2024-11-11, 20:07
Medlem
Att priserna skjutit i höjden på mycket är ingen nyhet, julbord i Sverige inget undantag.

Hur mycket är man beredd att betala för en sittning som inte ens kommer med en egen servitör? Vi pratar ändå mycket halvfabrikat, massproducerat och bristfällig kvalité på mycket av det som serveras. Inte hos alla men helt klart majoriteten.

Som exempel får du betala dessa priser på Gamla Riksarkivet i år:

29 November- 23 December Lunch Måndag – Fredag 1195 kr Lördag – Söndag 1295 kr Eftermiddag, kväll Måndag – Söndag 1395 kr

24 – 25 December Lunch 1295 kr Eftermiddag, kväll 1395 kr

Barn 4-12 år Alla dagar 11.00-15.00 – 500 kr Måndag – Fredag från 17.00 – 795 kr

Utbud och efterfrågan styr sjävklart men när kan man skönja en ändring hos svensken runt just julbord ute?

Och till det mest intressanta, vart hittar vi fler hutlösa priser för lite kallskuret och massrullade köttbullar?
Citera
2024-11-11, 20:11
Medlem
Jag tror du får hålla isär julbord som är för privat personer och julbord som är för företag.
Företagsjulbord är alltid dyrarec.
Citera
2024-11-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Jag tror du får hålla isär julbord som är för privat personer och julbord som är för företag.
Företagsjulbord är alltid dyrarec.

Priserna jag skrev är avsedda för privatpersoner på deras hemsida.
Citera
2024-11-11, 20:20
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Såg idag Julbord i Bad gastein för 3500kr per person inkl flyg från Arlanda med 2 övernattningar och hemresa. Funderade på att ta ett sådant men tyvärr passade inte datumen, TV kocken Fredrik Eriksson är det som komponerat ihop julmaten.

Hellre betalar jag för mycket för ett bra julbord än lite pengar för ett dåligt julbord.
Citera
2024-11-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Såg idag Julbord i Bad gastein för 3500kr per person inkl flyg från Arlanda med 2 övernattningar och hemresa. Funderade på att ta ett sådant men tyvärr passade inte datumen, TV kocken Fredrik Eriksson är det som komponerat ihop julmaten.

Hellre betalar jag för mycket för ett bra julbord än lite pengar för ett dåligt julbord.

Lät inte alls dumt för det priset!
Citera
2024-11-11, 21:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Då är nog inte själva julbordet speciellt dyrt. Det som kostar är väl främst resan och hotellet här?
Citera
2024-11-11, 22:07
Medlem
Julbordet är väl där många krogar hämtar hem stora delar av årsvinsten på.
Att det skulle behöva kosta mer än två stabila luncher (ca 300kr) är egentligen befängt.
Det mesta på julbordet är ju ganska billig mat. Sill, fläskkött, Janssons etc. är inga lyxråvaror precis. Problemet är att krogarna inte har några som helst bekymmer att fylla sina lokaler, särskilt inte som det är nu företagen väljer att öppna plånboken för representation.
Citera
2024-11-11, 22:09
Medlem
Crabbofixs avatar
795 kr för en 4-åring tycker jag är lite väl saftigt.
Citera
2024-11-11, 22:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Var letar man bäst, kanske https://julbordsguiden.se/julbord/, eller nån mer fulltäckande sammanställning? Måste vara riskabelt för restaurangen med allt uppdukat, räcker nån nyser så bara göra om allt. Allt inte jättedyrt, tex "Julbord för Avhämtning 23/12 – 365:-/pers" på Brostugan låter som nåt mellan "gående bord" och "springnota".
Citera
2024-11-11, 22:29
Medlem
Citat:

Det lät ju jäkligt billigt måste jag säga?
Citera
2024-11-11, 22:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detkanvarabildt
Att priserna skjutit i höjden på mycket är ingen nyhet, julbord i Sverige inget undantag.

Hur mycket är man beredd att betala för en sittning som inte ens kommer med en egen servitör? Vi pratar ändå mycket halvfabrikat, massproducerat och bristfällig kvalité på mycket av det som serveras. Inte hos alla men helt klart majoriteten.

Som exempel får du betala dessa priser på Gamla Riksarkivet i år:

29 November- 23 December Lunch Måndag – Fredag 1195 kr Lördag – Söndag 1295 kr Eftermiddag, kväll Måndag – Söndag 1395 kr

24 – 25 December Lunch 1295 kr Eftermiddag, kväll 1395 kr

Barn 4-12 år Alla dagar 11.00-15.00 – 500 kr Måndag – Fredag från 17.00 – 795 kr

Utbud och efterfrågan styr sjävklart men när kan man skönja en ändring hos svensken runt just julbord ute?

Och till det mest intressanta, vart hittar vi fler hutlösa priser för lite kallskuret och massrullade köttbullar?

Julbord på krogen är för företag. Har bara hört om någon enstaka polare någonsin som gått ut och käkat julbord privat. Jag skulle aldrig göra det. Hela grejen med julbordet anser jag är att man lagar rätterna själv och äter dem med sin familj eller nära vänner hemma.

För 1395kr får du en riktigt bra middag på många restauranger INKL dryck. Julbord på krogen kan skita ner sig.
Citera
2024-11-11, 22:31
Medlem
Baisianuss avatar
Tolvhundra spänn för lite massproducerad julmat är hutlöst. Det lär bli så att gästerna uteblir i år och sedan lipar krögarna ut om hur besökarna ”sviker” och att man därför kommer att gå omkull eller åtminstone dra in på julbordet nästa år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in