2024-11-14, 13:51
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Gör som instruktionerna lyder. Har Sparbanken btw, men efter att jag fotat av QR koden så står min nya enhet (surfplatta) bara och laddar, men det händer inget mera. Testat flera olika gånger under två veckors tid. Någon som varit med om liknande? Ska jag kontakta banken?

Mitt nuvarande Bank-ID på telefonen fungerar som den ska. Uppdaterade appar. Så problemet ligger inte där.

Mvh

"Uppdaterade appar" Det är bra! Men har du uppdaterat surfplattan i sig?

Visserligen brukar man göra detta innan man uppdaterar apparna... Men väl värt att fråga!
Citera
2024-11-15, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Vad är det för surfplatta? Är det en ny eller begagnad?
Helt ny. Samsung galaxy tab a9.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är inte så att du överskridit gränsen med hur många bankID du har på olika enheter?
Nordea som jag har tror jag man kan ha på tre enheter men kolla hur det är på din bank.

Trassligt system det där, hade lite pyssel jag också när jag nyligen skaffade ny telefon men som tur var hade jag ett godkänt pass hemma.
Nej. Jag har bara en, på mobilen. Men får åka till banken på måndag.

Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Jag lärde mig för något år sedan att man måste städa bort gamla utgångna bank-ID:n. Det fanns/finns tydligen en gräns på hur många bank-ID man kan ha samtidigt. Det var förvirrande för det stod ”uppdatera” bank-ID när det i själva verket var fråga om att skapa ett nytt bank-ID.

Dessutom fanns det ingen notering i listan för mina bank-ID om vilken enhet som ett specifikt bank-ID var kopplat till. Det fanns bara utgångsdatum.

Vänligen Näckrosen
Har bara en
Citera
2024-11-15, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har du slagit på bluetooth?
Ja det står ju att man måste ha Blåtand på för att ens kunna komma in i Bankid och kunna fota av QR koden.

Citat:
Har du verkligen inte behov av att kunna identifiera dig nån gång?
Och nej, varför skulle jag behöva det?
Citera
2024-11-15, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Öppna swedbank appen på din telefon och under inloggning ser du att det står fler alternativ och cookies välj den och använd ditt fungerande bankid på din telefon för att skapa ett nytt på din platta, följ bara instruktionerna!

Testat det med, funkar ej
Citera
2024-11-15, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
"Uppdaterade appar" Det är bra! Men har du uppdaterat surfplattan i sig?

Visserligen brukar man göra detta innan man uppdaterar apparna... Men väl värt att fråga!

Surfplattan är 1v gammal, helt uppdaterad..
Citera
2024-11-15, 03:45
Medlem
Citat:
Gör som instruktionerna lyder. Har Sparbanken btw, men efter att jag fotat av QR koden så står min nya enhet (surfplatta) bara och laddar, men det händer inget mera. Testat flera olika gånger under två veckors tid. Någon som varit med om liknande? Ska jag kontakta banken?

Mitt nuvarande Bank-ID på telefonen fungerar som den ska. Uppdaterade appar. Så problemet ligger inte där.

Mvh
Råkade ut för samma sak, bara att beställa tid på banken...
Citera
2024-11-15, 04:26
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Stämmer bra. Beror på att iPad inte har stöd för NFC.
Ingen enhet som saknar stöd för NFC kan användas för detta. Måste gå till banken och få en aktiveringskod.

Om TS har en androidplatta så kanske han bara behöver aktivera NFC. Då kommer det funka.

Vilka surfplattor med android har NFC?
Citera
2024-11-15, 12:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det beror helt på vilken bank du har. Nordea är ökänt för att kräva pass/nationellt id (körkort går ej). Swedbank, sparbanken, handelsbanken, SEB, m.m. kan få nytt BankID till en ny lur genom att bara ha ett giltigt på en gammal lur.
Du menar att Nordea är kända för att lyfta säkerheten en nivå till för att skydda kundernas pengar...
Citera
2024-11-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Råkade ut för samma sak, bara att beställa tid på banken...
Japp, får besöka på måndag
Citera
2024-11-15, 16:18
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Du menar att Nordea är kända för att lyfta säkerheten en nivå till för att skydda kundernas pengar...

Jag läsar en viss ironi i ditt inlägg, är jag fel ute?
Citera
2024-11-15, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag läsar en viss ironi i ditt inlägg, är jag fel ute?

Tror du är rätt ute.

Nordea har ökända för att ha det mesta fel och då gäller det hela banken.

Alltid varje månad så kraschar deras internet bank och alltid ett helvete att fixa BankID.

Har ett denna banken själv men får hjälpa min gamla granne med alla hennes bank problem varje månad pga hon tvunget måste använda denna galna bank.

Jag kör Handelsbanken och har aldrig haft problem skaffa eller klona BankID.
Citera
2024-11-15, 18:40
Medlem
Citat:
Japp, får besöka på måndag
Det jobbiga är ju att man måste beställa tid numera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in