Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-11, 16:35
Medlem
En man på 37 år har stämt Lexbase då de publicerat hans dom fram till 2024. Domen kom 2011, varpå han satt 1 år och 9 mån fängelse.

Han stämmer företaget för att "ta tillbaka kontrollen" och inte "bli exploaterad av kommersiella företag som tjänar pengar på misstag som jag har begått i mitt liv".

Någon som känner till mer om stämningen? Tycker att artikeln mest handlar om sajten i allmänhet.

Nästa vecka (onsdag 20 nov) kommer regeringens egna utredning.
https://www.svt.se/kultur/han-har-stamt-lexbase-vill-ha-tillbaka-kontrollen-over-mitt-liv
Senast redigerad av wygesa 2024-11-11 kl. 16:45.
Citera
2024-11-11, 16:41
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
En man på 37 år har stämt Lexbase då de publicerat hans dom i 13 års tid.

Han stämmer företaget för att "ta tillbaka kontrollen" och inte "bli exploaterad av kommersiella företag som tjänar pengar på misstag som jag har begått i mitt liv".

Hans dom ska väl gallras 10 år efter han släppts ur fängelset, alltså år 2013 + 10 år = 2023. Kan stämningen ha att göra med att domen publicerades ännu ett år? Om det nu inte dröjde innan han hamnade i fängelse efter själva domen.

Någon som känner till mer om stämningen? Tycker att artikeln mest handlar om sajten i allmänhet.

Nästa vecka (onsdag 20 nov) kommer regeringens egna utredning.
https://www.svt.se/kultur/han-har-stamt-lexbase-vill-ha-tillbaka-kontrollen-over-mitt-liv

Enligt googlesökning har Lexbase funnits i knappt 10 år. 2014-01-27 så var får han 13 år ifrån?
Citera
2024-11-11, 16:42
Medlem
Vem är det?
Citera
2024-11-11, 16:50
Medlem
franges avatar
Ett år och nio månader som han faktiskt satt. Med andra ord var det 2,5 - 3 års fängelse han dömdes till. Så det var med andra ord inte bara en fortkörning eller någon liknande förseelse han dömdes för. Och 2011 kändes det som att det nästan var omöjligt att faktiskt döma kriminella till fängelse.

Frågan är vad det var han dömdes för? Att det är "Kalle" kan man ju nästan direkt stryka med tanke på att det är SVT - och deras extrema vurmande för grovt kriminella (nysvenskar).
Citera
2024-11-11, 17:39
Medlem
Tycker att Kalle har en poäng i det han skriver.
Det blir liksom en pågående dubbelbestraffning trots att han inte uppvisat misskötsamhet på länge.

Det blir också väldigt kontraproduktivt om man vill göra rätt för sig i samhället efter fängelsestraff men i sin tur inte kan få ett arbete för att ens information från ungdomen ligger väldigt lätt tillgängligt på Lexbase.
Senast redigerad av Googleroid 2024-11-11 kl. 17:45.
Citera
2024-11-11, 17:45
Medlem
StorKokoss avatar
Kan någon lägga upp domen? Det måste ju mer än snott en snickers för tiden han fick?
Citera
2024-11-11, 17:46
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Tycker att Kalle har en poäng i det han skriver.
Det blir liksom en pågående dubbelbestraffning trots att han inte uppvisat misskötsamhet på länge.

Det blir också väldigt kontraproduktivt om man vill göra rätt för sig i samhället efter fängelsestraff men i sin tur inte kan få ett arbete för att ens information från ungdomen ligger väldigt lätt tillgängligt på Lexbase.
Beror lite också på brottet? Skulle du vilja anställa någon som suttit 2 år i fängelse ?
Citera
2024-11-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Kan någon lägga upp domen? Det måste ju mer än snott en snickers för tiden han fick?

Domen är inte tillgänglig för dig och mig ”Kalle” är ett alias vilket framkommer om man läser artikeln.
Citera
2024-11-11, 17:47
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ett år och nio månader som han faktiskt satt. Med andra ord var det 2,5 - 3 års fängelse han dömdes till. Så det var med andra ord inte bara en fortkörning eller någon liknande förseelse han dömdes för. Och 2011 kändes det som att det nästan var omöjligt att faktiskt döma kriminella till fängelse.

Frågan är vad det var han dömdes för? Att det är "Kalle" kan man ju nästan direkt stryka med tanke på att det är SVT - och deras extrema vurmande för grovt kriminella (nysvenskar).

Det var svarta kalle. Och i vanlig ordning kallar hen sin kriminalitet för misstag. Ett misstag är ett oavsiktligt fel. Misshandla & pyssla med droger är avsiktligt. Dom är roliga de där kriminella.
Citera
2024-11-11, 17:49
Medlem
Citat:
Beror lite också på brottet? Skulle du vilja anställa någon som suttit 2 år i fängelse ?

Ja, det hade jag.

Jag hade definitivt gjort det, hellre än att han ska gå på bidrag eller göra nya brott på grund av arbetslöshet.
Det är det man har provanställningar till.
Bättre att få tillhörighet till ett arbete än tillhörighet till ett gäng.
Citera
2024-11-11, 17:59
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Ja, det hade jag.

Jag hade definitivt gjort det, hellre än att han ska gå på bidrag eller göra nya brott på grund av arbetslöshet.
Det är det man har provanställningar till.
Bättre att få tillhörighet till ett arbete än tillhörighet till ett gäng.
Ok, men de flesta skulle nog inte vara jättepigga på anställa någon som suttit i finkan 2 år.
Det är ju därför tjänster som dessa finns, att man som arbetsgivare ska kolla om "Kalle" har rent mjöl i påsen innan man tar beslut att anställa.
Citera
2024-11-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ok, men de flesta skulle nog inte vara jättepigga på anställa någon som suttit i finkan 2 år.
Det är ju därför tjänster som dessa finns, att man som arbetsgivare ska kolla om "Kalle" har rent mjöl i påsen innan man tar beslut att anställa.

Nej, det har man polisens register till, där det försvinner efter 10 år.
Forsätter det därefter är det dubbelbestraffning vilket strider mot starka grundlagar.

Det känns som om att du har en massa åsikter om kriminella men du vill inte att de ska förbättra sig…

Vilket ben ska du stå på?

Tycker du inte att kriminella ska arbeta så får du heller inte klaga på att de återgår till kriminellt leverne och beteende samt gå på bidrag för att det inte kan få jobb på grund av Lexbase.

Det är redan svårt att återkomma till samhället när man blir släppt, att veta att man aldrig kommer att få en chans till ett arbete eller att tjäna sitt uppehälle svider ganska mycket i mig då jag har ett samvete.

Just denna ”Kalle” sköter sig, du tycker ändå att han ska stanna på sin plats… är det verkligen så i samhällsklimatet idag?

Citat:
Innebörden av förbudet mot dubbelbestraffning:
Förbudet mot dubbelbestraffning är till för att försäkra den enskilde om att denne inte kommer bli dömd två gånger för samma brott. Förbudet är förankrat i rättssystemet främst genom Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna, protokoll 7 artikel 4.1, samt artikel 50 i EU:s rättighetsstadga.

Man kan få fram det ändå i 10 år utan Lexbase.
Bra att det görs en granskning utsn dessa register.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in