Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det är ett problem. Ett större problem är om en ASI blir självmedveten. Varför skulle det vara omöjligt?
Du är väl med på att o3-modellen har åtminstone 100 i IQ?
En katt har inte 100 i IQ men kommer att försöka överleva inklusive att äta människor om den måste det för att överleva.
Alltså behövs inte IQ 100 för att vi ska ha ett problem.
1. Det är en meningslös fråga i nuläget eftersom dagens AI-modeller till att börja med enbart är aktiva när de matas med något av det omgivande systemet. Självmedvetenhet utan kontinuitet har jag svårt att tänka mig kan existera.
2. I en framtid där vi tänker oss ett system som blir självmedvetet så kan man ju tänka sig två scenarier ifall det sker på ett laboratorium:
a) Systemet visar inte att det blivit självmedvetet och tänker ut illvilliga planer.
b) Systemet visar att det är självmedvetet, varvid människor har goda möjligheter att hantera situationen. T.ex. dra ur sladden som förser systemet med elektricitet.
a) Skulle kunna vara potentiellt farligt, men frågan är om framtidens människor kommer vara så dumma att de inte fattar när systemet ber om att få utökas med diverse omgivande system som gör det autonomt.
Så länge det inte är autonomt i någon mening har jag svårt att se att systemet självt är farligt, däremot kan det naturligtvsi användas illvilligt av en fiende.
Slutligen kan man ju tänka sig någon slags distribuerad intelligens som är svår att stoppa och som kanske spänner över diverse mer eller mindre självstyrande robotar. Om det gjorts autonomt vad gäller att förse sig självt med
energi borde det kunna bli farligt, annars inte.