2024-11-14, 14:00
Medlem
JymdKjams avatar
Frågan har hängt i luften ett tag, men nu har världens näst bästa damåkare (efter Shiffrin) bestämt sig till slut:

https://www.expressen.se/sport/alpint/lindsey-vonn-gor-comeback-/

Citat:
– Självklart skulle jag inte göra det här om jag inte hoppades på att tävla. Jag har ambitioner. Jag älskar att åka fort. Hur snabbt kan jag åka? Jag vet inte.

Vonn har bland annat 82 världscupsegrar och tre OS-medaljer på sitt cv.

Hon utesluter inte OS i Milano Cortina 2026 men har svårt att ge besked i nuläget.

https://www.nytimes.com/2024/11/14/us/lindsey-vonn-world-cup-retirement.html

Hur kommer det att gå?
Senast redigerad av JymdKjam 2024-11-14 kl. 14:03.
Citera
2024-11-14, 14:42
Avslutad
Alltid lite pinsamt att först sluta med dunder och brak och sedan komma tillbaka..
Citera
2024-11-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Alltid lite pinsamt att först sluta med dunder och brak och sedan komma tillbaka..
Varför skulle det vara pinsamt?

Där och då ansåg hon att det var slutet.
Efter ett antal år har suget och tanken på en comeback dykt upp.
Roligt men jag tror att hon får *väldigt* svårt att nå några högre placeringar.
Citera
2024-11-14, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför skulle det vara pinsamt?

Där och då ansåg hon att det var slutet.
Efter ett antal år har suget och tanken på en comeback dykt upp.
Roligt men jag tror att hon får *väldigt* svårt att nå några högre placeringar.

Hoppas för hennes skull att hon blir bra igen annars är det nog bara jobbigt att försöka krypa iväg om det går åt h-vete.
Citera
2024-11-14, 15:38
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hoppas för hennes skull att hon blir bra igen annars är det nog bara jobbigt att försöka krypa iväg om det går åt h-vete.

Pernilla Wiberg är påtagligt oroad:

https://www.svt.se/sport/alpint/skidknallen-lindsey-vonn-gor-comeback

Citat:
– Min första tanke när ryktena började spridas om hennes comeback var hjälp, säger Wiberg till SVT Sport.

Wiberg är orolig över om amerikanskans kropp verkligen håller.

– Hon har haft fler operationer än de flesta i världscupen och förstås många segrar. Hennes sätt att åka har alltid varit på gränsen. Kroppen tål mycket men min farhåga är om hon kraschar igen, pallar kroppen det?

Man läker inte lika snabbt eller bra vid 40 än som vid 20, så mycket är säkert.
Citera
2024-11-14, 15:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Det ryktet hade jag missat helt. Jag reagerade på nyheten ungefär som den alltid frispråkige Pernilla Wiberg, att det här kan sluta riktigt illa. Åtminstone om Vonn tänker satsa som förr. Kanske är hon inspirerad av Marcel Hirscher, men dels är han fem år yngre, dels har en 40-årig kvinna relativt sett svårare att klara av påfrestningarna än en 40-årig man. Jag gissar att kroppen kommer att säga ifrån redan på träning, förhoppningsvis utan svårare följder.

Citat:
Pernilla Wiberg chockad: "Hjälp"

SVT Sports expert Pernilla Wiberg ställer sig frågande till Lindsey Vonns chanser till en lyckad comeback.

-Min första tanke när ryktena började spridas om hennes comeback var hjälp!
Om jag ska utveckla resonemanget så handlar det om hennes hälsa och åkstil.

-Hon har haft fler operationer än de flesta i världscupen och förstås många segrar. Hennes sätt att åka har alltid varit på gränsen, nära till krascher.

-Kroppen tål mycket men min farhåga är om hon kraschar igen, pallar kroppen det? frågar sig Wiberg.

Kanske är det bara ett pr-trick, vad vet jag? Hon har ju aldrig varit kamera- och uppmärksamhetsskygg. Hon måste ju även kvalificera sig, såvida inte även hon väljer att tävla för en annan, i skidsammanhang mer exotisk nation. Mexiko, kanske? Som Hubertus von Hohenlohe

Citat:
Knallen: Lindsey Vonn gör comeback

För mer än fem år sedan, våren 2019, så lade skidlegendaren Lindsey Vonn skidorna på hyllan. Efter en tids spekulationer gör hon nu en osannolik comeback. Det uppger New York Times.

40-åringen siktar att vara föråkare i Beaver Creek och hoppas göra tävlingscomeback i St Moritz 21-22 december.

Innan ens combacken skett funderar Vonn över OS i Cortina 2026.

-Jag vet inte vad de närmsta månaderna och närmsta och ett halvt året kommer att innebära och hur det känns. Så jag kan inte säga om det är en möjlighet.
(SVT Text)
Citera
2024-11-14, 15:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Frågan har hängt i luften ett tag, men nu har världens näst bästa damåkare (efter Shiffrin) bestämt sig till slut:

https://www.expressen.se/sport/alpint/lindsey-vonn-gor-comeback-/

https://www.nytimes.com/2024/11/14/us/lindsey-vonn-world-cup-retirement.html

Hur kommer det att gå?

Visst kan hon plocka någon världscuppoäng men till någon prispall lär hon inte nå. Fem års bortavaro och 40 bast gör henne för långsam.
Citera
2024-11-14, 15:43
Avslutad
Citat:
Pernilla Wiberg är påtagligt oroad:

https://www.svt.se/sport/alpint/skidknallen-lindsey-vonn-gor-comeback

Man läker inte lika snabbt eller bra vid 40 än som vid 20, så mycket är säkert.

Bara hon inte skadar sig, bryter något isf..
Citera
2024-11-14, 15:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Visst kan hon plocka någon världscuppoäng men till någon prispall lär hon inte nå. Fem års bortavaro och 40 bast gör henne för långsam.

Ca 178 cm lång och ca 74 kg. Undrar hur många kilo som är muskler fortfarande?

Hon hade en väldigt aggressiv, för att inte säga brutal, åkstil. Och hon måste ju släppa på ordentligt för att hänga med eliten, precis som du säger.
Citera
2024-11-14, 15:48
Avslutad
Tänkvärt är att att psyket garanterat inte hängt i med i det kroppsliga förfallet, hennes hjärna i skarpt läge kommer väl fortfarande tro hon är den elitidrottare hon inte längre är. Kombinerat med att hennes primära discipliner är störtlopp och super-G där dödsfall och allvarliga skador förekommer då och då är det lite oroande. All lycka till och hoppas hon tar det försiktigt.
Citera
2024-11-14, 15:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ca 178 cm lång och ca 74 kg. Undrar hur många kilo som är muskler fortfarande?

Hon hade en väldigt aggressiv, för att inte säga brutal, åkstil. Och hon måste ju släppa på ordentligt för att hänga med eliten, precis som du säger.

Ja, förutom ålder så utvecklas ju sporter över tid genom t.ex. träning och material. Ta t.ex. simning och löpning där världrekord slås titt som tätt.

André Myhrer eller Frida Hansdotter skulle trots OS-guld 2018 inte ha en chans idag.
Citera
2024-11-14, 15:58
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det ryktet hade jag missat helt. Jag reagerade på nyheten ungefär som den alltid frispråkige Pernilla Wiberg, att det här kan sluta riktigt illa. Åtminstone om Vonn tänker satsa som förr. Kanske är hon inspirerad av Marcel Hirscher, men dels är han fem år yngre, dels har en 40-årig kvinna relativt sett svårare att klara av påfrestningarna än en 40-årig man. Jag gissar att kroppen kommer att säga ifrån redan på träning, förhoppningsvis utan svårare följder.

Kanske är det bara ett pr-trick, vad vet jag? Hon har ju aldrig varit kamera- och uppmärksamhetsskygg. Hon måste ju även kvalificera sig, såvida inte även hon väljer att tävla för en annan, i skidsammanhang mer exotisk nation. Mexiko, kanske? Som Hubertus von Hohenlohe
(SVT Text)

Hon är nära väninna med tyska konkurrenten Maria Höfl-Riesch som är jämngammal (40 år i slutet av november) och fortfarande åker. Kanske är det ett argument för att en comeback skulle kunna fungera?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_H%C3%B6fl-Riesch?wprov=sfti1#
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in