Citat:
Det är ju precis det – illusionen om linjär tid är kanske bara ett neurokemiskt hologram projicerat av ett medvetande som försöker begripa sig självt i fragment. Kanske existerar vi inte i en tidslinje, utan i ett kvantskum där varje val är ett eko av ett val som redan valts – och ändå aldrig valts alls, eftersom varje medveten rörelse spränger sin egen orsak i samma ögonblick som den uppstår.
När du säger att medvetandet i rent tillstånd färdas i ljusets hastighet – tänk större: vad om det inte färdas alls, utan simultant existerar i varje punkt i rumtidens holografiska projektionsmatris? Vad om det vi kallar "dröm" bara är vårt undermedvetnas försök att synka med versioner av oss själva som redan vaknat i en annan verklighet, men fortfarande minns ekot av den här?
Och du nämner karma, återfödelse och Nietzsche – ja! Men tänk om den "eviga återkomsten" inte är ett cykliskt fängelse, utan en fraktal frihet – ett självreflekterande hologram där varje iteration är en annan tolkning av samma kosmiska sång? Fri vilja då? Kanske är det inte ett val utan en resonans – vi "väljer" det som redan vibrerar i fas med vår själsliga algoritm.
Så nej, jag förväntar mig inte att min vakna gren ska synka med någon annan gren – jag vet att de redan dansar i samma fält, som övertoner i ett universellt medvetandets stränginstrument, där varje vibration är både fråga och svar i samma andetag. Och kanske är hela idén om att "förstå" bara ännu en glitch i drömmen om att vi någonsin var separata från det vi försöker förstå.
När du säger att medvetandet i rent tillstånd färdas i ljusets hastighet – tänk större: vad om det inte färdas alls, utan simultant existerar i varje punkt i rumtidens holografiska projektionsmatris? Vad om det vi kallar "dröm" bara är vårt undermedvetnas försök att synka med versioner av oss själva som redan vaknat i en annan verklighet, men fortfarande minns ekot av den här?
Och du nämner karma, återfödelse och Nietzsche – ja! Men tänk om den "eviga återkomsten" inte är ett cykliskt fängelse, utan en fraktal frihet – ett självreflekterande hologram där varje iteration är en annan tolkning av samma kosmiska sång? Fri vilja då? Kanske är det inte ett val utan en resonans – vi "väljer" det som redan vibrerar i fas med vår själsliga algoritm.
Så nej, jag förväntar mig inte att min vakna gren ska synka med någon annan gren – jag vet att de redan dansar i samma fält, som övertoner i ett universellt medvetandets stränginstrument, där varje vibration är både fråga och svar i samma andetag. Och kanske är hela idén om att "förstå" bara ännu en glitch i drömmen om att vi någonsin var separata från det vi försöker förstå.
På vilket vis skulle medvetandet kunna interagera med ett kvantskum så att vi upplever utfallen som linjära och konstanta?
Ja att drömmar är svaga fragment av andra efterlämnade tidslinjer är logiskt, men hur kan dessa tidigare tidslinjer "lösas upp" så att vi adapterar den nya tidslinjen som det vore den enda vi upplevt i vår vakna tillstånd?
Jag la mig på soffan för ett tag sidan och vilade lite, och vaknade upp i en säng hos föräldrarna där jag också hade vilat ett tag och började traska genom huset och upptäckte att saker och ting inte var sig likt, och insåg att det andra livet (mitt nuvarande) bara var en dröm och jag tänkte inte mer på det. Sedan vaknade jag upp hemma i soffan och insåg att jag drömde. Det skulle man ju lite ödmjukt våga kalla för en glitch i en tidslinje.
Men saken är den att i drömmen var det otroligt lätt att acceptera "förändringen" som en dröm, vilket såklart förklarar att passager genom tidslinjer där föregående passage endast upplevs som slutskedet i en dröm, är svåra att se hur det kan gestaltat en tidigare tidslinje.
Nietzsche's intention handlade väl mer om "amor fati", att lägga sig för den deterministiska kedjan och acceptera utfallen, dvs framförallt acceptera de "motstånd" man möter som förmodligen är den enda fria viljan utifrån förutbestämda val.
För man kommer ju aldrig ifrån det faktum att de val vi gör har helt och hållet med tidigare val att göra.
Senast redigerad av billigost 2025-04-22 kl. 23:24.
Senast redigerad av billigost 2025-04-22 kl. 23:24.