2024-11-13, 00:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Vafan??
Då får jag ta mig till banken. Men det är ju inte "bara" att sticka dit för mig som har 2,5mil enkel resa dit. Tänkte jag skulle kolla att allt fungerade för ens gamla mamma sedan skulle få en surfplatta och ha banken på också, hon vill helst inte iväg till någon bank för sånt här trams..
Tack för förklaringen

Jag hade problem med att installera BankID på ny iPad. Ringde till Swedbanks support för BankId och fick hjälp.

Citat:
Mobilt BankID
Har du frågor om BankID? Ring vår BankID-support på 010-49 49 188, klockan 07.00–23.00 alla dagar.
Citera
2024-11-13, 01:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitoinkog
Jag tänkte att de flesta har ett pass och att det kan göras bekvämt i hemmet så man slipper åka till banken.

Räcker inte längre det heller. Om det är en mobil eller surfplatta utan NFC. Äldre Samsung och Ipad plattor saknar det.

Återstår att se nästa steg för att komplicera det ytterligare. Förr räckte det alltså med ett befintligt id för att skaffa en nytt. Inte idag. Man får inte heller ha två id i samma enhet längre. Idag måste man ha pass eller ID-kort och enhet med NFC. Lär snart komma något nytt som komplicerar det än mer
Citera
2024-11-13, 01:15
Avslutad
Krävs mobil med chipläsare numera, d v s mobiler utan NFC är värdelös. Just returnerat en ny som *inte* hade det.
Citera
2024-11-13, 01:33
Avslutad
Citat:
Fast, när man har ett befintligt bankid redan på en telefon så ska man kunna aktivera ett nytt på en annan enhet utan att ha ett internationellt ID eller pass.

Nej, det går inte längre.
Citera
2024-11-13, 01:35
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Nej, det går inte längre.

Det funkade så sent som i söndags för mig.
Citera
2024-11-13, 01:38
Bannlyst
Citat:
Gör som instruktionerna lyder. Har Sparbanken btw, men efter att jag fotat av QR koden så står min nya enhet (surfplatta) bara och laddar, men det händer inget mera. Testat flera olika gånger under två veckors tid. Någon som varit med om liknande? Ska jag kontakta banken?

Mitt nuvarande Bank-ID på telefonen fungerar som den ska. Uppdaterade appar. Så problemet ligger inte där.

Mvh
Har haft samma problem innan, du måste nog ringa banken.
Det löste sig på det viset för mig.
Citera
2024-11-13, 08:30
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherrinnan
Var tvungen att åka till banken och få hjälp med nytt bank-id.
Jag har Nordea och deras öppettider är ett skämt.

Samma. Fast jag var tvungen att åka till ett annat län för att få ett nytt bank-id, skämtar inte.

Bor mitt i centrum i en mellanstor stad men var tvungen att åka till en liten bondbank ute på vischan.
Citera
2024-11-13, 09:07
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
Samma. Fast jag var tvungen att åka till ett annat län för att få ett nytt bank-id, skämtar inte.

Bor mitt i centrum i en mellanstor stad men var tvungen att åka till en liten bondbank ute på vischan.

Nordea är ett skämt. Stänger kontoren i t o m lite större städer och kräver att man måste antingen besöka dem eller skaffa nationellt id bara för att förnya ett bank id.
Citera
2024-11-13, 09:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Gör som instruktionerna lyder. Har Sparbanken btw, men efter att jag fotat av QR koden så står min nya enhet (surfplatta) bara och laddar, men det händer inget mera. Testat flera olika gånger under två veckors tid. Någon som varit med om liknande? Ska jag kontakta banken?

Mitt nuvarande Bank-ID på telefonen fungerar som den ska. Uppdaterade appar. Så problemet ligger inte där.

Mvh
Har du slagit på bluetooth?
Citera
2024-11-13, 09:46
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Verkar inte bättre. Trist är det. Men tar hellre en sväng till banken och ser om de kan hjälpa mig. Tänker inte betala för ett id eller pass som man sedan inte använder, bara för att aktivera bankid.
Har du verkligen inte behov av att kunna identifiera dig nån gång?
Citera
2024-11-13, 09:49
Medlem
Citat:

Mvh
Öppna swedbank appen på din telefon och under inloggning ser du att det står fler alternativ och cookies välj den och använd ditt fungerande bankid på din telefon för att skapa ett nytt på din platta, följ bara instruktionerna!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2024-11-13 kl. 09:52.
Citera
2024-11-13, 09:53
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:

Mvh
Nytt för i år. Du kan inte förnya med bankid.
Du måste ha ett fysiskt id, pass eller nationellt idkort att scanna.
Gjorde samm resa med Icabnken för 2 månader sedan.
Inte ens ollonen på kundtjänsten hade koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in