2024-11-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag menar att många tycker köpa en Tesla är ok men inte en kinabil.
Jag är snart pensionär och skulle gärna köpa en elbil från Kina.
Har inte råd och vilja att köpa nån tesla.

Det är ju bra för miljön att köpa elbil!!
Men inte från Kina!!

Jävla hycklare, ge oss billiga elbilar!!
Citera
2024-11-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du har missuppfattat, precis som många andra.
Batteritillverkningen sker till största delen i Kina, vilket är en fördel i dagsläget ur ekonomisk synvinkel för kinesiska bolag.

De kinesiska elbilarna är dock ett skämt, de laddar generellt långsammare, har kortare räckvidd, kass mjukvara och massor av märkliga buggar.. usla körassistans-system och dåliga och undermåliga lösningar på flera plan, med allt från dålig kupevärme, kassa strålkastare, bristande rostskydd etc,,

De europeiska elbilarna är ljusår bättre, på i princip allt.

Och ser vi till försäljningsstatistiken så här de kinesiska elbilarna i princip ingen marknadsandel, majoriteten av försäljningen av elbilar i europa är elbilar från VAG, BMW och Tesla, därefter Stellantis, och sen Hyundai/kia.

Mediabluffen om de kinesiska elbilarna har spruckit sedan länge.
Tror mediabluffen går åt andra hållet...!
Citera
2024-11-13, 20:27
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ja Volvo får nog tänka till lite nu, försäljningen rasar väl nu å produktionen dras ned... å varför gör de inte en billig småbil?

Jag har kört omkring ett tag i en kinesisk elbil, Volvo EX30 heter den 😅, den är rolig att köra går som ett skållat troll. Men det är ingen bil man sticker ut på långfärd med. Den drar ca 2,3kW/mil blandad körning. Jag är tvungen att snabbladda ute för 6-7spänn kWh så det är ganska dyra mil runt 15spänn. Bilen är ganska dyr om man skulle vilja köpa den 470 000kr. Jämför man med en Tysk elbil typ mb, Audi, vw osv.. Dom kostar 200tkr till och drar minst lika mycket el. Det lär inte bli billigare med eu bilar bara för att man inför tullar på import. Konkurrens är bra för konsumenten, skiten försvinner från marknaden.
Citera
2024-11-13, 20:31
Medlem
Frågar, kan ja öht köpa en liten och bekväm elbil från Kina idag?

Skulle gärna vilja, den behöver inte va topnotch hyper, bara en vagn som kan forsla mig från A till B, och miljövänligt och säkert som möjligt?
Citera
2024-11-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Frågar, kan ja öht köpa en liten och bekväm elbil från Kina idag?

Skulle gärna vilja, den behöver inte va topnotch hyper, bara en vagn som kan forsla mig från A till B, och miljövänligt och säkert som möjligt?
Exakt så, tror folk vill ha sådana, de flesta här kör korta sträckor ju..
Citera
2024-11-13, 20:51
Medlem
Och ni måste väl ändå veta, er bristande utbildning till trots att brand som Mercedes, Chanel, BMV, Mustang, Ford kan vara skitprodukter vissa år och kan bli ännu värre med tiden om korruption får råda som i fallet Wolksvagen visade!!!

Dom säljer bra enbart pga sitt Namn och mördande markndadsföring!!

Naturligtvis vill dom döda varje liten kines som vågar visa sig.
..
Citera
2024-11-13, 21:10
Medlem
Snicksnackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jaha, så förbränningsmotorn finns inte om några år. Betyder det att alla som bor i lägenhet utan laddmöjlighet ska cykla eller hur ser dina feberdrömmar ut?

Att dra ner några elkablar i backen är inte en bedrift jämförbar med att ro över atlanten.
Det är ganska många som jobbar med att dra el så det löser sig nog.
Dessutom kommer det nu lagstiftas om laddplatser på offentliga större p-platser (ej bostäder).
Om detta var ditt starka argument mot eldriven vagnpark så borde de vara done deal för dig nu då.
Kolla gatubelysning så får du lite inspiration vilka fantastiska grejer man kan göra med en grävmaskin och en rulle kabel.

Citat:
Nejdå.. lär nog dröja, många småbilar du ser ute står det chevrolette på...

Jaså, vad är det för många småbilar som det står chevrolette på?
Om du tänker på Chevrolet Spark och Kalos så var det många år sedan de var vanliga på vägarna.
Citera
2024-11-13, 21:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Så gör kineserna för att döda våra fina bilmärken.").

Mod.
Citera
2024-11-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Att dra ner några elkablar i backen är inte en bedrift jämförbar med att ro över atlanten.
Det är ganska många som jobbar med att dra el så det löser sig nog.
Dessutom kommer det nu lagstiftas om laddplatser på offentliga större p-platser (ej bostäder).
Om detta var ditt starka argument mot eldriven vagnpark så borde de vara done deal för dig nu då.
Kolla gatubelysning så får du lite inspiration vilka fantastiska grejer man kan göra med en grävmaskin och en rulle kabel.

Jaså, vad är det för många småbilar som det står chevrolette på?
Om du tänker på Chevrolet Spark och Kalos så var det många år sedan de var vanliga på vägarna.
Vanliga vet jag inte men ser några vid hemköp ibland.
Citera
2024-11-13, 21:18
Medlem
Christopher.s avatar
Så Kina subventionerar svenska konsumenter? Låter lysande för mig som bilbrukare.
Citera
2024-11-13, 21:26
Medlem
Bilindustrin kommer att ..hajpa nästan som tik tok?
Citera
2024-11-13, 21:32
Medlem
Redan som Lenin sa = "Staten är den ultimata helhetskapitalisten"
Begrunda detta, är inte det just detta kineserna eftersträvar?

Dom tog sin Lenin bokstavligt!!
Och här delvis lyckats, över förväntan.
Senast redigerad av rantaplan 2024-11-13 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in