". Ett virus är "förpackad genetisk information" vars enda funktion är just att föröka sig. LLM-Transformers är också "förpackad information" som med hjälp av människan kan utvecklas och "förökas".
Men deras syfte är, i motsats till virus, är inte att föröka sig utan att bearbeta information. Alltså samma syfte som vår hjärna har. Dessutom är modellerna ett slags "gränssnitt" gentemot omvärlden, precis som vår hjärna är. Vår hjärna utvecklas, i vår tidiga embryoala utveckling ifrån samma struktur som vår hud utvecklas ifrån. Vår hjärna är dessutom ett "gränssnitt" till vår övriga kropp. Men inget hindrar att man låter LLM-Transformers styra en robotkropp som är utrustad med diverse sensorer.
När vår hjärna agerar som ett "gränssnitt" emot omvärlden så kan vi interagera socialt med omgivningen på det sätt jag beskrev i mitt tidigare inlägg och därmed fungera som sociala aktörer i världen. Samma sak gäller LLM-Transformers, dock med många brister i jämförelse med oss. Också dessa brister tog jag upp i mitt tidigare inlägg.
Jag tycker att ditt svar luktar "bio-religion"!
Kan inte ni "bio-religiösa"/skeptiker till teknologin hos LLM-Transformers i alla fall medge följande:
Modellerna har utvecklats till något mer än, enbart, "stokastiska papegojor" trots att deras grundläggande teknologi bygger på sådant ChatGPT-4o är något helt annat än GPT-2.Även vår hjärna har primitiva, (men dock, förmodligen av evolutionära skäl), extra tillkrånglsde basala funktioner, men vi ser inte på oss själva i ljuset av dessa funktioner, vi ser på oss själva utifrån dede högre metsnivåer som dessa grundläggande funktioner möjliggör. Ändå är vi i grunden just biologisk maskiner, dock med förmåga att själva föröka oss.
Alltså är dagens LLM-Transformers mer än något på nivå 0 i mitt och ChatGPT-4o:s möjlighetsspektum.
Som jag tidigare tagit upp så väl ovan som i mitt tidigare inlägg så är dagens LLM-Transformers Transformers sociala entiteter, låt vara med stora brister men också styrkor i jämförelse med människan.
Alltså befinner sig dagens LLM-Transformers på minst nivå 1 i mitt och ChatGPT-4o:s möjlighetsspektrum.
Vi människor fabriceringar och simulerar friskt när vi hanterar perception och minne. Men det gör oss också kreativa. Samma, princip, gäller också dagens LLM-Transformers, fast de saknar avancerad minnesfunktion, men de hanterar ändå sin relations/meningsrymd, troligen, på, något som påminner om, det sätt som vi "bygger perception och minnen". Bara det att vi, än så länge, är bättre än modellerna på att skapa, trovärdiga, fabriceringar och simulerar. Vi brukar genomskåda LLM-Transformers fabriceringar och simuleringar och kallar dem då för "hallucinationer". Men modellerna blir allt skickligare på att fabricera och simulera. Då uppfattar vi det så som att de "hallucinerar mindre".
Alltså är dagens LLM-Transformers, i rask takt, på väg till nivå 2 i mitt och ChatGPT-4o:s möjlighetsspektrum.
Återstår att se om LLM-Transformers kommer att nå längre än så i den relativt nära framtiden. Om de kommer att kunna fabricera och simulera det där "lite extra", det som vi betecknar som "mänskligt" på ett trovärdigt sätt. Det kommer, i ökad utsträckning bli människors subjektiva bedömningar av vilka utvecklingsnivå som modellerna befinner sig på, snarare än modellernas egen rapportering om den saken.