2024-11-22, 13:19
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
För att få bidrag måste hon intyga det till FK och hon är folkbokförd på sin bostad och även det kräver att man intygar att man bor där. Detta är juridiskt bindande intyganden.

Jag har aldrig haft bostadsbidrag, så jag vet inte hur processen går till. Men mig veterligen har FK folkbokföringsuppgifter i SPAR-systemet till grund för en ansökan. Det går inte att söka bidrag för en bostad man inte är folkbokförd i. Diskussionen i tråden handlar om andrahandsupplåtelse och inte någon trådsanning om sökt eller inte sökt bostadsbidrag.
Citera
2024-11-22, 13:41
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
De flyttade in i mars 2023, men Natalie folkbokförde sig inte i lägenheten direkt. Hon säger att det bland annat var för att barnen skulle få gå kvar i sin gamla förskola tills de fick plats i närheten av den nya lägenheten.

Citatet ovan visar att hon fuskar. Man ska folkbokföra sig inom en vecka. https://www.stabelo.se/bolaneguiden/folkbokforing

Sen så säger hon också att de gick kvar i sitt gamla dagis, trots att de inte bodde där. De kan betyda att hon fuskat med dagisplats, tex haft barnen på dagis i en kommun där hon inte är bosatt.

När hon blir föräldraledig sjunker Natalies inkomster och därför ansökte hon om höjt bostadsbidrag.

Höjt bostadsbidrag. Inte om bostadsbidrag, eller nytt bostadsbidrag. Hon hade redan bidrag men fick det för en bostad där hon enligt egen utsago inte bodde, eftersom hennes nya adress kom som en överraskning för FK - det var ju därför de ville se kontrakt. Alltså har hon tidigare visat upp ett annat kontrakt med andra uppgifter.

Det här är ju hennes egna ord. Är det ingen förutom jag som vet att man ska folkbokföra sig där man bor, att man måste säga till kommunen var man bor när det gäller dagisplats och man måste säga till försäkringskassan exakt var man bor och vilka man bor med för att de ska kunna avgöra behovet?

Hur är det spekulation?

Huruvida folkbokföringen är korrekt eller inte är upp till rättsvårdande myndigheter att avgöra. Lagstiftningen innehåller en hel del undantag. Såvitt jag kan utläsa ur artiklarna är det inget som utreds.

Jag har ingen kunskap kring kostaderna för förskolan. Det är också en icke-fråga då tråden handlar om andrahandsupplåtelse och uppsägning av hyreskontrakt.

Nu till dina spekulationer.
När jag läser artiklarna förstår jag det som att hon haft bostadsbidrag för bostaden i Brandbergen. Hon ansökte därefter om förhöjt bostadsbidrag för den bostaden. Det framgår ingenstans att hon skulle ha haft bostadsbidrag för någon annan bostad. FK blir inte överraskade, det är ju också spekulation. Dom har tillgång till SPAR-registret och får direkt notifikationer vid ändringar av FBU. Det var på FK inrådan som hon skulle ansöka om andrahandsupplåtelse för att kunna få det förhöjda bidraget. Annars fick hon nöja sig med det vanliga. Det som hon haft sedan tidigare. (sedan feb 24).
Tror du inte att handläggaren på FK hade reagerat om det inte stått rätt till med underlagen?

Jag ser inget brottsligt i det och det gör tydligen inte heller FK.
Citera
2024-11-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Jag har aldrig haft bostadsbidrag, så jag vet inte hur processen går till. Men mig veterligen har FK folkbokföringsuppgifter i SPAR-systemet till grund för en ansökan. Det går inte att söka bidrag för en bostad man inte är folkbokförd i. Diskussionen i tråden handlar om andrahandsupplåtelse och inte någon trådsanning om sökt eller inte sökt bostadsbidrag.

Jag har aldrig heller haft bostadsbidrag men jag är övertygad om att man måste intyga att uppgifterna som ansökningen grundar sig på är korrekta. Dessutom måste man intyga att adressen man folkbokför sig på är korrekt och man har juridiskt ansvar att hålla den uppdaterad. Så det går inte att komma ifrån att hon har intygat att hon bodde i sin bostad i inte i mannens bostad, och självklart var det så i praktiken också.
Citera
2024-11-22, 15:16
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Jag har aldrig heller haft bostadsbidrag men jag är övertygad om att man måste intyga att uppgifterna som ansökningen grundar sig på är korrekta. Dessutom måste man intyga att adressen man folkbokför sig på är korrekt och man har juridiskt ansvar att hålla den uppdaterad. Så det går inte att komma ifrån att hon har intygat att hon bodde i sin bostad i inte i mannens bostad, och självklart var det så i praktiken också.
Så är det.
Man måste fylla i där man intygar att man lämnat riktiga uppgifter.

Hon försökte sedan att fuska men var inte smart nog för det heller.

Nu gråter hon ut för att hon blev påkommen och har förvärrar sin situation minst sagt
Citera
2024-11-24, 00:53
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Jo det står i stark konflikt med det du skrev, du skrev "Du skiter i oskyldiga barn. Det gör inte jag.".
Helt fel, jag anser att barnen är föräldrarnas ansvar så länge de tillåts ha vårdnaden över sina barn. Deras barn är inte hyresvärdens eller mitt ansvar.

Jag anser också att hyresvärden bör göra det bästa för alla hyresgäster, och de övriga vill knappast bo med drogkriminella personer. Det är inte tryggt för dem och deras barn.
Du verkar ha problem med att förstå skriven text.

Du har fastnat i en låsning där du fokuserar på ansvarsbiten.

Jag skriver att det är beklagligt när oskyldiga barn drabbas. Det avses alltså rent generellt, oavestt vem som bär ansvaret. Jag har hittills inte tilldelat ansvar till någon annan än mamman. Jag har uttryckligen skrivit att jag inte tilldelar hyresvärden något ansvar och att jag inte känner till tillräckligt om den biten för att kunna ha en åsikt. Det framgår tydligt i mina inlägg.

Du bidrar till en högre kvalitet på diskussioner genom att säkerställa att du läser inlägg ordentligt, funderar över om det finns fler än ett sätt att tolka det skrivna och vilken tolkning som är mest sannolik utifrån inlägget som helhet. Vid eventuell tvekan om en debattörs ståndpunkt, så kan det vara belysande att titta bakåt i replikskiften. Att endast läsa ett ord eller en lösryckt mening, och sedan själv spekulera ihop ett narrativ endast utifrån det, blir ofta mycket mindre ändamålsenligt än att läsa hela inlägget och ta till sig den röda tråden.

Jag tycker om att diskutera och är öppen för att ändra åsikt om jag får bra motargument. Men jag tycker inte om när andra skribenter citerar mina inlägg endast i syfte att få utlopp för deras egna åsikter, utan egentlig koppling till det jag har skrivit. Det blir förvirrande.
Citera
2024-11-24, 19:50
Moderator
Tystnads avatar
Skärpning!!! Från och med nu blir kommer varning att utdelas direkt om det fortsätter på detta sätt med en massa personangrepp och påhopp och helt ovidkommande inlägg.

Vi har raderat ett stort antal inlägg och fortsätter detta och utdelning av varningar inte löser detta så kommer tråden stängas för gott // Moderator
Citera
2024-11-25, 08:11
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Huruvida folkbokföringen är korrekt eller inte är upp till rättsvårdande myndigheter att avgöra. Lagstiftningen innehåller en hel del undantag. Såvitt jag kan utläsa ur artiklarna är det inget som utreds.

Jag har ingen kunskap kring kostaderna för förskolan. Det är också en icke-fråga då tråden handlar om andrahandsupplåtelse och uppsägning av hyreskontrakt.

Nu till dina spekulationer.
När jag läser artiklarna förstår jag det som att hon haft bostadsbidrag för bostaden i Brandbergen. Hon ansökte därefter om förhöjt bostadsbidrag för den bostaden. Det framgår ingenstans att hon skulle ha haft bostadsbidrag för någon annan bostad. FK blir inte överraskade, det är ju också spekulation. Dom har tillgång till SPAR-registret och får direkt notifikationer vid ändringar av FBU. Det var på FK inrådan som hon skulle ansöka om andrahandsupplåtelse för att kunna få det förhöjda bidraget. Annars fick hon nöja sig med det vanliga. Det som hon haft sedan tidigare. (sedan feb 24).
Tror du inte att handläggaren på FK hade reagerat om det inte stått rätt till med underlagen?

Jag ser inget brottsligt i det och det gör tydligen inte heller FK.
Vad är FBU en förkortning av?
Citera
2024-11-27, 12:00
Medlem
FBU= FrivilligBefälsUtbildning.
Citera
2024-11-27, 12:43
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina999
FBU= FrivilligBefälsUtbildning.
Ja, det vet jag också. Det var därför jag ställde frågan till Trulf som skrev ”Dom har tillgång till SPAR-registret och får direkt notifikationer vid ändringar av FBU”. Du kanske förstår på vilket sätt Frivillig BefälsUtbildning skulle vara aktuellt i Försäkringskassans hantering av Natalie? Jag gör det inte.
Citera
2024-11-27, 13:31
Medlem
Trulf får svara på hur FBU passar in eller skriva rätt förkortning. Jag skrev bara vad det betyder.

Tittar man historiskt så stämmer det inte på många ställen.
Första häktning och husrannsakan i början av Januari -2024 för mannen med kontrakt.

Natalie skrev sig på adressen först 2/2-2024.
Hyresgästen som tog över hennes Farsta lägenheten har inflyttsdatum 2/2-2024.
Betalade Natalie hyra och bodde på båda adresserna innan 2/2-2024?

Att Natalie har foton och sånt visar ju bara på att de gemensamma barnet/barnen har ett fungerande särbo par som föräldrar.

Jag har också foto från mitt ex lägenhet, men jag kan ju inte ta över hans lägenhet med några foton som ”bevis” att jag bott där.

Hyresvärden har väl även ett inkomstkrav som måste uppfyllas? En del hyresvärdar godkänner inte de som med lönearbete och utan bidrag inte kan nå upp till inkomstkravet.

Att ha barn och skaffa ännu fler med olika osäkra situationer runt omkring säger väl mer om föräldrarnas bristande konsekvens tänkande. Jag undrar faktiskt hur de tänkte från början.
Jag hoppas att hyresvärden får rätt, Natalie får säkert bostad via soc eftersom hon har 2-3 barn. Vet ju inte om barnet i magen är född än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in