• 1
  • 2
2024-11-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo, kan tänka mig det. För min del skulle det vara att föredra. En idé kanske skulle vara att försöka hitta en gammal synt som är billig men har vägda tangenter. Borde finnas och man köper en sladdis
MIDI -> USB.

Kanske inte är så viktigt för TS.

Antog att du förstod det men ville bara för säkerhetsskull trycka på det så du inte står där med ett bord som bara har midi och du inte har det.

Hur tänker du kring antalet tangenter?
Jag blir lite osäker vad du menar med vägda tangenter. Det låter som du blandar ihop det med anslagskänsliga?
Vägda tangenter finns typ inte på det TS efterfrågar. Skall man ha det så är det typ ett stagepiano som gäller. Långt ifrån vad TS söker.

Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Denna sägs va bra, ha bra känsla i tangentbordet.

Arturia microlab:

https://www.emusic.se/product/55041/...e?gad_source=1

Eller storebror, arturia minilab om du vill ha fler finesser (drum padsen ska tydligen inte vara toppklass, men ändå skapligt användbara)...

Kolla reviews på youtube på dessa.
Jag hade inte köpt något med minikeys.
Citera
2024-11-11, 14:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Jag blir lite osäker vad du menar med vägda tangenter. Det låter som du blandar ihop det med anslagskänsliga?
Vägda tangenter finns typ inte på det TS efterfrågar. Skall man ha det så är det typ ett stagepiano som gäller. Långt ifrån vad TS söker.

Det finns i mängder med syntar. Det är vanligast med metallvikter som sitter i tangenterna. Jag har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är i dessa klaviatur. Men jag vet att förr så var det ganska vanligt i syntar som var lite dyrare. I billiga syntar så var de mer ovanliga. Hur det är i dagens syntar vet jag inte då jag inte köper nya syntar. Jag använder gamla syntar som klaviatur och midi.

Men om man betalar över 2500 kr så antar jag att de är både vägda och anslagskänsliga.

Det ska inte heller förväxlas med tangenter som pianoklaviatur har som efterliknar tangenter hos pianon.
Citera
2024-11-11, 15:09
Medlem
Citat:
Jag hade inte köpt något med minikeys.

Han är ju total nybörjare, ville ha något kompakt, slippa använda musen, och under tusenlappen. Arturia microlab sprillans nytt uppfyller dessa krav.

Du har antagligen betydligt större krav än ts.
Citera
2024-11-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Han är ju total nybörjare, ville ha något kompakt, slippa använda musen, och under tusenlappen. Arturia microlab sprillans nytt uppfyller dessa krav.

Du har antagligen betydligt större krav än ts.

Jag kontrar med att säga att Nektar Impact LX25+ är ett bättre köp då den har fullstora tangenter. Det finns en som har minitangenter med, den heter Impact LX mini.
https://www.thomann.de/se/nektar_impact_lx_mini.htm
Men jag skulle säga att fullstora tangenter är det som gäller. Köper han en mini, tror jag han kommer tröttna då det kommer kännas mer som en leksak.
Citera
2024-11-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det finns i mängder med syntar. Det är vanligast med metallvikter som sitter i tangenterna. Jag har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är i dessa klaviatur. Men jag vet att förr så var det ganska vanligt i syntar som var lite dyrare. I billiga syntar så var de mer ovanliga. Hur det är i dagens syntar vet jag inte då jag inte köper nya syntar. Jag använder gamla syntar som klaviatur och midi.

Men om man betalar över 2500 kr så antar jag att de är både vägda och anslagskänsliga.

Det ska inte heller förväxlas med tangenter som pianoklaviatur har som efterliknar tangenter hos pianon.

Det är inte så enkelt som att sätta metallvikter i tangenterna.
2500 kommer inte ge dig något med vägda tangenter.
Jag tror du blandar ihop begreppen.
Kolla runt och se om produkterna har ”Hammer Action Keys”. Det är i stort sett bara stagepianon som har det. Inga saker med 2 oktav/25 tangenter som TS söker.
Citera
2024-11-11, 17:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det är inte så enkelt som att sätta metallvikter i tangenterna.
2500 kommer inte ge dig något med vägda tangenter.
Jag tror du blandar ihop begreppen.
Kolla runt och se om produkterna har ”Hammer Action Keys”. Det är i stort sett bara stagepianon som har det. Inga saker med 2 oktav/25 tangenter som TS söker.

Vad är det för begrepp jag blandar ihop?

Jo det är så enkelt som att sätta vikter i tangenterna.

Jag tyckte jag var tydlig med att jag INTE talade om stagepianon som har tangenter som efterliknar piano.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in