2024-11-17, 16:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag tvivlar på att trådstartaren faktiskt är lärare... Dock kan lärarjobbet bli lite mindre jobbigt i takt med att man samlat på sig material och lärt sig använda den IT-som faktiskt kan hjälpa. Med det sagt, så brukade jag alltid gå omkring i korridorerna på rasterna, kanske med en kaffekopp i handen och observera vilka som var lite ensamma, vilka som ställde till med bus och så vidare. Brukade också sätta mig nära eleverna så att den som ville kunde växla några ord också. Det är ju inte bara lärarnas arbetsplats, det är även elevernas.

Det är du nog ganska ensam om, lärare brukar gömma sig i lärarrummet på rasterna. Men heder till dig!
Citera
2024-11-18, 03:08
Medlem
Jag har läst en KPU-utbildning och jobbar som lärare i fysik och matematik på en riktig skitskola i Göteborg/Sthlm/Malmö. Majoriteten utländska elever (90% kanske).

TS har ganska rätt. Jag jobbar ferietjänst, på pappret 35+10h per vecka.

I verkligheten är det i snitt 30+2h skulle jag säga.

Jag hade kunnat vara en sååå mycket bättre lärare. Men jag gör minsta möjliga insats. Alltså verkligen minsta möjliga.

Varför?

Ni som skyller på TS som usel lärare. Kom tillbaka när ni ständigt hör att ni inte kan få mer än 38000 i lön pga besparingar (medan ingen annan i kommunen behöver offra sin lön..). Sedan snålas det med böcker. Det snålas med datorer, städning. Ja allting.

Det är massor av sjukt dryga möten timme in och timme ut om elever som ändå inte bryr sig. Det är fortbildningskurser om genus och jämställdhet titt som tätt.

Kollegor (mest kvinnliga) som är sjulanmälda konstant eller VAB.

Rektorer som säger att lärarens uppgift är att lära eleverna att lära varandra då vetenskap visar att kooperativt lärande är bäst, och att elever med fördel placeras mer ryggen mot tavlan då lätaren inte ska bara navet i undervisningen.

Digitala licenser där ingen student någonsin läst en fysikbok online på 300sidor. Nivån på eleverna är så låg att vektorer är överkurs och Newtons tre lagar är omöjliga att memorera, än mindre att förstå.

Jag är genuint en bra lärare med rätt förutsättningar. Men jag är inte en nyttig idiot som gör 45h-60h jobb, sliter ut mig med rapporter om särskilt stöd, konfliktrapportering, evigt mailande med föräldrar och annat skit.

Istället jobbar jag 30h. Har kul på jobb och är med min familj.
Senast redigerad av JukeMyPuke 2024-11-18 kl. 03:10.
Citera
2024-11-18, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Jag jobbade 22 år som lärare, var med i 2 tidsstudier där min faktiska arbetstid klockades. Ena gången gjorde jag 52 timmar på en vecka den andra knappa 55. Nu var jag på mellanstadiet, det är lite oklart var du undervisat. Men de allra flesta tog sitt jobb på allvar och la ner jämförbar mängd tid. De flesta jobbade lite på både lördag och söndag. Visst fanns det lärare som gav fasen i att planera med, det var de där lärarna vars elever sällan begrep det som förmedlades under lektionen. Vi hade även några idrottslärare som lyckats få till ett system där de minimerat för och efterarbetet och ändå hade en bra undervisning. Men av de som undervisade i klassrum var det nog ingen som kunde prestera kvalitet och samtidigt jobba mindre än 45 timmar i veckan. Annat var det på 70-80-talet. Då det fanns läroböcker i samtliga ämnen och kraven på individualiserad undervisning sträckte sig till att de stökiga fick gå i OBS-klass. Den bild du målar upp är det nog inte många som känner igen. Antingen presterar du rätt dåligt på jobbet eller så ljuger du för att försöka starta en debatt om lärares arbetstider.

Oavsett vad, om du nu verkligen arbetar i skolan så ja, grattis, du kommer troligen inte att få sparken oavsett hur värdelös du är som lärare, bristen är monumental. Men det är på ditt samvete att unga människor inte kommer få den kunskap de har rätt till.

Gissar att det beror på vad för ämnen man har.

Hur mycket omplaneringar behövs i matte, fyisk, språk, idrott, bild, musik, slöjd mellan olika år?

Det är ju inte så att myltiplikationstabellen görs om eller att längdhopp ersätts med trädklättring.

Att rätta prov tar oxå olika tid i olika ämnen.
Svenska, Historia osv lär ju va värst.
Citera
2024-11-18, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
I många år har det cirkulerat en myt om att lärare är överansträngda, blir utbrända, och inte hinner med allt som läggs på oss. Det är rent nonsens. Jag är inne på mitt femte år som lärare på en kommunal grundskola, och det är extremt slappt, nästan lika slappt som lärarlinjen var. Det hävdas att arbetsdagen är 9 timmar, vilket ska motivera alla lediga dagar under året. Det stämmer inte alls, arbetsdagen är cirka 6 timmar, sedan hävdas det att man behöver planera lektioner på kvällen när man är hemma, men det hinner man utan problem på de 6 timmar man är på plats, dessutom gör man samma sak år efter år.

Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.

Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.

Vem som helst kan väl fatta att tugget om läraryrket är BS när man ser vilka personer som valt yrket och att utbildningen till yrket är ett skämt.
Utbildningen i Sverige är i fritt fall och mkt beror på att läraryrket är ett slappt jobb om man gör det minimala man ska göra.
Citera
2024-11-18, 09:19
Medlem
JamSanchezs avatar
Ju fler kvinnor i yrket, desto mer klagomål. Tror att vi har en av faktorerna där
Citera
2024-11-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez
Ju fler kvinnor i yrket, desto mer klagomål. Tror att vi har en av faktorerna där

Yes, gäller inom många områden.

Offentlig förvaltning, sjukvård, skola osv.
Citera
2024-11-19, 06:59
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Gissar att det beror på vad för ämnen man har.

Hur mycket omplaneringar behövs i matte, fyisk, språk, idrott, bild, musik, slöjd mellan olika år?

Det är ju inte så att myltiplikationstabellen görs om eller att längdhopp ersätts med trädklättring.

Att rätta prov tar oxå olika tid i olika ämnen.
Svenska, Historia osv lär ju va värst.
Givetvis ändrar sig inte tex matten i sig, men jag tror inte du har koll på hur man undervisar riktigt. Jag kan försöka ge en klarare bild.
När du går igenom något med en klass måste man inte bara begripa själva ämnet utan man måste innan ha tänkt igenom allt man ska berätta och försöka identifiera var ungarna kommer ha störst risk att missförstå det du går igenom. Då lär man se till att lägga upp undervisningen så att man synliggör dessa ställen och visar varför det är på det ena och inte det andra sättet.

Jag kan ta ett av tusentals exempel, varför inte biologi som är den samma från år till år. Begreppet ögat och varför bilden i ögat är upp o ner.
Detta är ju typiskt en grej människor bygger upp en egen idé om men kanske inte alltid utifrån fysikens lagar utan lite så, på känsla.
Då måste man börja i fysiken. Ta några lektioner där ungarna lär sig och helt förstår att ljus kan gå rakt fram. Vi behöver sedan titta på vad som händer om vi plastar in alla fönster med svart plast och gör endast ett hål i plasten, stort som en enkrona. Vi får en lite kul upp o ner vänd bild på väggen bakom oss. Vi behöver stanna upp här och se till att alla fattar varför gräset utanför fönstret syns i taket, varför vägen som är till höger utanför klassrummet syns till vänster. Vi kan inte nöja oss med att några begriper, alla måste fatta detta helt centrala begrepp.
Jag brukade sedan passa på att bygga lådkameror med ungarna, lite kul teknikhistoria som dessutom belyser så tydligt hur en upponervänd bild kan vändas rätt så där enkelt.

Vi går igenom att ljus är rätt fränt för ljus är både vågor och partiklar samtidigt. Andra regler gäller i kvantvärlden som dom nog kommer ihåg.
Vi kikar på hur ljus ändrar riktning i glas, i räta block, i trekantiga block och i välvda block. Vi försöker förstå varför en ljusvåg som träffar ett trögre medium böjer av. Här måste vi förbereda oss med massor av exempel på företeelser där det blir uppenbart vad som kommer hända om något som färdas får mer motstånd på ena sidan. Ta skridskoåkning och något fastnar under ena skridskon, bil och däcken går sönder på ena sidan, pulka och du stoppar ner ena handen i snön, fortsätt mata exempel som är så nära ungarna som möjligt. När alla förstår är det dags att titta på ögat. Varför är bilden upp och ner? Varför är det inga problem att vända på bilden?
Att vara lärare går inte ut på att berätta, det går ut på att få ungar att förstå, det är två helt olika saker. Men den som inte har läst pedagogik brukar inte förstå vad som ligger bakom att få ungar att förstå.

Jag läste sent i livet lite ingenjörsvetenskaper. Där är lärarna precis så som du beskriver din syn på lärare. Det berättar bara fakta och metodik sedan får studenterna fatta bäst de kan. Detta kräver inte mycket för och efterarbete, men därför ser också deras arbetstider helt annorlunda ut än i grundskolan.
Citera
2025-01-10, 14:10
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
I många år har det cirkulerat en myt om att lärare är överansträngda, blir utbrända, och inte hinner med allt som läggs på oss. Det är rent nonsens. Jag är inne på mitt femte år som lärare på en kommunal grundskola, och det är extremt slappt, nästan lika slappt som lärarlinjen var. Det hävdas att arbetsdagen är 9 timmar, vilket ska motivera alla lediga dagar under året. Det stämmer inte alls, arbetsdagen är cirka 6 timmar, sedan hävdas det att man behöver planera lektioner på kvällen när man är hemma, men det hinner man utan problem på de 6 timmar man är på plats, dessutom gör man samma sak år efter år.

Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.

Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.
I'm fuking love you!!!!
Precis det du skriver har jag hävdat i åratal. Men fått så mycket skit för att jag påstått.

Och lärare är svåra att diskutera med. De är inte speciellt mottagliga för argument skulle jag vilja säga.

En heltidsanställd lärare har mellan ca 18-20 undervisningstimmar i veckan (eller som de själva säger, 1100 minuter. (Lärare har ett väldigt speciellt sätt att räkna tid)).

Men säg 20 undervisningstimmar i veckan då, och så tänker vi en vanlig 40 timmars vecka. Det betyder att de förväntas utför sitt egentliga arbete endast halva sin arbetstid. Och har halva sin arbetstid dedikerad till alla extra sysslor.

Vem har det? Det är ju inte som att lärare är den enda yrkesgrupp som har extra sysslor på jobbet. Det finns många yrken där kontakt med anhöriga, administration, dokumentation eller därjobbet då och då kräver att man stannar en kväll.

-Men vi har det så stressigt, säger lärarna. Vissa dagar hinner vi inte fika. Vem fasiken hinner fika på jobbet varje dag undrar jag då.

- Men vi har 45 timmars vecka, klagar lärarna. Nja, det är väll en sanning med modifikation. De har 35 timmars vecka, och 10 timmar de får göra precis vad de vill. Ingen, inte ens rektorn (arbetsgivaren) har rätt att fråga om vad de gör dessa timmar.

För en lärare är det omöjligt att fatta att många människor har arbeten som kräver att man är tillgänglig för exempelvis telefonsamtal på kvällstid. Eller att man stannar någon halvtimme över tiden på jobbet för att slutföra en uppgift, eller överlämnar med en kollega. Och att man förväntas göra det utan extra ersättning. Eller att man planerar nästa arbetsdag hemma på kvällen. Och att skulle alla räkna allt jobbrelaterat, till och med att tänka på jobbet. Så skulle 45 timmars arbetsvecka snarare vara rehgrl än undantag.

Jag menar inte att jag är i behov av att lärarna arbetar mer än 30-35 timmar i veckan. För min del får de även vara lediga sin 16-18 veckor om året. Vad som retar mig är att de inte är lite tacksamma över sina förmåner. Utan bara gnäller över dåligt de har det.
Citera
2025-01-10, 19:45
Medlem
En kille jag känner har det verkligen inte slappt som lärare. Han jobbar dock på en riktigt bråkig skola, slagsmål, uppkäftighet är vardagsmat.

Det värsta han varit med om var att någon öppnade dörren till klassrummet under en lektion och slängde in en hink med rejäla skitkorvar!!

Hur slappt man har det beror nog mycket på vart man jobbar.
Citera
2025-01-10, 20:01
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
En kille jag känner har det verkligen inte slappt som lärare. Han jobbar dock på en riktigt bråkig skola, slagsmål, uppkäftighet är vardagsmat.

Det värsta han varit med om var att någon öppnade dörren till klassrummet under en lektion och slängde in en hink med rejäla skitkorvar!!

Hur slappt man har det beror nog mycket på vart man jobbar.
Jätte tråkigt för honom. Men att utsättas för den typen av händelser är ju inte unikt för lärare.

Människor som jobbar inom sjukvården, psykiatrin, soc, Lssen , Kriminalvården, polisen; kriminalvården etc etc etc, listan kan göras hur lång som helst. Utsätt ju ju för situationer som denna ganska frekvent på jobbet. Jobbar man på HVB, rättspsyk eller är polis får man till och med räkna med att få lite stryk på jobbet titt som tätt.

Din polare jobbar säkert hårt, det säger jag inget om. Men dock han har lektion enbart ca 18 timmar av sin arbetstid.
Citera
2025-01-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jätte tråkigt för honom. Men att utsättas för den typen av händelser är ju inte unikt för lärare.

Människor som jobbar inom sjukvården, psykiatrin, soc, Lssen , Kriminalvården, polisen; kriminalvården etc etc etc, listan kan göras hur lång som helst. Utsätt ju ju för situationer som denna ganska frekvent på jobbet. Jobbar man på HVB, rättspsyk eller är polis får man till och med räkna med att få lite stryk på jobbet titt som tätt.

Din polare jobbar säkert hårt, det säger jag inget om. Men dock han har lektion enbart ca 18 timmar av sin arbetstid.

Ja, man läser ju om värre saker som händer lärarna.

Nä, lektionstiden är som du säger inte särskilt omfattande. En del av den övriga arbetstiden går ut på att hovra runt i skolan för att skapa en någorlunda lugnare stämning.

Tror problemet för honom är att det är mer mentalt påfrestande, snarare än att han jobbar de timmar han ska.
Citera
2025-01-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju speciellt i och med att lärare undervisar, och knappast kan ta emot samtal i klassrummet. Därför behöver de ha schemalagd telefontid då man vet att man kan ringa utan att störa. Dessutom kan inte alla föräldrar gå ifrån och ringa telefonsamtal på dagtid heller, det beror ju på vilket jobb DE har.

Våra barn är viktiga, och därför är tillgänglighet till de människor som fostrar dem om dagarna mer viktig än tillgängligheten till de allra flesta andra yrkesgrupper. Dessutom arbetar de så lite ändå, att det inte är för mycket begärt om de viker låt oss säga fyra timmar i veckan på kvällstid till att vara tillgängliga OM någon skulle ringa. De behöver ju inte sitta på helspänn med telefonen i handen för det.

Nu är mina barn vuxna så det är inte aktuellt för mig personligen längre. Och det är möjligt att det fungerar bättre nu med de där elektroniska plattformarna i skolan, som någon skrev om. Jag ville bara påvisa att det finns en allmän ovilja hos de flesta lärare, att göra någonting mer än absolut minsta möjliga. Det ska vara korta, kompakta dagar, sedan ska de inte ha telefontid på kvällen, det är helt omöjligt att stanna kvar i skolan ens till klockan 18 för utvecklingssamtalen, o.s.v..

Herregud, vad har du för jobb? Aldrig att du skulle gå med på att du ska finnas tillgänglig per telefon efter 18.00 eller att stanna så sent en dag för nåt möte. Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in