Först av allt ska vi börja tråden med att
Tony Kakko var med och grundade det finska power metal-bandet
Sonata Arctica för en herrans massa år sedan, fast på den tiden hade bandet ett annat namn. Och med tiden är det just
Tony Kakko som blivit synonymt med bandet, skrivit det mesta av musiken och så vidare.
Efter ett tag började
Sonata Arctica dra iväg mot mer experimentella album... och det blev en del kritik för detta. Till och med Tony Kakko har sagt att man hamnade lite väl snett musikaliskt, att något
Sonata Arctica-album kanske borde ha släppts som hans soloprojekt istället. Men gjort är gjort.
Men nu plötsligt ser jag att den här mannen har fått ihop ett nytt projekt:
Himmelkraft. Ändå ett bra bandnamn, inte vanligt i dessa tider när det känns som att i princip allt är upptaget redan.
Tydligen ska Reaper Entertainment släppa det här albumet i Europa men lite konstigt att man redan har släppt ut skivan i Japan.
Tracklist:
I. "The Pages Of History (Opening)"
II. "Full Steam Ahead"
III. "Uranium"
IV. "Paika"
V. "Fat American Lies"
VI. "Dog Bones"
VII. "When The Music Stops"
VIII. "Gorya"
IX. "There’s A Date In Every Dream"
X. "Crystal Cave"
XI. "I Was Made To Rain On Your Parade"
XII. "Deeper"
The album will be released on March 7, 2025. The first single will be released on November 22nd.
Varför var det så otroligt viktigt att skivan skulle släppas i den delen av världen först? Kunde man inte ha koordinerat det hela? Inte för att det spelar så stor roll, blev lite nyfiken bara.
Musikerna som ingår i
Himmelkraft:
Tony Kakko as Unu O’Four - vocals, keyboards
Pasi Kauppinen as Du O’Four - bass
Timo Kauppinen as Tri O’Four - guitars, banjo
Jere Lahti as Kvar O’Four - drums & percussions
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Är det hit alla bottenskrap-låtar kommer hamna framöver, medans det bästa materialet sparas till
Sonata Arctica? Eller är det jämförbar stil? Ett lite sent påkommet projekt, kanske vissa tycker? Vi får väl se hur responsen blir.