2024-11-14, 16:13
Medlem
Du måste ha ett jobb i förväg. Ingen vill anställa en med stora luckor i cv. Moment 22 så att säga.

Lösningen är nog att plugga till något eftertraktat och söka jobb medans man pluggar.
Citera
2024-11-14, 16:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judejappare
Tja min kusin han har sökt flera jobb men han får inget. Han har haft små sommarjobb och sånt men bara det. Alla företag kräver att man har erfarenhet.

Några tips?

Sänk kraven.

Förutsatt att kusinen inte har någon arbetslivserfarenhet eller utbildning. Sikta på realistiska jobb. Donken eller andra butiksjobb är väll närmast till hand.

Edit: Tänk så här, vilka jobb brukar ersättas av sommarjobbare på sommaren? Där har du jobben din kusin kan söka.
Senast redigerad av Newkie 2024-11-14 kl. 16:38.
Citera
2024-11-14, 16:40
Medlem
McDonalds två månader -> Jobb matbutik
(Om det ifrågasätts varför man var så kort tid på McDonalds svarar man att det bara tog 1-2 veckor att lära sig kassan och alla rutiner vilket är det väsentliga.)
Senast redigerad av novaextremex 2024-11-14 kl. 16:43.
Citera
2024-11-14, 17:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Tja min kusin han har sökt flera jobb men han får inget. Han har haft små sommarjobb och sånt men bara det. Alla företag kräver att man har erfarenhet.

Några tips?

För att få ett arbete:
Aktivt sökande
Förmedlar driv
Förmedlar positiv energi
Tar-vad-som-helst-och-beredd-att-jobba-riktigt-hårt
Stadig blick-fast handslag
Alltid ett leende på läpparna

För att behålla ett arbete:
Bibehållet driv
Bibehållen energi
Jobbar hårt och levererar
Samarbetsvillig och hjälpsam, dvs utan hänsyn tagen till hierarkier

För att avancera, ovanstående +:
Alltid ett leende på läpparna
Fokus på arbetet som alltid kommer först
Hugger på varenda möjlighet till övertid
Tyglat ego dvs tjafsar inte, ställer inte till problem
Problemlösare
Citera
2024-11-14, 17:30
Medlem
Hur gammal är din kusin?

Har kusinen ett par sommarjobb men 10+ år som arbetslös lär den ju inte ha världens bästa cv att söka med.
Vilka jobb söker din kusin?
Vart söker din kusin? Storstad eller byhåla?

Bästa tipset är väl att går runt lite i närmaste industriområde, brukar finnas lite verksamheter där man kan få snacka lite för sig och sen få in en fot.
Donken brukar vilja ha personer som kan hoppa in med korta varsel.
Citera
2024-11-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaherrarebest
Precis som svenskar? Min farsa är laddad med pengar. Egenföretagare. Stort hus, många bilar blablabla.
Jag? Han kastade ut mig efter jag kom hem från lumpen och sa till mig att jag fick skaffa ett eget hem och att jag inte skulle leva på honom. Precis som mina äldre bröder. Idag är jag en urfattig mekaniker som bor i en 1a med min flickvän. Har en pissig bil från 90 talet. Varken jag eller mina äldre bröder har någonsin fått pengar från farsan förutom 50kr-100kr.

Och när jag frågar mina kompisar så har de liknande historier. Så jag vet inte vad du pratar om. Är du svensk? Det där är inte svensk kultur utan blattekultur.

För att folk ska kunna få jobba och tjäna pengar. Visst, en maskin kanske kan göra 100 på den tid det tar snubben att göra 10 men är det verkligen värt det? Har inget med kommunism att göra?

Diagnoser?

Visserligen så behöver man då utbilda sig vilket är tråkigt. För alla har inte tid till det. Bara skaffa sig ett snabbt jobb liksom som man kan jobba med så att man får pengar.

Downs syndrom? Nej jag förespråkar att man återigen börjar med att ha snabba jobb. Det behöver inte vara lätt eller enkelt utan kan vara tufft och jobbigt och tungt. Typ den som vill måla hus kom hit eller den som vill bära massa skit kom hit.

Så att man kan få enkla jobb så att man kan få pengar.

Hur kan du inte hålla med?

Flyttjobb är ganska enkelt att få. Finns många flyttfirmor och dom söker alltid nya slavar.
Citera
2024-11-14, 17:38
Medlem
Citat:
Precis som svenskar? Min farsa är laddad med pengar. Egenföretagare. Stort hus, många bilar blablabla.
Jag? Han kastade ut mig efter jag kom hem från lumpen och sa till mig att jag fick skaffa ett eget hem och att jag inte skulle leva på honom. Precis som mina äldre bröder. Idag är jag en urfattig mekaniker som bor i en 1a med min flickvän. Har en pissig bil från 90 talet. Varken jag eller mina äldre bröder har någonsin fått pengar från farsan förutom 50kr-100kr.

Och när jag frågar mina kompisar så har de liknande historier. Så jag vet inte vad du pratar om. Är du svensk? Det där är inte svensk kultur utan blattekultur.

För att folk ska kunna få jobba och tjäna pengar. Visst, en maskin kanske kan göra 100 på den tid det tar snubben att göra 10 men är det verkligen värt det? Har inget med kommunism att göra?

Diagnoser?

Visserligen så behöver man då utbilda sig vilket är tråkigt. För alla har inte tid till det. Bara skaffa sig ett snabbt jobb liksom som man kan jobba med så att man får pengar.

Downs syndrom? Nej jag förespråkar att man återigen börjar med att ha snabba jobb. Det behöver inte vara lätt eller enkelt utan kan vara tufft och jobbigt och tungt. Typ den som vill måla hus kom hit eller den som vill bära massa skit kom hit.

Vad förväntade du dig? Att han skulle ge dig något låtsasjobb?
Jag snackar om kontakter i den meningen att folk känner folk och via dom så får man information om lediga tjänster. Man väljs framför andra för att man kanske känner folk på företaget eller chefen som exempel.

Vad exakt har hindrat dig från att utbilda dig vidare eller starta eget företag?

Då har du helt andra erfarenheter än vad jag har där många fått jobb för att de känt någon, speciellt om det är enklare jobb.

Ja om maskinen är billigare än snubben.
Det är så den fria marknaden fungerar.
Vill du ha maskinens jobb så måste du erbjuda dig själv att jobba för en lön som gör dig mer kostnadseffektiv än maskinen.

Diagnoser?

No shit? Är det tråkigt att utbilda sig och ta lån istället för att tjäna pengar? Vaddå inte har tid? Utbildning är en investering, investerar man inte tid till att utvecklas så får man ju leva med det.

Hur kan du inte hålla med

Vem ska erbjuda det? Staten? Om företag behöver arbetskraft så annonserar de om det.
Det finns enkla jobb men inte obegränsat med enkla jobb, det finns så många enkla jobb som det behövs.
Detta förstår väl vilken vuxen som helst?
Citera
2024-11-14, 17:40
Medlem
Chilisauces avatar
Följer din kusin upp sina ansökningar eller trycker han på skicka knappen och pillar sig i naveln? Ännu bättre ring ansvarig chef innan ansökan skickas. Gå hårt fram ingen minns en fegis (förutom på HR för där jobbar bara kärringar förutom på större bolag där det finns HR hitmen som sparkar VD till frukost)
Citera
2024-11-14, 17:43
Medlem
judejappares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Kommer ni ihåg när det skrevs om föräldrar som var med på barnens jobbsök?
Jag körde nästan den stilen härom veckan med en "sladdkompis" från the internet.
Mailbombade alla företag i Landskrona som kanske kunde ha ett behov av nån lager-lurk.
Fick 2-3 svar som jag förde vidare till den jobbsökande, han ringde upp ----> fick ett jobb.
Så kötta bara på, ring, maila, tjöta, repeat.
Om jag kan fixa fram ett samtal för arbete n'r jag spelar CS och är full.
Då kan alla göra det.
Lycka till.

Kan du förklara lite mer utförligt exakt hur du gjorde?

Allt gott
Citera
2024-11-14, 17:51
Medlem
Citat:

Diagnoser?

Trist med slappa föräldrar som inte förbereder sina barn bättre för vuxenlivet. Tänk om man hade fått bo hemma ett år och bara betala en liten del till hyran medan man arbetade och kunde lägga undan nästan alla pengar så man fick en schysst start i vuxenlivet.

Samma för mig, funkade inte att bo hemma så jag behövde dra så fort jag kunde efter jag fyllt 18, och helvete vilka spår det satte i ekonomin i unga år.

Många invandrare från bl a balkan har sett till att satsa ordentligt på sin avkomma och haft ett gemensamt boende och ekonomi tills ungarna når bortåt 25 års åldern och är redo att köpa villa direkt. Sen undrar dumma svenskar hur invandrare har råd när det kanske är 4 eller 5 heltidslöner in i samma hushåll under några år. Blir jäkligt mycket pengar även om det är enkla jobb med låga löner.
Citera
2024-11-14, 18:01
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:

Några tips?

Sökt resturangen utbildning ,du går på praktik tidigt och kommer få extra jobb direkt i princip.

Har haft många praktikanter som fått jobb under deras tid som praktikant. Inte fast anställning då
Citera
2024-11-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Trist med slappa föräldrar som inte förbereder sina barn bättre för vuxenlivet. Tänk om man hade fått bo hemma ett år och bara betala en liten del till hyran medan man arbetade och kunde lägga undan nästan alla pengar så man fick en schysst start i vuxenlivet.

Samma för mig, funkade inte att bo hemma så jag behövde dra så fort jag kunde efter jag fyllt 18, och helvete vilka spår det satte i ekonomin i unga år.

Många invandrare från bl a balkan har sett till att satsa ordentligt på sin avkomma och haft ett gemensamt boende och ekonomi tills ungarna når bortåt 25 års åldern och är redo att köpa villa direkt. Sen undrar dumma svenskar hur invandrare har råd när det kanske är 4 eller 5 heltidslöner in i samma hushåll under några år. Blir jäkligt mycket pengar även om det är enkla jobb med låga löner.
Vad snackar du ens om? Hur kan det sätta spår?

Skaffa dig en enklare utbildning så får du ut åtminstone ut 20 k efter skatt, sedan mer när du jobbat ett par år.

Började jobba efter gymnasiet, fick succesivt högre lön. Bodde i en källarlägenhet på 20 kvadrat, sen flyttade jag in i en större tvåa värd 1,5 miljoner vid 25. Jobbade inom bygg. Ja jag fick lägga in en insats på 15% av det.

Man får ju för fan bo enkelt och billigt och lägga undan pengar.

Förstår inte vad du gnäller om, du hade väl inga barn när du var 18?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in